Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop uge 26 24. juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop uge 26 24. juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på."— Præsentationens transcript:

1 Workshop uge 26 24. juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på HF) Læringsnetværket for vvs-skolerne PP sendes til alle deltagere efterfølgende(EVU)

2 Workshop uge 26 24. juni 2015 Præsentation af Fin Knudsen Uddannelser Erhvervsuddannelse som blikkenslager og rørlægger Videregående uddannelse som byggetekniker Gas, -vand og sanitetsmesteruddannelse Pædagogisk grunduddannelse (PG) Diplomlederuddannelse Diplomuddannelse i ledelse (Pædagogisk- og forandringsledelse) (2014) Karriereforløb på Odense Tekniske Skole og Syddansk Erhvervsskole 1976 Ansat som faglærer i marts 1976 i Blikkenslagerafdelingen 1981 Ledende lærer i Blikkenslagerafdelingen 1985 Afdelingsleder i Blikkenslagerafdelingen 1990 Inspektør i Teknikerafdelingen – senere Akademiet 2004 inspektør i bygge og anlæg med ansvar for murer, struktør, maler og vvs- uddannelserne Udviklingsopgaver Bekendtgørelsesarbejde for VVS-uddannelserne Projektleder på udvikling af AK installatør-uddannelsen Udvikling af drejebøger for VVS-EUD uddannelsen (murer og maler) I dag Inspektør emeritus Konsulent ( i denne sammenhæng EVU) (pensioneret tjenestemand), marts 2015

3 Workshop uge 26 24. juni 2015 Det ”gamle nye” (reform 2008) Hvad drejebogen viste !

4 Workshop uge 26 24. juni 2015 Spørgsmål 1 til Workshop Tag en snak med din sidemand! Hvordan gør I det i dag? Hvad står der på Jeres Elevplan? Fag eller temaorienteret(PBL)? 10 minutter

5 Workshop uge 26 24. juni 2015 Hvordan er opgavefordelingen? Skolerne Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen i vvs-energi Det Faglige udvalg Uddannelsesordning Vvs-energiuddannelsen GF1 GF2 HF Fagbeskrivelser på fag (HF) Praktikmål HøringHøring

6 Workshop uge 26 24. juni 2015 Overgagskrav til HF (taksonomi) Beskrivelsen af faglige mål tager udgangspunkt i den europæiske brug af begreber, hvor faglige mål kaldes læringsudbytte og indeholder begreberne viden, færdighed og kompetence. 1. Viden (der sætter i eleven i stand til at) Viden er noget man har, til forskel fra ”færdighed”, der betegner noget, man kan, og ”kompetence”, der betegner noget, man gør. For at kunne aflæse elevens viden, kan man enten bede eleven om at gentage, redegøre for eller forklare noget, eller man kan aflæse viden i elevens færdigheder og kompetencer. Taksonomisk beskrivelsesramme for grundfagenes faglige mål på tre niveauer (Undervisningsministeriets hjemmeside)

7 Workshop uge 26 24. juni 2015 Overgangskrav til HF (taksonomi) § 3

8 Workshop uge 26 24. juni 2015 Hvordan blev strukturen på GF 1 og GF 2 ?

9 Grundforløb 2 Uddannelsesspecifikt fag – 12 uger Grundfag – matematik – 4 uger Valgfag – støtte- og bonusfag 4 uger Grundforløb 2 for vvs-energiuddannelsen 20 uger Integreret undervisningsforløb rettet mod grundforløbsprøven Synergi mellem grundfag og vvs-faglighed i undervisningen Grundfagsprøve i matematik Undervisningsforløb/tematiske opdelinger på GF2, der integrerer fagene udvikles af skolerne Workshop uge 26 24. juni 2015

10 Hvad er reformen også?  Pædagogisk reform, klare mål 1) flere skal vælge en erhvervsuddannelse 2) flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse 3) erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige de kan 4) og tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

11 Workshop uge 26 24. juni 2015 – hvad understøtter reform 2015 Fagligt opkvalificering af lærere ved virksomhedsforløb Markant løft af lærernes pædagogiske kompetencer (f.eks. PD 10 ECTS-point) Ledelsesudvikling (f.eks. PD 10 ECTS-point) Øget brug af undervisningsdifferentiering Øget brug af niveaudeling og talentspor PD (60 ECTS point) 2 fag på den gymnasiale fagrække Videregående uddannelse (min. KVU) Relevant erhvervserfaring (min. 5 år) Erhvervsuddannelse inden for faget

12 Workshop uge 26 24. juni 2015 5. Evaluering og bedømmelse 5.1. løbende evaluering Eleven skal i løbet af undervisningen opnå en klar opfattelse af fagets mål samt af egne udfordringer og egne handlemuligheder i forhold til at kunne opfylde målene. Dette skal ske gennem individuel vejledning og feedback i forhold til de læreprocesser og produkter, som indgår i undervisningens aktiviteter. Desuden inddrages aktiviteter, som stimulerer den individuelle og fælles refleksion over udbyttet af undervisningen. Grundlaget for evalueringen er de faglige mål. 5.2. Afsluttende standpunktsbedømmelse Der gives en afsluttende standpunktskarakter efter 7-trins skalaen. Standpunktskarakteren udtrykker elevens opfyldelse af fagets mål.

