Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anker Brink Lund: Den civiliserende samtale: Folkebibliotekernes rolle som sociale medier CBS Center for Civilsamfundsstudier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anker Brink Lund: Den civiliserende samtale: Folkebibliotekernes rolle som sociale medier CBS Center for Civilsamfundsstudier"— Præsentationens transcript:

1 Anker Brink Lund: Den civiliserende samtale: Folkebibliotekernes rolle som sociale medier CBS Center for Civilsamfundsstudier abl.cbp@cbs.dk

2 Forskningsbaseret udgangspunkt: Anker Brink Lund & Stig Andersen (red): Tilbageblik fra 2020 - Hvad skete der med medierne? Forlaget Gyldendal, 2011 Anker Brink Lund & Gitte Meyer: Civilsamfundets ABC. Forlaget Møller, 2012

3 Nye vilkår for den offentlige samtale: Fra massemedier til en masse medier Vi har aldrig haft adgang til så mange data Og så effektive måder at søge informationer på Content is king – but conversation is King Kong

4 Er alle sociale medier nødvendigvis civile medier?

5 Styrker nyhedsmedierne den civiliserede samtale?

6 6 Massemedier er tidrøvere = interpassivitet > interaktivitet

7 Samtalen drukner i nyheder Projekt Nyhedsuge dokumenterer : 1999: >32.000 ’nyheder’ 2014: <75.000 ’nyheder’ –Web-mediet skaber kakofoni –Der er kort sagt mindre tid til reflektion

8 Vanebrugere fra 51 -> 25 % Nyttebrugere fra 23 -> 26 % Marginalbrugere fra 26 -> 49 % Nyhedsmediernes brugsværdi før og nu

9 The Google Paradox Global kakofoni Lokale behov Hvad betyder det for folkebibliotekerne?

10 Udlån af bøger Udlån af andre medieformer Opslags- og læsesalsfunktioner Lokalt mødested (Kulturhus) Showroom for bog-, film- og musik-branchen Varmestue, lektiecafé og spillebule Rådgivning og borgerservice (U)høflig selvbetjening Men hvor blev den civiliserende samtalen af? Bibliotekernes mange funktioner

11 1. Det kommunale perspektiv - ”Budgetterne skal holdes …” 2. Det bibliofobiske perspektiv - ”Glem bøgerne og tilbyd alt muligt andet …” 3. Civilsamfundets perspektiv - ”Det er samtalen, der er kerneydelsen …” Tre perspektiver på biblioteksudviklingen:

12 Segmenterede samtalepartnere: De forandringsparate – velinformerede og rettighedsbevidste De traditionalistiske – foreningsaktive og tillidsfulde De fællesskabsorienterede – vil gerne gøre noget med andre De individualistiske – vil bare selv have noget ud af det

13 Forandringsparate Traditionalistiske Fællesskabsorienterede Individualistiske

14 Samtalestrategi – fordi: forudsætning for målrettet handlen nødvendig koordination af forventninger Skabe sammenhæng mellem visioner og reaktioner Men glem ikke, at strategier: Ikke er patentløsninger eller facitlister Aldrig erstatter god ledelse og sund fornuft Hele tiden skal justeres gennem praktisk brug

15 Man kan ikke være venner med alle


Download ppt "Anker Brink Lund: Den civiliserende samtale: Folkebibliotekernes rolle som sociale medier CBS Center for Civilsamfundsstudier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google