Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Piger og autisme – i praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Piger og autisme – i praksis"— Præsentationens transcript:

1 Piger og autisme – i praksis
Himmelev 23. september 2011 Kirsten Callesen, psykolog Psykologisk Ressource Center

2

3 Hvor mange piger? Miljø – det er svært at genkende de sociale og kommunikative vanskeligheder hos pigerne – anderledes symptomer i Triaden? Piger fungerer udviklingsmæssigt anderledes end drengene med AST Andre typer diagnoser: fx skizotypiske, depression, angst, opmærksomheds- forstyrrelser, personlighedsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, selvskadende adfærd, skole vægring, indlæringsproblemer, motoriske problemer Prævalens 1:4 – i befolkningsundersøgelser

4 ESSENCE - Gillberg Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neuropsychiatric/ Neurodevelopmental Clinical Examinations. As predictors of empathy disorders and conscience disorders - 5 % of population.

5 Diagnose af piger med AST
- Den særlige pige profil? 3-4 forskellige typer pigeprofil? (passiv/tilbagetrukket, kopiadfærd/sød, arrogant/enspænder, aktiv/adhd)‏ - Virker umiddelbart til at have almindelig kontakt - Kamuflere deres særkender - Deres måde at være anderledes er forskellig fra AS drenge Piger – 3 plus 1 (de er ens og forskellige!)

6 Diagnostiske kriterier er lavet til (drenge)børn
- Hvordan er pigerne forskellige fra drenge? - Hvordan er pigernes egen profil? Aspergers syndrom Klassisk autisme Atypisk autisme AST med ADD/H (opmærksomhedsforstyrrelse)‏ AST med anden problemstilling

7 5 Kernetræk ved AST, Michelle Garnett, 2007
1. Forstå andet perspektiv (perspective taking)‏ 2. Rigid fastholdelse af rutiner (rigid adherence to routine)‏ 3.Sanseintegrations følsomhed (sensory sensitivity) 4. Forstå samt udtrykke følelser (understanding and expressing emotion) 5. Fakta orienteret (fact-oriented) Autismespektrum Forstyrrelse Tilstand

8 Hvis autisme/AS er et puslespil... - Hvor mange brikker har du?
8

9 Kerneproblemer for piger
a. Være en del af det sociale fællesskab b. Lavt selvværd - selvusikre c. Forkerthedsfølelsen d. Sociale kompetencer – mangler strategier e. Kende sine følelser “...Giv mig lige lidt tid, så kan jeg udvikle mig til noget bedre end den jeg er, som den jeg er....”

10 Nøgleord... Personlighed
Særinteresser (heste/dyr, manga, tegne plus mange flere) Angst / depression / perfektionist Spiseforstyrrelser Stress sårbarhedsgrænse Følelsen af at være forkert Grænseløs – svært ved at fornemme grænser (seksualitet, tale med andre, grineflip) Hader at blive irettesat eller korrekset. Orker ikke at høre på at man skal gøre tingene anderledes.

11 Nøgleord... Biologiske/kognitive dispositioner IQ – evne til læring
Evne til at tænke i helheder Evne til at lave systemer på social adfærd – empatiagtigt Sociale strategier Sødhed Kopiadfærd At være ”rettet mod andre”

12 Hjernens funktion Tanker Følelser Krop og sanser Har det godt!
Det er farligt! Tanker Glad! Bange! Følelser Krop og sanser Afslappet/anspændt

13 Hjernens kemi 1. Det neurale netværk: i hjernen er der ca milliarder af neuroner - hjerneceller 2. Neuroner kommunikerer gennem synapsforbindelser (dendritter og axoner), ca forbindelser pr. neuron 3. Synapsforbindelser har brug for signalstoffer for at sende impulsen videre 4. Myelinisering: Jo flere forbindelser og aktivitet jo hurtigere forarbejdning og automatisering 5. Anderledes neuroudvikling: teorier om Dysconnectivity og spejlneuroner

14 Hjernen, signalstoffer og stress
Dopamin Serotonin Endorfiner Kortisol Kost / mad Motion Søvn Gode oplevelser Sårbarhed: Stress Angst Depression Udadreagerende adfærd Selvværd Spiseforstyrrelse

15 Stress, angst og sanseforstyrrelse

16 Empati Empati er driften mod at identificere andre menneskers følelser og tanker, og at reagere på dem med en passende følelse. Empati er ikke bare kold udregning af hvad andre tænker og føler. Empati opstår, når vi mærker en passende følelsesmæssig reaktion, en følelse igangsat af en anden persons følelse, og det sker for at forstå andre mennesker, for at forudsige deres adfærd og for at forbinde eller være i samklang med andre følelsesmæssigt.

17 Empati Det affektive element – Affektiv afstemning
At kunne mærke andre menneskers følelser At kunne adskille andres følelser fra ens egne At give en passende følelsesmæssig respons på en andens følelsesmæssige tilstand Det kognitive element At forstå den andens følelser At kunne sætte sig i den andens sted Gør det muligt at forudsige den andens adfærd eller mentale tilstand

18 Empatiske færdigheder
% af befolkningen Autisme Mænd Kvinder Lave Høje Høje

19 Systematisering - systemizing
Systemizing er driften mod at analysere, udforske og konstruere systemer. En systemizer forstår intuitivt hvordan ting fungerer, eller uddrager de underliggende regler som styrer et system. Dette sker for at forstå og forudsige systemet eller for at opfinde et nye system.

20 Systemizing færdigheder
% af befolkningen Kvinder Mænd Autisme Lave Høje Høje

21 Pigernes behov At få koblet den teoretiske viden om hvem de selv er til praksis viden og selvindsigt At få et netværk hvor de kan spejle sig og tale med andre om deres erfaringer

22 Præsenterende problemer
Ensomhed Venner, kæreste? Arbejde – uddannelse Selvforståelse At holde facaden når man er ude Partner – forventninger og gensidighed Depressive symptomer Selvværd og selvfølelse Historie om perfektionisme – misforståelser – sort/hvid tænkning – paranoia

23 Mål for samtaler? Opklare autismeprofilen
Indføring i den kognitive model konkret og visuelt (styrkesider) Fastsætte individuelle udviklingsmål Selvværd Social træning Udvikle hensigtsmæssige sociale systemer og struktur Større selvindsigt i hidtidige strategier og forløse nye sociale og dagliglivs strategier

24 Situationsbeskrivelse Den kognitive diamant
a. automatiske tanker TANKER b. leveregler/antagelser c. skemata ADFÆRD FØLELSER 1. positiv adfærd 2. uhensigtsmæssig adfærd (stivne, flygte, fighte, klynge/klæbe, spise) ‏ KROP/FYSIOLOGI (MILJØ)

25 Hjulet

26 Persontræk: 1. positiv 2. klog 3. impulsiv 4. chokobabe 5. tror Gud 6. mor K 7. specialist 8. enspænder 9. terminator 10. søster 11. seriefreak 12. krea-cool 13. hostess 14. brikker Hjulet . 1. 2. 3. . 4. 4. 14. 5. 13. 6. 7. 12. 8. 11. 9. 10.

27 Hjulet Sara: 2. klog 3. datter 4. søster 5. ven 7. hemmelig 8. sporty
1. fugleekspert 2. klog 3. datter 4. søster 5. ven 6. “terminator” 7. hemmelig 8. sporty 7 8 6 4 2. klog 3 5. ven Tanker 1. fugleekspert Adfærd Følelser Krop


Download ppt "Piger og autisme – i praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google