13 Workshop uge 26 24. juni 2015 Et lille kik i uddannelsesordningen De nye specialer

14 Kompetencemål på GF2 Eleven · Kompetenceafklaring · Elevplan · Studieteknik · Idræt Kommunikation · Digital kommunikation · Analog tegneteknik · Digital tegneteknik · Fremmedsprog Bygningsfysik og kemi · Grundlæggende kemi (korrosionsformer) · Varmeteknik · Vandteknik · Afløbsteknik · Ventilationsteknik Cleantech (rent miljø) · Grundlæggende miljøbegreber Installationsteknik · Vand · Afløb · Varme · Ventilation Energiteknik · Grundlæggende el-lære · Grundlæggende styring og regulering Plade- og tagteknik · Pladearbejde · Tagarbejde Svejseteknik · Svejsning · Lodning Kvalitet · Dokumentation Byggepladsen · Byggeprocessen · Byggelovgivning · Samarbejde · Sikkerhed og arbejdsmiljø Kunden · Kundeservice · Brugervejledning Certifikat · §26 · Rulle og bukkestillads · Førstehjælp · Elementær brandbekæmpelse Grundfag Matematik E-niveau Workshop uge 26 24. juni 2015 (begreber er til at begribe med!!)

15 Tanker om en uddannelse Eleven Kommunikation Bygningsfysik og kemi Teknikmodul Energimodul Kvalitetsmodul Byggepladsen Kunden Certifikat Grundfag Tema 1Tema 2Tema 3Tema 4Tema 5 Eksamen

16 Workshop uge 26 24. juni 2015 Tema 1 Kompetenceafklaring Generel introduktion læringsforløb på (PBL) Teambuilding via eventforløb Elevplan – oprettelse af port folie Kontaktlærersamtaler

17 Workshop uge 26 24. juni 2015 Tema 2 Vand og afløb i lejligheden Kommunikation (analog tegning) Bygningsfysik og kemi (Vandteknik og korrosion) Bygningsfysik ( Afløbsteknik) Teknikmodul (Vand og afløb) Proces (PBL) lærerstyret Produkt – projektbeskrivelse og dokumentation Installation i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

18 Workshop uge 26 24. juni 2015 Tema 3 Opvarmning af rummet i lejligheden Kommunikation (digital tegning) Bygningsfysik (Varmeteknik) Bygningsfysik ( Energitekniske beregninger) Teknikmodul (varme) Proces (PBL) lærerstyret Produkt – projektbeskrivelse og dokumentation Installation i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

19 Workshop uge 26 24. juni 2015 Tema 4 Husets tagkonstruktion og afvanding Kommunikation (analog tegning) Bygningskemi (materialers egenskaber) Bygningsfysik (materialers egenskaber) Teknikmodul Tyndplade og tagarbejde Proces (PBL) lærerstyret Produkt – Tegningsmateriale og projektbeskrivelse Plade og tagarbejde i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

20 Workshop uge 26 24. juni 2015 Tema 5 Installation i en familiehuset Kommunikation (digital tegning) Bygningsfysik Teknik og energimodul Byggepladsens indretning Proces (PBL) lærerstyret Produkt – projektbeskrivelse og dokumentation Installation i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

21 Workshop uge 26 24. juni 2015 5.3. Afsluttende prøve Ved afslutningen af undervisningen afholdes en prøve, grundforløbsprøven. Det er prøvens formål at bedømme elevens opfyldelse af de krav, som er fastsat for den pågældende uddannelse i medfør af § 3, stk. 2, i hovedbekendtgørelsen. Opgaven skal være praktisk funderet, men behøver ikke at bestå af en praktisk udført opgave. Prøven bedømmes bestået/ ikke bestået. Eleven medbringer bøger og andet materiale udleveret i undervisningen samt egne noter. Skolen fastsætter, hvilke digitale læremidler eleven har adgang til under prøven.

22 Workshop uge 26 24. juni 2015 Eksamen I henhold til bekendtgørelser(obs!) Muligheder Projekteksamen Port folie Andet Afsluttende prøve Bestået/ikke bestået

23 Workshop uge 26 24. juni 2015 Kommunikation Bygningsfysik og kemi Teknikmodul Energimodul Kvalitetsmodul Byggepladsen Kunden Grundfag Når vi evaluerer, påvirker vi virkeligheden – undervisningen og deltagernes læring. Virkeligheden påvirkes både af resultater og processen og af de forventninger, der er indeholdt i evalueringen.

24 Workshop uge 26 24. juni 2015 Gruppeopgave for Workshop Hvilke temasætning vil være relevante for det nye grundforløb? Antal og indhold? Hvordan vil i foretage løbende bedømmelse? Hvilken eksamensform bevirker denne tilrettelæggelse Proces Gruppearbejde Opsamling og spørgsmål


Download ppt "Workshop uge 26 24. juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google