Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’"— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Erhvervsuddannelse for voksne Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014 Lisbeth Bang Thorsen Kontorchef Undervisningsministeriet

2 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Disposition Udfordringer for de voksne Formål med erhvervsuddannelse for voksne - euv Udvikling af euv Indholdet i euv, herunder RKV Uddannelsesveje i euv Særlige opmærksomhedspunkter ved euv1 og euv2 (og euv3) Implementering 29-04-2014 Side 2 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

3 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Udfordringer for de voksne Massive balanceproblemer på arbejdsmarkedet i de kommende år. Flere skal løftes fra ufaglært til faglært. Alt for mange begynder forfra, når de vil uddanne sig til faglærte som voksne. En undersøgelse om de voksne i erhvervsuddannelserne viser bl.a.: I dag er 1/3 af eleverne på erhvervsuddannelserne 25 år eller derover, hvor hovedparten opnår kompetence på erhvervsuddannelsesniveau via den ordinære uddannelsesvej. Kun 17 % af de voksne får uddannelsesforløbene afkortet på de ordinære erhvervsuddannelser på trods af, at en stor andel af disse voksne (58 %) i forvejen har en anden erhvervsuddannelse, en gymnasial eller en videregående uddannelse. I dag eksisterer grunduddannelse for voksne (GVU), men tilbuddet er ikke synligt nok og forudsætter individuel tilrettelæggelse. Kun 2 % af de voksne opnår i dag kompetencer via en GVU. 29-04-2014 Side 3 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

4 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Formål med euv Et af reformens hovedelementer er at skabe et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø for de unge – samtidig med at der indføres en erhvervsuddannelse for voksne på 25 år og derover. Euv er en ny attraktiv vej fra ufaglært til faglært. Euv skal sikre en målrettet og overskuelig vej for de voksne, der er tilpasset deres forudsætninger og behov, og hvor der ikke er unødige lange skole- og praktikforløb. Samme niveau og kvalitet som erhvervsuddannelser for unge, men med voksentilpasset pædagogik og fagdidaktik. Euv træder desuden i stedet for den nuværende GVU, hvor aldersgrænsen også er 25 år. 29-04-2014 Side 4 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

5 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Udvikling af euv De faglige udvalg får en ny opgave med at udvikle standardiserede hovedforløb for voksne inden for rammer, som fastsættes af UVM. Skoleundervisningen i de standardiserede hovedforløb for voksne skal som udgangspunktet gennemsnitsligt være 10 pct. kortere end hovedforløbene for de unge, og praktikuddannelsen kan højst vare to år. Såfremt de faglige udvalg ikke udvikler standardiserede uddannelsesforløb for voksne på en eller flere uddannelsesområder, er det op til uddannelsesinstitutionerne at tilrettelægge undervisningen, inden for de rammer UVM fastsætter. Undervisningsministeren kan nedsætte et udviklingsudvalg med henblik på at udvikle standardiserede uddannelsesforløb for voksne, hvis et fagligt udvalg ikke har udført opgaven. 29-04-2014 Side 5 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

6 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Realkompetencevurdering i euv Realkompetencevurderingen består både af en objektiv generel vurdering og af en individuel vurdering – varighed fra ½ dag op til 10 dage. Den generelle vurdering: Faste objektive kriterier for godskrivning. De faglige udvalg opstiller de relevante kriterier for godskrivning for relevant uddannelse og erhvervserfaring. Skolerne foretager den konkrete vurdering på baggrund af disse. Den individuelle vurdering: Skolerne foretager det konkrete skøn for yderligere afkortning som følge af anden skoleundervisning. De faglige udvalg træffer afgørelse om afkortning af praktikuddannelsen på baggrund af øvrig erhvervserfaring. UVM udvikler evt. værktøjer til den individuelle vurdering, som kan bidrage til en yderligere standardisering. 29-04-2014 Side 6 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

7 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Indholdet i euv Euv følger erhvervsuddannelseslovens almindelige ordning i alle henseender, hvor der ikke er fastsat eller forudsat en afvigende regulering. Derfor: samme adgangskrav, mål, niveau, afsluttende prøve, uddannelsesbevis og betegnelse som ved erhvervsuddannelser for unge Det er hensigten, at der i højere grad kan ske en integration af AMU i euv. Såfremt de faglige udvalg vurder det relevant, kan AMU integreres i de standardiserede forløb. AMU forventes at udgøre en betydelig del af de forudgående uddannelser, som kan give standartmerit i euv. Euv-hovedforløbene er gennemsnitligt 10 % kortere end de unges hovedforløb. Baggrunden er at de voksne har erfaring fra anden uddannelse eller beskæftigelse, og da de erfaringsmæssigt lærer hurtigere, kan de tilegne sig det faglige stof hurtigere, uden at der gås på kompromis med de faglige krav. Det er en udfordring, som forudsætter en voksenpædagogisk tilrettelæggelse. Der vil dog mulighed for samlæsning med unge, og at skolerne koordinerer deres udbud 29-04-2014 Side 7 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

