Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal."— Præsentationens transcript:

1

2 EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal

3 EUD’s ændrede rolle Erhvervsuddannelserne for dem, der kan og vil
Øget fokus på kerneydelsen: undervisning Ungdomsuddannelse – ikke forberedelse til én Øget fokus på faglige niveauer, talentspor mv. Forskellige tilbud: de helt unge, de unge og de voksne

4 4 klare mål Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

5 EUD reform 4 hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik
Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport Grundforløbene bliver ensartede i opbygning og varighed på tværs af hovedområder

6 Ingen adgangsbegrænsning til GF 2.
Fortsat skolepraktik. Skolerne bestemmer, hvor tit GF 2 starter. GF 1 påbegyndes i august. Skolen kan optage elever i januar.

7 Overgangskrav fra GF til HF
Overgangskravene består af: Færdigheder Viden Kompetencer Grundfag Certifikatkrav De fag-faglige krav er grundlæggende de samme fremover som der er i dag. Overgangskravene findes i Bekendtgørelse 1015 fra 2014 om optagelse til skoleundervisningen i hovedforløbet

8 Certifikatkrav og grundfag
Rulle- og bukkestillads Førstehjælp og brand Matematik F Teknologi F Begge skal bestås Det uddannelsesspecifikke fag skal bestås. Grundforløbsprøven skal bestås. Prøven stilles af skolen i samarbejde med det faglige udvalg.

9 Hovedforløb Nedenstående er krav, der kommer med reformen:
Flere fag skal beskrives med et obligatorisk niveau og et valgfrit højere niveau. Det faglige udvalg har ansvaret for at udvikle talentspor og skolerne skal gennemføre talentspor på alle relevante uddannelser. Mindst 25 % af undervisningen skal foregå på højere niveauer end de obligatoriske Skolerne tilbyder uden for almindelig undervisningstid eleverne intensiv træning i relevante faglige kompetencer som forberedelse til konkurrencer.

10 Hovedforløb – EUV > 25 år
Voksenspor - ErhvervsUddannelse for Voksne. Har en voksen: 2 års relevant erhvervserfaring: Standardiseret uddannelsesforløb uden grundforløb og praktik og 10 % kortere skoledel, der som hovedregel skal være sammenhængende. < 2 års relevant erhvervserfaring: Kan modtage GF 2. del, 10 % kortere skoledel og kortere praktikperiode, maks. 2 år. Ingen relevant erhvervserfaring: Som EUD, dog kun GF 2. del Det faglige udvalg definerer, hvad relevant erhvervserfaring er. Regler om godskrivning og afkortning fastsættes af de faglige udvalg

11 EUV - relevant erhvervserfaring
Eleven skal have arbejdet med tømrerarbejde heraf have mindst 4 måneders erfaring med hver af følgende områder: Tagarbejde, fx rejsning af tagkonstruktion, undertag, lægtning, tagfod Indvendigt arbejde, fx gulv, loft, døre, gips, isolering Udvendigt arbejde, fx isætning af døre og vinduer, facadebeklædning. Arbejdsopgaverne skal have været varierede og foregået i samarbejde med eller under vejledning af fagkyndige. Eleven skal kunne udføre arbejdsopgaver selvstændigt og rutinemæssigt.

12 Kompetencemål - hovedforløb
Der er foretaget mindre ændringer og revideringer af kompetencemålene Hovedindholdet er dog det samme. Altså en færdiguddannet tømrer skal kunne nogenlunde det samme i 2020 som i dag.

13 Træfagenes Byggeuddannelse, Murer, Struktør og Brolægger
Ny fagrække Tværgående Træfagenes Byggeuddannelse, Murer, Struktør og Brolægger Teknologi E 2 uger Byggeri og arbejdsmiljø 1 uge Byggeri og samfund 1 uge Byggeri og energiforståelse 1 uge Byggepladsindretning og affaldshåndtering 1 uge Nivellering og afsætning 0,5 uge

14 Ny fagrække – m. ekspertniveau
Opdeling i ”teorifag” og ”praktikfag” Ydervægskonstruktion, principper 1 uge Ydervægskonstruktion, udførelse 1 uge Tagkonstruktion, principper 2 uger Tagkonstruktion, udførelse 2 uger Udvendigt tagarbejde, principper 1,5 uge Udvendigt tagarbejde, udførelse 2 uger

15 ”Ny” fagrække – kendte fag
Råd og svamp 0,5 uge Konstruktionstegning 1,5 uge Montage af døre og vinduer 1 uge Gulvkonstruktion og trægulve 1,5 uge Vådrumsopbygning m. lette skillevægge 1,5 uge Trappearbejde 0,5 uge Sammensatte tømrerkonstruktioner 2 uger Praktisk prøve 1 uge Valgfri specialefag 3 uger Valgfag 2 uger

16 Vejledende forslag 1. Hovedforløb Nivellering
Byggepladsindretning og affaldshåndtering Ydervægskonstruktioner Montage af døre og vinduer Råd og svamp Byggeri og energiforståelse

17 2. Hovedforløb 3. Hovedforløb Tagkonstruktion Byggeri og samfund
Udvendigt tagarbejde Byggeri og arbejdsmiljø

