Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErling Lauritzen Redigeret for ca. et år siden
1
Ældre sagens sygehusudvalg 28.04.15 v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
2
Se mig – lyt og lær Arbejdsgruppe på hospitalet arbejdet med at afdække, hvad patientinddragelse på Regionshospitalet Randers er Processen har omfattet interviews på samtlige af hospitalets afsnit.
3
”Se mig – lyt og lær” Skriftlig patient- information Indretning Patient– inddragelse Dialogform Ankomst Ventetid Observations- skemaer Personlig attitude VISIONVÆRDIERSTRATEGIMÅL Arbejdsprocessen
4
Ernæringsprojekt - Interview af 20 patienter Før indsatsEfter indsats
5
Patientudløst lægekald Medicinske patienter – Kort udleveres i Akutafdelingen – Patienten eller pårørende kan tilkalde læge direkte Projekt i 2014
6
Inddragelse i egen behandling Reumatologiske patienter – ringer selv og bestiller tid til ambulant besøg
7
God patientkommunikation i praksis Regionalt forskningsprojekt Casestudy på Medicinsk Afdeling og Anæstesiologisk Afdeling Udvikling og afprøvning af koncepter: -Supervision på pårørendekommunikation -Kollegial feedback på patientkommunikation Evaluering Udvikling af webbaseret værktøjer/kurser
8
Nærmere patienten Sygeplejersken mere på stuen: – Epj tilgængelig-tidstro dokumentation – Pn-Medicin i EPJ-vognen – Nurse-call (lydløs pt—kald) – Remedier til rådighed på stuen – Håndklædedispenser
9
Bestil tid til samtale med ledelsen på Akutafdelingen Kort udleveres til patienten
10
Dagkir.-forløb for patienter til operation for brystkræft Kontaktlæge i Kirurgisk Afdeling og i Mammaklinikken er tovholdere i hele patientens forløb fra forundersøgelse til patienten møder til første samtale på onkologisk afdeling. Patient og pårørende informeres grundigt igennem hele forløbet og patienten "uddannes" til at kunne udskrives samme dag. Døgnbemandet telefonisk back-up via Mammaklinik i dagtimerne og sengeafsnittet i aften- og nattetimerne.
11
Samtalepapir til pårørende Relevante speciallæger og sygeplejersker afholder samtaler med pårørende og patient (hvis muligt) om: – patientens tilstand, diagnoser og planer for behandling – aftale om det videre forløb. Når lægen har registreret samtalen i EPJ får de pårørende udleveret en kopi af notatet.
12
Smiley-standere Akutafdelingen og Ortopæd.-amb. – Patient og pårørende – kan tilkendegive niveau af tilfredshed
13
Booker egen tid Udeblivelser i Børneafdelingen – Projekt i Gastromed. Børneamb. – =>hele børneafdelingen
14
Sundhedsstrategisk ledelse - Hvilke metoder anvendte vi, og hvor er vi nu?
15
Formålet med projektet Vi vil udvikle sundhedsstrategiske ledere, som skaber og forankrer konkrete modeller for bedre samarbejde. Vi vil udvikle sundhedsstrategiske ledere, som skaber løsninger på tværs af sektor- og fagskel, og baner vejen for at opgaverne løses, så det er bedst for borgeren.
16
Hvad var det vi ville? Ledere der udvikler og afprøver modeller for samarbejde og opgaveoverdragelse Et sundhedsvæsen uden knaster
17
Projektets opbygning Fælles ledelsesopbakning - et sundhedsvæsen uden knaster Fælles kompetenceudvikling og laboratorier Tværsektorielle lederfora
19
Fem udfordringer 1.Behandling i eget hjem (KOL) 2.Forebyggelse af uhensigts- mæssige indlæggelser 3.Sårbehandling 4.Børn med inkontinens 5.Pakkeforløb for hoftenære frakturer
20
Mulige råd til sundhedsstrategiske ledere Hold fast i borgeren/patienten som det fælles mål Se på hele forløbet – også når det gælder økonomien Tag alle sektorer med på råd fra starten af Brug tid sammen og byg bro Sæt struktur på udviklingsarbejdet
21
Laboratorier i 2015 Geriatri er gennemført Akutberedskab – er igangsat Palliation – efteråret 2015 Børn med ondt i maven /ondt i livet
22
DÆMP Regional tværsektoriel gruppe, der arbejder med forløbskoordination Der arbejdes med et projekt i hver klynge – i Randersklyngen hoftenære frakturer
23
Projekt hoftenære frakturer Tværsektorielt pakkeforløb Rehabilitering sker så tæt på borgerens nærmiljø som muligt Korte ventetider til operation Ændring i smertebehandling Inddragelse af patient og pårørende Kommunikation mellem hospital og kommuner
24
Resultater fra pilotprojekt 11% blev opereret indenfor 6 timer Gennemsnitlig liggetid 3.5 (ukomplicerede) 25% blev genindlagt Smertebehandling – 80% har fået anlagt blokade - 97% har fået smertepakke 90% har fået genoptræningsplan
25
Patienternes oplevelser 86% vurderer det samlede forløb som virkelig godt/godt 86% vurderer, at de og deres pårørende var inddraget i passende omfang 86% oplyser, at smertehandlingen under indlæggelsen har været virkelig god/god 66% oplyser, at smertebehandlingen efter udskrivelsen har været virkelig god/god 69% var meget trygge/trygge ved udskrivelsen
26
Patienternes oplevelser 81% vurderer at samarbejdet mellem hospital og kommune har været virkelig godt/godt 87% vurderer indsatsen efter udskrivelsen som virkelig god/god 68% oplyser at de i høj grad/nogen grad er kommet i gang med dagligdagsfunktioner
27
Samlet vurdering af pilotprojekt: Patientforløbsbeskrivelsen er fulgt Evalueringen viser gode resultater selv om alle mål ikke er nået Der arbejdes videre med at udvikle forløbet Forløbet fortsætter i fuld skala
28
Tak for opmærksomheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.