Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Søskende til børn med AD/HD

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Søskende til børn med AD/HD"— Præsentationens transcript:

1 Søskende til børn med AD/HD

2 Program for dagen Velkomst og præsentation
At være søskende i en ”anderledes” familie Pause Verden set med søskendes øjne Hvordan kan vi hjælpe? Diskussion Opsamling og afslutning

3 Hvor kommer vores viden fra?
Undersøgelser om søskende til børn med en udviklingsforstyrrelse eller AD/HD Søskendekurser og søskendegrupper Terapi og samtaler med søskende

4 At være søskende i en anderledes familie
Hvad skal vi være opmærksomme på? Barnets alder – viden om og forståelse af ens søskendes vanskeligheder Ansvar og rollefordeling i familien Søskendebarnets sociale samspil – både med barnet med AD/HD men også med andre Stress og stresshåndtering

5 Barnets alder og viden om AD/HD
Undersøgelser peger på, at søskende generelt ved alt for lidt om deres bror eller søsters vanskeligheder (Glasberg, 2000). Forældre tror ofte, at deres søskendebørn har en større viden end de reelt har!! Børns forståelse og viden ændres over tid. Søskende har derfor brug for kontinuerlig viden.

6 Ansvar og rollefordeling i familien
Storebror/søster Har prøvet en tid alene med forældrene Ansvarsfulde Loyale Påtager sig mange opgaver hjemme Overtager forældrenes bekymringer Lillebror/søster Har ikke prøvet en tid alene med forældrene Kan som små ”overtage” deres bror/søsters adfærd Overhaler med tiden deres søskende Billedet kommer på sigt til at ligne storebror/søster

7 Ansvar og rollefordelingen i hjemmet 2
Hvor meget ansvar påtager barnet sig i hjemmet? Undersøgelser peger på, at specielt ældre søskende oplever færre søskendekonflikter, hvis de har et praktisk ansvar i hjemmet (Stoneman & Brody, 1993). Mindre søskende kan oplever færre søskendekonflikter, hvis de har/påtager sig et ansvar i forhold til socialt samvær med deres bror/søster (Stoneman & Brody, 1993). Balancegangen - Kan søskendebarnet selv sige/vælge fra, eller er det svært?

8 Ansvar og rollefordelingen i hjemmet 3
I en kvalitativ undersøgelse lavet i familier med AD/HD reporterede søskendebørnene, at de følte et alt for stort ansvar i forhold til deres søskende med AD/HD og at de følte, at forældrene ikke anerkendte dette. (Kendell, 1999)

9 Socialt samvær Undersøgelser peger på, at søskende har det vanskeligt i det sociale samvær med deres bror eller søster med AD/HD (Kendall, 1999): Fysisk og verbal aggression/børnene føler sig som ”lette” ofre for deres søskende med AD/HD Hyperaktivitet/”man ved aldrig, hvad man kan forvente” Emotionel og social umodenhed Søskende overhaler deres bror eller søster intellektuelt Familiekonflikter

10 Søskendebarnets sociale adfærd udadtil
For mindre børn gælder det, at de kan udvise samme adfærd som deres bror/søster med AD/HD Aggressive – sparker/slår eller skriger Har svært ved at afstemme sig de sociale spilleregler Inviterer barnet venner med hjem? Hvis ja, hvordan er legesituationerne så? Hvis nej, hvorfor? Hvordan er barnet med AD/HD’s adfærd overfor søskendebarnets venner? Har barnet fortalt andre (eks. klassen) om sin bror eller søsters vanskeligheder? Trækker barnet sig i sociale sammenhænge? Tager barnet ansvaret for at passe på sin bror/søster med AD/HD?

11 Hvad er stress? – en definition
Langvarig og opslidende psykisk og fysisk belastning pga. en udtalt diskrepans mellem krav fra omgivelserne og muligheder for at opfylde dem og som personen ikke kan tilpasse sig. (Psykologisk Pædagogisk ordbog, 2008)

12 Symptomer på stress Psykiske Anspændt Adfærdsmæssige Fysiske Irritabel
Træt/søvnproblemer Hukommelsesbesvær Koncentrationsbesvær Utålmodighed Rastløs Deprimeret Angst Adfærdsmæssige Irritabel Ubeslutsom Mister overblikket Taler hurtigere Afbryder andre Øget brug af stimulanser Klat-fravær manglende engagement Fysiske Hjertebanken Hovedpine Svedeture Indre uro Mavesmerter Muskelsmerter Appetitløshed Nedsat immunforsvar

13 Stress 2 Undersøgelser har påpeget, at familier med et barn med AD/HD eller ASF er i større risiko for at udvikle stress og depressioner end andre familier (Glasberg, 2000 og Dale, 1996). Hvordan det? AD/HD og ASF er ”usynlige handicaps” Manglende viden/forståelse fra omgivelserne Svært både for familien og omgivelserne altid at forstå og skabe mening i barns adfærd Problematisk adfærd hos barnet – aggressioner, afvisning mm. Disse problemer gælder også for søskendebørnene!!

14 Coping = forsøg på håndtering (af stress)
For at kunne håndtere stress kræver det at vi: Vurderer situationen, vi befinder os i Sammenholder dette med, hvad vi har af personlige strategier og ressourcer På baggrund af denne vurdering Handler vi (kaldes også problemfokuseret coping) Forsøger at skabe mening (kaldes også emotionsfokuseret coping)

15 Coping varierer fra situation til situation
Hver stress situation kan opfattes unik. I vores vurdering af situationen, gør vi brug af nogle indre og ydre faktorer: Indre Personlige overbevisninger Kompetencer og ressourcer Ydre Kulturelle og samfundsmæssige krav Handlemuligheder i situationen

16 Coping 1 Undersøgelser har påpeget, at søskende til børn med AD/HD og ASF generelt ved meget lidt om baggrunden for deres bror eller søsters vanskeligheder OG at deres viden ikke udvikles i takt med deres alder med mindre de hele tiden føres ajour (Glasberg, 2000) Selv store børn og unge kan have svært ved at forstå betydningen/konsekvenserne af bror/søsters vanskeligheder: Hvad er ”sygdom” og hvad er personlighed? Skal de altid leve med deres vanskeligheder? Kan jeg selv få et barn med AD/HD? Hvor sidder AD/HD henne og hvordan har de fået det? Husk: Børn spørger sjældent deres forældre, når de er i tvivl!

17 Husk Når søskendebørn ikke ved nok om deres bror eller søsters vanskeligheder, kan de have svært ved at skabe mening i det de oplever OG at finde måder at handle sig ud af stressfyldte situationer!! Manglende viden = større risiko for stress

18 Konflikter med bror/søster
stressmodel Depression Angst Andet? Sårbarhedslinje Advarselstegn belastninger Lektier Advarselstegn Fysiske Psykiske Adfærd Fremtiden? Konflikter med bror/søster Tid med mor og far Tid 18

19 Børn i familier med AD/HD reporterede, at de oftest i sociale situationer med deres bror eller søster med AD/HD valgte at ”bøje af” – at gøre sig selv ”usynlige”. Dette førte i flere tilfælde til vrede, sorg og regression.

20 HUSK OGSÅ: Alle familier er forskellige
Søskendebørn oplever også positive aspekter såsom: Større indlevelse og forståelse for andre, der ikke er som dem selv Tættere familiebånd


Download ppt "Søskende til børn med AD/HD"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google