Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejlederkonference 2015 Velkomst og præsentation af mig; Michael Hald

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejlederkonference 2015 Velkomst og præsentation af mig; Michael Hald"— Præsentationens transcript:

1 Vejlederkonference 2015 Velkomst og præsentation af mig; Michael Hald
Uddx eksperiment; Et personligt entreprenørskab Fund og opdagelser der ændrede verden ;) Gruppeopgave (SMTTE; karrierekompetencer) 20 min Opsamling i klassen Vejlederkonference 2015

2 Vejlederkonference 2015 Fælles for Europæisk vejledning (NICE)
6 roller Karrierevejleder Karriereunderviser Karriereinformations og vurderingsekspert Program og servicemanager Socialsystem intervener og udvikler VEJLEDNING OG RÅDGIVNINGS PROFESSIONALITET Vejlederkonference 2015

3 UUDX Eksperiment program 5: Nye Karriereveje I perioden gennemførte vi eksperimentet, Et personligt entreprenørskab, ved at sætte undervisningsbaseret vejledning på skemaet for mere end 300 elever fordelt på HTX, 10. klasse, EUD og ledighedsforløb i Afklaringscenteret/Way2Go på TEC. Aktionerne foregik i fire forsøgszoner, hvor vejledning som fag, blev faciliteret af 1-2 vejledere/ undervisere, i tilfældigt udvalgte klasser. Vejlederkonference 2015

4 Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium
Baseline Program 5 ”Nye karriereveje” Faglige Fælleskaber Vejledning som fag; Ni temaer Anden gennemgang Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium

5 Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium
Eksperimentets overordnede hypotese ”Med vejledning som et fag tilbyder vi elevgrupper vejledning i et bredere perspektiv, hvor fokus flyttes fra individet til også at omhandle strukturelle forhold, såvel på skolen som i samfundet. Vejledning som fag vil tilføre eleverne en bredere og mere fælles viden, der gør det muligt for dem i højere grad at opnå et personligt entreprenørskab i relation til et uddannelses- og arbejdsmarkedsperspektiv”. Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium

6 Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium
1. Strategi og planlægning 2. Karriere og kompetencer 3. Økonomi og forventninger 4. Helbred og fysisk træning 5. Information og teknologi 6. Identitet og selvopfattelse 7. Valgprocesser og sandsynligheder 8. Netværk og leverum 9. Præsentation og kommunikation     Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium

7 Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium
Fund (blandt elever) Eleverne oplevede udbyttet af den undervisningsbaserede vejledning som: - givende idet de kunne diskutere nutiden og fremtidens udfordringer med hinanden i en fast ramme - anvendelig idet de kunne bruge kammeraternes input til at løse egne problemer og selv bidrage med løsninger - informativ, fordi de,, fik et større indblik i vejledningsrelateret emner og vejledningen på TEC. Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium

8 Fund (blandt vejledere) Den undervisningsbaserede undervisning medførte følgende; - flere henvendelser i vejledningen - Kontakt med elever som ellers normalt ikke var kommet til vejledning - vejlederne er kommet tættere på eleverne, der deltog i eksperimentet Sidegevinst; De vejledningsrelaterede temaer og tilgange, gav et godt oplæg til faglig diskussion – potentielt grundlag for en øget professionalisering. UU Dialogmøde 2015

9 NU Vi er nu i fuld gang gentænke de erfaringer vi har gjort os , i forbindelse med udviklingen vores nye områder; Unge, vejledning og erhverv – herunder introduktion, brobygning, grundforløb del 1 og (way2go ledighedsforløb), i en samlet indsats rettet imod GF2 og det videre forløb. Kobling til Invitationen CMS på dagordnen; ”En trend som i øvrigt understøttes af det nye emne i grundskolen, Uddannelse & Job og eu-politikkens sætten lighedstegn mellem vejledning og karrierelæring, med udvikling af Career Management Skills som perspektiv” (citat fra indbydelsen til vejledningskonferencen 2015). UU Dialogmøde 2015

10 CMS Det handler om at fremme kompetencer, der hjælper den enkelte og grupper med at samle, analysere, sammenfatte og tilrettelægge oplysninger af personlig-, uddannelsesmæssig og beskæftigelsesmæssig karakter samt med at træffe og gennemføre beslutninger og overgange, der kendetegner nutidens uddannelses- og arbejdsforløb (The European Lifelong Guidance Policy Network, ELGPN 2009 s.14). UU Dialogmøde 2015

11 8 Nøgle kompetencer (EU, Livslang læring 2006)
Kommunikativ kompetence på modersmålet  Kommunikativ kompetence på fremmedsprog Matematisk kompetence, naturvidenskabelig og teknologisk basiskompetence. Digital kompetence  Læringskompetencen  Sociale kompetencer og medborgerkompetencer Initiativ og iværksætterånd  Kulturel bevidsthed og udtryksevne  Nøglekompetencerne er alle indbyrdes afhængige, og for dem alle er der lagt vægt på kritisk tænkning, kreativitet, initiativ, problemløsning, risikovurdering, beslutningstagning og konstruktiv håndtering af følelser. Vejlederkonference 2015

12 Bill Laws DOTS model (Law og Watts 1977, 1999)
Vejlederkonference 2015

13 Mål: Hvad vil vi gerne opnå?
SMTTE-modellens 5 elementer Sammenhæng: Hvad er vilkårene?  Evaluering: Nåede vi vores mål? Hvorfor/hvorfor ikke? Mål: Hvad vil vi gerne opnå?  Tiltag: Hvilke handlinger/aktiviteter skal igangsættes for at nå målet?  Tegn: Hvordan kan vi se (høre), at vi er på vej mod målet?  Vejlederkonference 2015


Download ppt "Vejlederkonference 2015 Velkomst og præsentation af mig; Michael Hald"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google