Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger."— Præsentationens transcript:

1 Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger Morten Meyerhoff Nielsen Konference for digital kommunikation Odense, 27. januar 2013

2 BAGGRUND

3 Screeninger af offentlige selvbetjeningsløsninger siden 2010 Udfordringer med brugervenlighed og tilgængelighed Obligatorisk selvbetjening Brug for at lave bedre løsninger med fokus på: 1)brugeren dvs. behov, forventning og oplevelse 2)forretningen dvs. behov, effektivisering Forankret i eksisterende krav og beslutning fra styregruppen for det fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

4 FORMÅL

5 Udviklingsvejledningen skal specificere, forpligtende og ønskelige krav til selvbetjeningsløsninger for at understøtte effektiv administration og sikre brugervenlige og tilgængelige selvbetjeningsløsninger. Uden vejledningen bliver det sværere at nå i målVejledningens sætter gang i en positiv spiral

6 Vejlednings målgrupper Beslutningstagere (adresseret) Digitaliseringskonsulenter, projektledere (adresseret) It-leverandører, programmører, arkitekter (indirekte) Beslutnings- tagere Projektledere Programmører og arkitekter Stigenden informationsniveau

7 Vejledning og målgrupper VI SKAL HAVE UDVIKLET EN ELLER FLERE LØSNINGER i EN FART – UD FRA EN FÆLLES STANDARD. DET SKAL VÆRE EN FORDEL FOR MIG OG MIN FORRETNING AT FØLGE STANDARDER – PROGRAMMØRE / ARKITEKTER SKAL NEMT FINDE DET DE HAR BRUG FOR FJERN UNØDVENDIGE RISICI – JEG VIL HAVE SIKKERHED FOR AT DET VIRKER. HAR JEG SET EN LØSNING HAR JEG SET DEM ALLE. DET ER NEMT. STANDARDER SKAL UDBREDES OG BRUGES – SÅ MANGE SOM MULIGT. Leverandør: Fx KMD, Dafolo Slut-bruger: Fx borger, virksomheder Projektleder: Projektansvarelige Standard-ejer: Fx DIGST, virk.dk, borger.dk Beslutningstager: Fx Myndigheder … en rød tråd fra screeninger, via klarmelding af obligatorisk selvbetjening, til vejledningen…

8 UDVIKLINGSVEJLEDNING SNEAK PREVIEW

9 Indholdskoncept Du-form. ”Det er dit ansvar, at…” Følger borger.dks skriveguide FRA 30. APRIL 2013

10 Vejledningsindhold og opbygning

11 Gode eksempler, værktøjskasse og tjeklister

12 Selvstændigt & integreret i OIO Arkitekturguiden

13 Sprog Skriv til din målgruppe: Brug de gældende skrivevejledninger og målret dine tekster til din målgruppes behov Undgå kancelli- og lovsprog: Skriv letforståeligt og forklar alle fagudtryk Vejled brugerne: Skriv handlingsanvisende og hjælp brugerne trin for trin Giv meningsfuld feedback på fejl: Forklar brugerne, hvad de skal ændre for at komme videre

14 Design og flow Overhold designmanualer: Der findes manualer for de fællesoffentlige portaler. Hvilken manual der er gældende, afhænger af om din løsning er målrettet borgere, erhvervsliv eller begge (Fælles-offentligt krav) Opbyg et logisk forløb: Sørg for at løsningen opbrydes i et - for brugerne - logisk forløb og i et meningsfuldt og konsekvent design Optimér til forskellige platforme: Tænk interaktion og flow igennem i forhold til forskellige skærmstørrelser og devices Optimér til browsere: Du skal sikre dig, at design og flow fungerer på de mest udbredte browsere Vis din afsender: Lav et design, hvor den ansvarlige myndighed altid fremgår i brugerfladen

15 Data og funktionalitet Brug NemLogin: NemLog-in skal bruges, hvis løsningen kræver et log-in Genbrug data: Brugerfladen skal genbruge allerede eksisterende data i videst muligt omfang, så brugeren ikke skal oplyse dette Genbrug komponenter: Genbrug allerede udviklede komponenter i videst muligt omfang Optimér på tværs af platforme: Tænk din løsnings funktionalitet igennem i forhold til forskellige skærmstørrelser og devices, hvis der er behov for det. Brug fællesoffentlige, internationale og åbne standarder: Brug eksisterende standarder, så du sikrer, at løsningen kan samarbejde med eksisterende og fremtidige brugergrænseflader og løsninger Giv brugeren et resumé: Indtastede oplysninger skal opsummeres for brugeren, inden løsningen afsluttes Tjek oplysninger før indsendelse: Brugeren må først kunne indsende oplysninger, når alle påkrævede oplysninger er indtastet i løsningen Validér indtastede oplysninger: Brugerfladen skal validere indtastningsfelterne i videst mulige omfang, så risikoen for fejlindtastninger minimeres Tilpas efter besvarede spørgsmål: Løsningen skal i videst muligt omfang tilpasse spørgsmål efter allerede indtastede oplysninger Opbevar oplysninger sikkert: Du skal overholde persondatalovgivningen, cookielovgivningen og sørge for at opbevare følsomme oplysninger sikkert Brug tællerscript: Indsaml statistik om brugen af din løsning ved hjælp af et tællerscript

16 Tilgængelighed Gør din løsning opfattelig: Du skal præsentere og strukturere informationer i din brugergrænseflade på en måde, så det kan opfattes af brugerne og deres hjælpemidler Gør din løsning anvendelig: Navigation og elementer i din brugergrænseflade skal kunne bruges af de fleste. Det er ikke nok kun at tænke i interaktion med en mus Gør din løsning forståelig: Både indholdet i din selvbetjeningsløsning og interaktionen med den, skal være forståelig for brugeren Gør din løsning robust: Koden til løsningen skal laves sådan, at forskellige teknologier og programmer (fx browsere og skærmlæsere) kan aflæse indholdet nogenlunde pålideligt

17 UDVIKLINGSVEJLEDNING PROCES FOR FØRSTE VERSION OG VEDLIGEHOLD

18 Proces og produkt 30. April: Vejledningen offentliggøres Juli: Vejledningen opdateres på baggrund af erfaringer og input fra målgruppen. December: Vejledningen opdateres på baggrund af erfaringer og input fra målgruppen. Ultimo 2013: Den fremadrettet governance model, frekvens af opdatering og vedligeholdelse af vejledningen, samt budget og ansvar er besluttet.

19 For mere information Udviklingsvejledningen http://digitaliser.dk/group/2425322 http://--selvbetjening.dk-- TBC http://digitaliser.dk/--selvbetjening-- TBC http://digitaliser.dk/--oio-guiden-- TBC Morten Meyerhoff Nielsen Mobil: 4078 7065 Mail: meyer@digst.dk LinkedIn: mortenmeyerhoff Twitter: @mortenmeyerhoff Digitaliseringsstyrelsen Landgreven 4, Postboks 2193 1017 København K Telefon: 3392 8000 Mail: digst@digst.dk Web: www.digst.dk og www.borger.dk FRA 30. APRIL 2013


Download ppt "Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google