8 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Uddannelsesveje i euv Side 8 29-04-2014 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

9 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Særlige opmærksomhedspunkter - euv1 Euv1: Voksne med mindst 2 ås relevant erhvervserfaring  standardiseret uddannelsesforløb uden grundforløb og uden praktik. Krav om, at alle beskæftigede euv1-elever skal have en uddannelsesaftale, der ikke omfatter praktik, således at elever uden praktikuddannelse også er sikret mulighed for at oppebære løn under uddannelsen, ny euv-refusionssats på 110 pct. af højeste dagpengesats til arbejdsgiverne. Realkompetencevurderingen, som indleder euv, skal være omfattet af uddannelsesaftalen. Hermed kan voksne i beskæftigelse bevare voksenløn under realkompetencevurderingen. Virksomheden og eleven indgår en uddannelsesaftale om en konkret uddannelse, der indeholder et forbehold for ændringer som følge af realkompetencevurderingen. Aftalen skal som udgangspunkt have den standardiserede varighed, og – hvor det er muligt – den standardiserede merit, som det faglige udvalg har fastsat for uddannelsen som euv. Der vil blive udarbejdet en særlig uddannelsesaftale formular for euv. Personer, som ikke er i beskæftigelse, og som ikke skal have praktik, vil kunne tage euv på SU, hvis de opfylder kravene til SU. Elever der påbegynder forløbet efter en længere ledighedsperiode, kan tilbydes et suppleringsmodul af op til ni ugers varighed. 29-04-2014 Side 9 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

10 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Euv2: Voksne med relevant erhvervserfaring og/eller forudgående uddannelse, som ikke opfylder varighedskravet på mindst to år (euv1) skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb med praktikuddannelse på max 2. år, og med mulighed for grundforløbets 2. del (op til 20 uger). For at kunne påbegynde hovedforløbet skal euv2-elever, ligesom de unge, bestå den eventuelle grundforløbsprøve. Elever, som skal påbegynde en euv med grundforløb, kan begynde med eller uden uddannelsesaftale på samme måde som unge elever. Elever uden en uddannelsesaftale vil have adgang til skolepraktik i et praktikcenter efter lovens almindelige regler. Såfremt eleven har en uddannelsesaftale, skal realkompetencevurderingen være omfattet af denne, jf. euv1. Ledige vil (som nævnt under euv1) kunne modtage SU under grundforløbet, hvis de alm. betingelser herfor er opfyldt, samt skolepraktikydelse under hovedforløbet, hvis den ledige ikke har en uddannelsesaftale med en virksomhed. 29-04-2014 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014 Side 10 Særlige opmærksomhedspunkter - euv2

11 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Elever uden relevant erhvervserfaring eller forudgående uddannelse, skal gennemføre et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse for unge, dog uden grundforløbets 1. del. Fokus på voksentilpasset fagdidaktik og pædagogik. Mulighed for samlæsning på grundforløbets 2. del og hovedforløbet for de unge på erhvervsuddannelserne, hvor det findes relevant. Forsørgelse for euv3 elever er som nævnt under euv1 og 2 enten at elever med uddannelsesaftale får løn, mens arbejdsgiver får euv-refusion under elevens skoleophold. Elever uden uddannelsesaftale kan modtage SU eller skolepraktikydelse såfremt de opfylder de alm. betingelser herfor. 29-04-2014 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014 Side 11 Særlige opmærksomhedspunkter – euv3

12 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Forår 2014 Information Lovarbejde, høring, vedtagelse 12. maj 2014: Kick-off konference om implementering af erhvervsuddannelsesreformen Primo juni 2014: Praktikermøde i UVM om implementering af erhvervsuddannelsesreformen Efterår 2014 Fokuseret vejledning Ny hovedbekendtgørelse, Udvikling af nye hovedforløb inklusiv euv Kvalitetsinitiativer, nye gf, eux og overgangskrav til hf Udbudsrunde af kombineret ungdomsuddannelse Forår 2015 Decentral tilrettelæggelse af nye uddannelser (eud, euv, kombineret ungdomsuddannelse) August 2015 Eleverne begynder på nye erhvervsuddannelser, euv, EUD10 og kombineret ungdomsuddannelse Eud-udbuds godkendelser fastfryses til 2017 Implementering 29-04-2014 Side 12 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014

13 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Spørgsmål? 29-04-2014 Side 13 Workshop 'De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser'. DE-L årsmøde 29. april 2014 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google