Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice"— Præsentationens transcript:

1 Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Styrk borgerne Den 8. maj 2015 Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice Digitalt bibliotek Sanne Caft // Hovedbiblioteket

2 Styrk borgerne Konkret plan for implementering af strategi +
Integration med borgerservice

3 Målet Give borgerne lige muligheder i vidensamfundet
Skabe rammer hvor borgerne bliver klogere sammen Gøre en større forskel for flere københavnere Konkret leveres: Længere åbningstid Flere aktiviteter Et digitalt bibliotek Digital betjening Bedre tilbud til skoler & ungdomsuddannelser Bibliotek 2GO

4 Midlerne Selvbetjening Målrettet betjening Digital betjening
Digitale materialer Samskabelse Frivillighed Opsøgende indsats Nye samarbejder - folkeskolen

5 Styrk borgerne pr. 10/11-2014 STYREGRUPPE FØLGEGRUPPE LEDERNETVÆRK
MIDLERTIDIGT MED Styregruppe Kommunikation PROGRAMKONTOR Programledelse Kommunikation Arbejdsgruppe kommunikation KONTAKTCENTER NY BIBLIOTEKS-BETJENING KOORDINERENDE STYREGRUPPE NY BETJENING I BIBLIOTEKET KOORDINERENDE STYREGRUPPE OPSØGENDE INDSATS KOORDINERENDE STYREGRUPPE INTEGRERET BORGERSERVICIE ANALYSE OG FORSLAG TIL SKOLESAMARBEJDE KOMPETENCE-UDVIDKLING SKOLER- OG GYMNASIEBETJENING LÆSEKAMPAGNER BORGERSERVICE PÅ BIBLIOTEKER BIBLIOTEKSSYSTEM NYE MÅLGRUPPER OG YDELSER BORGERSERVICE 2GO BORGERSERVICE SOF OG BIF DIGITALISERING OG KASSASTION BORGER-INDDRAGELSE

6 Længere åbningstid Færre timer med udlånsvagt/individuel betjening
Flere timer til udvikling af nye servicetilbud Prioriteringen foregår lokalt med valg mellem tre niveauer Udvider med selvbetjent åbningstid i 2015 Hovedbiblioteket Christianshavns Bibliotek Øbro Jagtvej Bibliotek Husum Bibliotek Niveauer for individuel betjening i 2015: 39 timer pr. uge 28 timer pr. uge 18 timer pr. uge

7 Nye selvbetjeningsløsninger
Københavnerne skal ikke længere stå i kø for at melde sig ind eller tilmelde sig et arrangement Det bliver i løbet af 2015 muligt at betale online når man skal printe/kopiere Online betaling kopi/print Online indmeldelse til biblioteket Online indmeldelse til selvbetjent adgang Online arrangementstilmelding Der undersøges også løsninger til børn. Under alle omstændigheder vil det frigøre mange ressourcer, hvis størstedelen af brugerne anvender selvbetjeningsløsninger. I dag anvender 90 % af københavnerne digital post

8 Digital betjening Nemmere adgang til vejledning og hjælp
Fælles betjening pr. mail og telefon Understøtter voksende behov for vejledning i digitale materialer Fælles telefon og mail- betjening Senere i 2015 også skærmbetjening I 2016 også hjælp online via chat og sociale medier I starten senere 8-22

9 Flere digitale materialer
Fra januar 2015 adgang til nye e-bøger I løbet af 2015 flere udenlandske e-bøger Digitale udgaver af tidsskriftsartikler Flere danske e-bøger på eReolen Udenlandske e-bøger fra Overdrive Digital artikelservice Digitalisering af udvalgte dele af bibliotekernes samlinger Videovejledninger i brug af digitale materialer

10 Flere tilbud på biblioteket
Flere læse- og lytteklubber med større borgerinddragelse Flere arrangementer med borgerinddragelse Flere kurser og it-cafeer Målrettede tilbud fx til den biblioteksuvante borger Færre betjente timer giver tid til nye tilbud Stadig tilbud til de borgere, der ikke er selvhjulpne

