Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø."— Præsentationens transcript:

1 Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø

2 Ad hoc teams  ”Tilfældigt” sammensatte teams  Kender ofte ikke hinanden  Kort forberedelses tid  Løse livstruende problemer på få minutter

3 Hvad kræves der ? Simple regler for:  kommunikation  opgavefordeling  lederrolle  gruppen

4 Kommunikation.  Tal tydeligt, giv klare beskeder.  Tiltal andre med tydelig adresse.  Close the loop.  Undgå dømmende kommentarer.  Undgå konflikter.  Hold lydniveauet lavt

5 Opgavefordeling  Vær klar over egne og andres roller  Forberedelser før patienten ankommer kan redde liv.  Forberedelse reducere stress  Tænk fremad  Bevar roen

6 Hvad er lederens opgaver?  Holde overblik  Samle oplysninger  Prioritere behandlingen  Fordele opgaverne  Træffe beslutninger  Holde gruppen orienteret  Mobilisere resurser  Drive processen fremad

7 Hvad er en god leder?  Åben for andres ideer.  Respekt for samarbejdspartnere.  Holder sig fri af klinisk arbejde  God og sikker kommunikation  Holder gruppen informeret – status ud fra ABC status ud fra ABC  Bevarer roen  Støttes af gruppen  Tænker højt

8 Kan du høre hvad jeg tænker?  Formål med at tænke højt: Synkronisere gruppen Synkronisere gruppen Fælles situations forståelse Fælles situations forståelse Giver gruppen mulighed for at hjælpe Giver gruppen mulighed for at hjælpe Retter fejl og misforståelser Retter fejl og misforståelser BRUG DET !

9 Gruppens opgaver  Behandler patienten  Indsamler oplysninger om patienten  Beholder og løser opgaven  God og sikker kommunikation  Støtter lederen

10 Støt lederen  En god leder bliver en fremragende leder med god opbakning  En usikker leder bliver en god leder med god opbakning  Hvordan ? Neutrale input Neutrale input Forslag til behandling Forslag til behandling Bevar roen Bevar roen Undgå konflikter Undgå konflikter

11 Traumestuen  Bliv på traumestuen – vær klar.  Lyt til Falck/DPE – brugbar viden.  Hold øje med klokken – tiden går  Husk alle kan blive stresset – hjælp hinanden med at holde fokus

12 Resume  Der er en leder og en gruppe – behold pladserne  Støt og respekter hinanden  God og sikker kommunikation  Undgå konflikter

13 Team træning.  Træne team-arbejde – og faglighed.  Ingen eksamen.  Fortrolighed.  Simulator inkl. monitor.  Video – slettes efterfølgende.  Casen fortælles -> spillet begynder.

14 Cases.  Brug det rigtige udstyr – genbruges til efterfølgende cases.  Placering.  Figurant:- Klip tøjet op – undtagen undertøjet. - Ingen nåle eller lign. - Tal med ”patienten”

15 Cases  Debriefing ved de to instruktører  Observatører  Gå til opgaven med positivt fokus.


Download ppt "Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google