18 4. Hovedforløb 5. Hovedforløb Gulvkonstruktion og trægulve
Vådrumsopbygning m. lette skillevægge Trappearbejde 5. Hovedforløb Sammensatte tømrerkonstruktioner Praktisk prøve

19 Udfordringer for skolerne
Elever kan frit vælge, hvilken uddannelse de vil følge på GF 2, uanset hvilken fagretning de har fulgt på GF 1. Grundforløbet får en fast varighed. Det er slut med at forlænge en elev 5, 10 eller flere uger. Eleverne har kun 3 forsøg til at bestå GF 2. Et hold hovedforløbselever kommer til at bestå af mange forskellige elever, almindelige, elever på talentspor, voksne med afkortet skoleundervisning og kombinationer af disse. Tvangsmerit. Eleverne skal have godskrivning og afkortning for det de har gennemført. De kan ikke vælge at følge undervisningen alligevel.

20 Elevtyper I uddannelsesordningen tager UVM udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende: Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever Skema 2: EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades. Skema 3a: Talentspor, unge + EUV3 Skema 3b: Talentspor, voksen Skema 4: EUX-elever

21 Elevtyper EU9 Elever starter direkte fra 9. og 10. klasse. Grundforløbet varer et år. EU9+ Elever under 25 år, der ikke kommer fra 9. eller 10. klasse, starter direkte på 2. del af grundforløbet, der har en varighed på 20 uger. EU9X EU9 elever, der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen EU9X+ EU9+ elever der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen. De starter direkte på grundforløbets 2. del. EUV1 Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforløbet vil udelukkende bestå af et reduceret hovedforløb, og er således uden grundforløb og uden praktikuddannelse. EUV2 Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforløbet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et reduceret hovedforløb inklusiv praktikuddannelse med en maksimal varighed på 2. år. EUV3 Voksen-elever, der skal have et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse for unge, dog kun med grundforløbets 2. del. Praktikuddannelsens længde vil svare til praktikperioden for de unge. EUX MEST Ny mesterlære: 1. år af uddannelsen foregår som praktisk arbejde hos mester. Eleven skal ikke igennem det almindelige grundforløb på skole. Oplæringen hos mester eller i virksomheden erstatter grundforløbet. PREUD Produktionsskolebaseret EUD, grundforløbet erstattes helt eller delvist af grundlæggende praktisk oplæring på en produktionsskole – efter modellen om ny mesterlære. Den praktiske oplæring afsluttes med en praktisk opgave, som indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. Hovedforløbet gennemføres på normal vis. TAL Talentspor med højniveauer i specialefag

22 Deadlines Bekendtgørelserne er i trykken Uddannelsesordninger
Sendt i høring 16. marts Høringsfrist 15. april Udstedes 1. maj

23 Ikrafttræden Elever der starter på grundforløbet i august 2015
EUV elever Igangværende elever – både på grundforløb og hovedforløb – færdiggør uddannelsen efter gældende regler. Skolerne beskriver overgangsordninger for igangværende elever

24 Læremidler

25 Læremidler 9. Mere og bedre undervisning
Minimumstal for lærestyret undervisning Kompetenceløft til underviserne Bedre kobling af skoleforløb og praktik Styrket anvendelse af IT

26 Læremidler 9.5. Styrket anvendelse af it
Fokus for strategien skal være, hvordan styrket anvendelse af it kan bidrage til at realisere de politisk fastsatte mål med reformen, herunder ikke mindst som redskab til at differentiere undervisningen med afsæt i den enkelte elevs forudsætninger samt styrke koblingen mellem skoleforløb og virksomhedspraktik. Styrket anvendelse af it skal understøtte arbejdet med at skabe bedre resultater på elevniveau, og skal derfor ses i tæt sammenhæng med lærernes opkvalificering.

27 Læremidler Spørgeskemaundersøgelse gennemført i efteråret viser opbakning til fælles læremiddelmateriale og bogpakke. Det faglige udvalg erkender at forløbet omkring digitalisering af bogpakken langt fra har været optimalt. PDF udgave af de eksisterende lærebøger har aldrig været målet. Det faglige udvalg håber dog ikke, at dette vil skygge for brug af og dialog om de nye læremidler der er udviklet. Udvalget vil i foråret indkalde til en række møder med information om EUD reformen. Her vil også blive informeret grundigt om ændringerne i bogpakken. Udvalget vil se på, om der skal udvikles et hæfte til brug i praktikundervisningen

28

29

30 Svendeprøve Udføres efter beskrivelserne i oplægget.
Skolen opstiller rammer for elevernes materialevalg og – forbrug Det vil sige, at skolen kan bestemme: der er 2 typer undertag at vælge imellem der er x m2 beklædning til rådighed Censorvejledning og vejledning til skolerne findes på bygud.dk.

31 Svendeprøveresultat – efterår 2014

32 Svendeprøveresultat – efterår 2014

33 Kilde: EASY- P.

34 Praktikmål

35 Kilde: UVM

36 Kilde: UVM

37 Kilde: UVM

38 Kilde: UVM


Download ppt "EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google