11 Styrket opsøgende indsats
Særlig indsats for at nå ikke-brugere Fokus på børn Bibliotekerne kommer ud på skoler og ungdomsuddan-nelser Forbedret og ensartet ”Biblioteket kommer”- service Forbedret og ensartet tilbud til daginstitutioner Læsekampagner Flere tilbud til skoler og ungdomsuddannelser

12 Vores prioritering Lokal omlægning af betjent åbningstid
Antal ugentlige timer med betjening: xx bibliotek xx timer Nye målrettede tilbud valgt Biblioteket kommer Nyt koncept for arrangementer Nyt koncept for klubber Nyt koncept for daginstitutioner Nyt koncept for betjening af studerende Nyt koncept for betjening af biblioteksuvante københavnere Andre nye koncepter Lokal omlægning af betjent åbningstid Baseret på besøgsmønstre, henvendelsesstatistik og erfaringer Dialog med medarbejdere Evalueres efter ½ år

13 Den lokale åbningstid VALBY BIBLIOTEK VALBY BIBLIOTEK
Åbner Lukker MANDAG 07:00 10:00 19:00 00:00 TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG VALBY BIBLIOTEK Åbner Lukker LØRDAG 07:00 10:00 14:00 19:00 00:00 SØNDAG *Individuel betjening

14 Perspektiver Fremtidssikret biblioteksbetjening
Bedre udnyttelse af medarbejdernes kompetencer og samspil med borgerne Personalet får en mere aktiv og opsøgende rolle Biblioteker i verdensklasse R. David Lankes: The Atlas of New Librarianship

15 Fra vagtplan til aktivitetsplan
Et tænkt eksempel på, hvordan en omlægning af opgaver og aktiviteter kan se ud med udgangspunkt i Valby Bibliotek

16

17 Indhold Mere fokus på borgerne Udvikling i borgerrettede aktiviteter
Ugentlig timefordeling på aktiviteter Procentvis fordeling på aktiviteter Udvikling i borgerrettede aktiviteter Udvikling i materialehåndtering Finansiering af effektivisering og omprioritering til Digital Biblioteksbetjening Bibliotekspakkens samlede effektivisering og omprioriterings betydning for Valby Bibliotek Fra vagtplan til aktivitetsplan

18 Mere fokus på borgerne Ugentlig timefordeling på aktiviteter
HK’er Bibliotekarer 2014 I alt 149 timer I alt 247 timer 2018 I alt 86 timer I alt 210 timer

19 Mere fokus på borgerne Procentvis fordeling på aktiviteter
HK’er Bibliotekarer 2014 2018

20 Udvikling i borgerrettede aktiviteter
Anslået procentvis fordeling Anslået timetal 84 timer 6 timer 3 timer 0 timer 23 timer 2014 I alt 116 timer 25 timer 15 timer 18 timer 8 timer 10 timer 32 timer 2018 I alt 126 timer

21 Udvikling i materialehåndtering
Anslået procentvis fordeling Anslået timetal 8 timer 2 timer 13 timer 15 timer 10 timer 2014 I alt 63 timer 10 timer 0 timer 8 timer 15 timer 7 timer 12 timer 2018 I alt 52 timer

22 Finansiering af effektivisering og omprioritering til Digital Biblioteksbetjening
Ugentligt ressourceforbrug for Valby Bibliotek omregnet til et år kr. Samlet ressourceforbrug 2014 Estimeret ressourceforbrug 2018 Frigjorte ressourcer Frigjorte ressourcer i procent 24 %

23 Bibliotekspakkens samlede effektivisering og omprioriterings betydning for Valby Bibliotek
kr. Årligt frigjorte ressourcer jf. timeeksemplet Valby biblioteks andel af effektiviseringen Valby biblioteks andel af omprioriteringen I alt Ekstra frigjorte ressourcer

24 Fra vagtplan til aktivitetsplan
Timeeksemplet for Valby illustrerer: et styrket fokus på de borgerrettede aktiviteter en ny definition af fysisk betjening en omlægning af ressourcer rammer for et højere aktivitetsniveau rammer for, at flere borgere betjenes gennem den målrettede betjening


Download ppt "Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google