Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted 23.11.2005.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted 23.11.2005."— Præsentationens transcript:

1 Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted 23.11.2005

2 Hvis viden er magt og penge, hvorfor skulle jeg så dele den? Kun magt og penge, hvis viden bruges Hvis den kendes af andre Viden bliver ikke mindre af at blive delt Videnudveksling og anonym aflevering Klistret viden

3 VIDENDELING HVORDAN GØRE VIDEN ANVENDELIG FOR ANDRE? VIDEN KLÆBER OG IKKE VIL FLYTTE SIG VIDEN LÆKKER TIL KONKURRENTEN

4 VIDENAFGRÆNSNING DATA INFORMATION VIDEN = INFORMATION +VURDERING VIDEN SOM SKABER MULIGHED FOR AT HANDLE

5 Hvad er viden? Det som ligger i værktøjer og manualer? Det lederen definerer som viden? Det der virker? Det de erfarne konsulenter siger virker?

6 Arbejdets organisering og kommunikation Hvem taler sammen om tekniske løsninger Om kunder og kundegrupper Om typer af problemer, som tyder på systemfejl

7 Hvorfor deler man ikke viden? Ikke tid Ikke forklare hvad man gør De andre forstår det ikke Vil ikke - holde på ekspertise Ikke se relevans Ikke tillid

8 Ikke tid Hvad prioriteres af lederen? Er der ikke afsat tid, dvs. foregår det i fritiden? Løber man bare hurtigere i eksisterende opgaver uden at standse op og tale sammen?

9 Ikke forklare hvad man gør Er det tavs viden, intuition, praksis? Kan man sætte ord på det? Kan man skabe mening også for andre?

10 DE ANDRE FORSTÅR DET IKKE Hvorfor ikke? Er de dumme? Eller har man ikke fundet de rigtige koder til at fortælle historien? Er de del af samme praksis?

11 Vil ikke - holde på ekspertise Hvis jeg er eksperten, så bliver de andre afhængige af mig. Jeg har ikke tid, fordi det er noget andet der tæller for lederen

12 Kan ikke se det er relevant Hvorfor skulle jeg dele noget som bare er mit problem? Men ved du det?

13 Ikke tillid Det kan lyde som dumme spørgsmål – de andre kan jo finde ud af det De andre kan jo bruge manualen, eller kan de? Kan man kun spørge, når man også hjælper?

14 Sende og modtage Det er både et problem for de der sender viden, og de der skal modtage viden Der er barrierer begge steder. Vil man tage initiativ til at dele viden? Og gider man høre på de andre?

15 VIDEN er ikke en TING PERSONER HAR VIDEN OM NOGET HVEM VED HVAD? Dvs. personbåret i kommunikation Tsoukas: Knowledge as action. 2000

16 TILLID OG VIDEN Legitimitet via eksperter – hvem ville kunne gøre det til viden? Hvem bestemmer hvad der er viden i organisationen? Hvordan søges viden bekræftet? Test, diskussion og accept? Tid og informations-overflow

17 ORGANISATORISK LÆRING RUTINER OG ARBEJDSGANGE, SOM SKABES I FÆLLESSKAB FOR AT SKABE GENERALISE- RINGER I DET KONKRETE, OG SKELNE VÆSENTLIGT FRA UVÆSENTLIGT Tsoukas & Vladimirou 2001

18 Afkodning af IT- programmør…….

19 Afkodning Gøre koder explicitte Indsigt om konsekvenser Sparring om ideer Undgå at blive holdt uden for Asymmetrisk information

20 Vejledning og forstyrrelser Gode programmører forstyrres i arbejdet for at vejlede Unge oplæres bedst ved sidemandsoplæring Det er et paradoks.

21 Effektivisering centralt HRM funktion træt af opringninger om trivielle spørgsmål Lægger skemaer til nyansættelser o.l. ud på nettet. Lettelse et sted, lægger mere arbejde andre steder hos brugerne, og bunker af fejl

22 DB og intranet: brugere Hvem har brug for dem? hvilke typer af viden? I hvilke typer af situationer? Kan brugere finde den relevante viden? Kan man finde relevante personer? og må man forstyrre dem?

23 DB og intranet: sendere Lægger man relevant viden ind som dokumentation, eller er det kun en selv som kan bruge det? Sanktioner fra ledelsen i forhold til brug af intranet o.l.? Kommunikation eller opmagasinering?

24 Vidensmatrix at Vi ved at Vi ikke ved Vi ved Eksplicit videnOplyst uvidenhed, initierer uddannelse og læring Vi ved ikke Tavs viden eller skjult viden Uvidenhed

25 Tavs viden (former) Skjult viden Misforstået mellem faggrupper Påpeget – synlig viden Ikke erkendt viden Ikke formuleret eller formulerbar viden

26 Praksis fælleskaber Udveksling af erfaringer Lettere tolkninger Læring – mesterlære Nemt at se en forskel som gør en forskel Homogenitet – lukker ny viden?

27 Case: effektive profitcentre Hver enhed skal opfylde mål Beholder kunder og opgaver Tilkalder ikke andre Lægger ikke ideer ud til andre

28 Specialistviden Enkeltspecialisternes viden i organisationen Guruerne Rolle som ekspert og bagstopper for andre Initiativer til at sætte ekspertviden i spil?

29 Grænser for viden Ved vi hvad vi ikke ved Ved vi hvem vi ikke kender Viden om andres viden Organisering af viden og vidensdannelse Lokalisering af viden

30 Kommunikation erfaringer Hvor kan erfaringer afleveres? Hvor kan netværkeren aflevere sin viden og sine ideer? Hvordan får de ny adgang til kompleks viden og erfaringer?

31 Kommunikation af viden Internt virksomhed Praksisfællesskab Implicit eller tavs viden Brobygger Ekspertise Troværdighed

32 Kommunikation usikkerhed Fælles begreber i grupper? Skabe mening ud af fragmenter Troværdighed Ekspertise

33 Anden viden Kender vi nogen i de andre afdelinger vi kan ringe til? Skabe adgang til at forstyrre eksperter Diskutere muligheder Hvem er brobyggere?

34 Kultur, som legitimerer ”Dumme” spørgsmål Tvivl om rutiner Tid til at vidensdele Ledelsesopbakning Få viden fra helpdesk til tekniske eksperter og ledere.


Download ppt "Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted 23.11.2005."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google