Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation Vejlederforeningens årsmøde 2015. Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation Vejlederforeningens årsmøde 2015. Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation Vejlederforeningens årsmøde 2015

2 Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013

3 Vi skal også hjælpe de unge videre efter eksamen

4 Hvem er vi? Region Hovedstaden 16 gymnasier (8 nu og 8 næste år) 3 videregående uddannelser Studievalg KBH Center for Ungdomsforskning (Camilla Hutters og nu Noemi Katznelson)

5 CeFU: Hvordan sandsynliggør vi, at indsatserne virker? CeFU laver anbefalinger: Hvad er der begrundelse for at teste? CeFU opstiller målredskab for karrierekompetencer i gymnasiet: Hvilke læringsmål skal vi navigere efter? CeFU evaluerer effekt af indsatser (modeller): Hvad virker så?

6 Hvad anbefaler CeFU? Karrierelæring skal ind i en læringskontekst Karrierelæring skal ind i en organisatorisk ramme Læreren kan ikke erstatte vejlederen, men kan supplere vejlederen. Læreren skal kompetenceudvikles

7 Hvad anbefaler CeFU? Styrket studieretningsprofil m. kendskab til arbejdsmarkedet: Hvad peger min studieretning og mit fag frem mod? Styrket uddannelseskendskab: Elever får kendskab til både længerevarende, mellemlange og kortere videregående uddannelser. Tværfaglige forløb med fokus på karriere- og arbejdsmarkedsteori – med inddragelse af kompetencescreening og personlig læringsplan Narrative øvelser i fagene (refleksion) Små indsatser koblet på forløb: Mange dryp skaber resultatet & der er altid et før og efter

8 Karriere som en del af kernestof Det er også en del af faget at undersøge, hvilke jobfunktion og arbejdspladser, faget leder frem mod.

9 Den nye elevgruppe ændre uddannelsesmønstre og motivationskrise

10 CeFU’s prototype: Elevernes kompetencer skal styrkes inden for 3 hovedområder

11 Delmål under der 3 hovedområder SELVINDSIGT 1.g / 1 HF3.g / 2. HF 1.Kendskab til egne interesser/styrker 2. Valgnarrativer 3. Uddannelsesmotivation Begyndende kendskab til egne styrker og interesser – og tro på egne evner Kan fortælle om og begrunde sit valg af ungdomsuddannelse - og hvilket forløb der går forud Kan sætte personlige læringsmål i et afgrænset undervisningsforløb Udbygget forståelse af egne styrker, interesser og kompetencer – og hvordan de kan bruges i en uddannelses- og erhvervssammenhæng Kan skabe en sammenhængende fortælling om hvad man vil med sin fremtid Har et personligt projekt med at uddanne sig, som gør det meningsfuldt at engagere sig. Er i stand til at arbejde aktivt for at indfri sine mål

12 FAGLIG PROFIL 1.g / 1 HF3.g / 2. HF 1.Uddannelsestoning 2. Kendskab til uddannelsessystemet. 3. Kendskab til arbejdsmarkedet 4. Kendskab til sig selv i en samarbejds-kontekst Begyndende faglig specialisering – fx ift. studieretning Begyndende kendskab til uddannelsessystemet, og hvad forskellige retninger indebærer Har gjort sig de første erfaringer med arbejdsmarkedet – fx gennem erhvervspraktik eller fritidsjob Kan indgå i et gruppearbejde i skolen og bidrage til at opgaven løses Har en ide om, hvilken faglig retning, man vil tone sin uddannelse og karriere Kan navigere i og udforske uddannelsessystemet Har udbygget sit arbejdsmarkedskendskab – både generelt og ift. konkrete jobs samt kunne forbinde uddannelse og job Kan indgå i mange forskellige samarbejder – både i skolen og på en arbejdsplads

13 VALGKOMPETENCE 1.g / 1 HF3.g / 2. HF 1.Valgstrategier 2. Håndtering af paradoks mellem planlægning/ usikkerhed 3. Træffe og gennemføre egne valg Første erfaring med uddannelsesvalg Har foreløbige uddannelsesplaner Imiterer og bliver inspireret til valg af andre Kendskab til og erfaring med forskellige beslutningsmodeller og valgstrategier Har fokuserede planer, men er også i stand til at justere ift. erfaringer og vilkår. Er selvstændigt i stand til at kunne træffe sine egne valg og bruge netværk

14 Eksempel F

15 Forløb om brancher: Ingrediensbranchen Fagligt arbejde med branchens område (tilsætningsstoffer) Hvem arbejder i branchen og hvordan er deres hverdag? Besøg på virksomhed inden for branchen Interview af karriereforløb

16 Kemisk faglighed på arbejdsmarkedet Refleksionsøvelser om jobfunktioner Rollemodel om beslutningsprocesser

17 Foreløbige modeller I undervisningen Karriere som tema (bl.a. AT-forløb om det gode arbejdsliv og forløb om stress) Forløb med branchekendskab (fx ingrediensbranchen og NGO-branche) Professionelle som rollemodeller i studieretningen (fx i arbejde med virksomhed / produkt) Studieretningsdag med rollemodeller og fokus på jobmuligheder (fx temaet ‘Noget med mennesker og ‘Noget internationalt’) Narrative refleksionsøvelser Arbejde med kompetence-cv’er og selvindsigt (HF) Videregående uddannelser Brobygning med case (professionshøjskoler + erhvervsakademier, fx energi, kulturmøder og afsætning) Brobygning med fokus på kompetencer (professionshøjskoler + erhvervsakademier) Interview af studerende og portrættering af studielivet (i dansk/engelsk) Netværksaktiviteter Styrkelse af alumnenetværk (rollemodeller og 4-5.g’ere) Systematisk inddragelse af elevernes netværk i virksomhedssamarbejde

18 Diskussionsspørgsmål Hvordan og hvorfor skal karrierelæring være en del af den faglige undervisning? Hvordan kan vi bruge CeFU’s skema over karrierekompetencer – og er der elementer der mangler / er upræcise? Hvordan øges synergien mellem indsatser i undervisning og vejledning? Hvor går grænsen mellem hvad læreren skal/kan og hvad vejlederen skal/kan?

19 Kontakt Projektleder Louise Westmark Email: Louise.vilsbaek.westmark@regionh.dkLouise.vilsbaek.westmark@regionh.dk Telefon: 20313714


Download ppt "Præsentation Vejlederforeningens årsmøde 2015. Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google