Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014"— Præsentationens transcript:

1 LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014 Margit Nielsen og Lena Lund Pedersen / Høgskolen i Hedmark uge LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

2 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Arbejdet i LP-grupper Organisatorisk læring Kompetenceudvikling af alle medarbejdere Fælles sprog Fælles pædagogisk platform LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

3 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Mål for arbejdet med LP At etablere gode pædagogiske miljøer, der tilgodeser alle børn/elevers trivsel, læring og udvikling At udvikle en forandringsorienteret kultur, der er kendetegnet ved a) godt samarbejde b)fælles målsætninger og retningslinjer for pædagogisk praksis Udvikle medarbejderes kompetencer til at analysere og reflektere systemisk Udvikle medarbejderes kompetencer til at iværksætte strategier og tiltag på baggrund af viden LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

4 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Bidrage til integritet i brugen af analysemodellen og til gruppens forpligtelse overfor de fælles aftaler Være det forstyrrende udefrakommende blik, der kan åbne op for nye perspektiver og tilgange til den valgte udfordring Stille undrende, nysgerrige, uærbødige spørgsmål, bede om faglig argumentation og komme med alternative forslag og dermed bidrage til at højne kvaliteten af gruppens LP-arbejde Hjælpe og vejlede LP-gruppen til at holde sig på LP-sporet, at følge modellens systematik og progression LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

5 Hvordan hænger det sammen med praksis?
Ændring af mønstre og omgivelser Ændret adfærd (arbejdsindsats, læringsstrategier m.v) Det er derfor vigtigt at vi arbejder med at analysere og forstå aktørerne i konteksten. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

6 Systemisk domæneteori (Maturana)
Praksisdomæner kan bruges til at beskrive mønstre, som indgår i gruppers kommunikation. Vurderingens domæne: Æstetikkens rum Holdninger/ønsker i fokus Refleksionens domæne: Dialogisk rum Refleksioner i fokus Handlingens domæne: Arbejdets rum Mål / handling i fokus Værdiorienteret Forståelsesorienteret Løsningsorienteret Hermansen, Løw og Petersen, 2010 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

7 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vurderingens domæne Kulturelle og politiske forhold Etiske holdninger Rigtigt/forkert Godt/ondt Værdier Univers Private emner Jeg synes / jeg mener… ”Jeg synes xxxxx” LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

8 Refleksionens domæne Mangfoldighed Udveksling af tanker og forståelser
Diskussioner Refleksioner Multivers Kritisk analytisk Hvordan kan vi forstå… ”Hvilken intention har xxx?” LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

9 Handlingens domæne Regel- og traditionsstyret Rigtig/forkert
Diskussion/kompromis Normer Mål Krav Aftaler Handlinger ”Hvilke tiltag kan vi sætte i gang for at xxxxx?” LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

10 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Den gode mødedeltager Gameplayer – Kender det fælles sprog Kender de fælles spilleregler regelbundet og behov for faste rammer LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

11 Den gode mødeleder/tovholder
må have gamemasterfærdigheder Rammesætte og målrette samtalen Mødelederens fornemste opgave er at styre processen uden at dominere indholdet. Overskue de to niveauer i samtalen Handling Procesniveau LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

12 Kommunikationsniveauer
Kontrakt aftale emne, mål og arbejdsform. Time out samtale om samtalen, genforhandling af kontrakt Afslutning Opsumer udbyttet af samtalen Proces-niveau I citatet: Gamemaster: 1. At kunne deltage og 2. Ændre og udvikle. Dette kan omsættes i følgende grundteknikker, som er centrale for al kommunikation imellem mennesker Spørgsmål: Perspektivspørgsmål, som afsøger andre interessenters oplevelse og forståelse af problemet - EKS-Konflikt: Hvad tror du er hans motivation for at handle sådan?. Fremtidsspørgsmål, der spørger til fremtidige scenarier og ønskede løsninger. EKS: Har du tænkt over andre løsningsmuligheder? Hvad tror du din chef vil synes er den bedste måde at tackle det her på? Hvis du gjorde det, hvordan vil han reagere? Handlings-niveau Samtale og spørgsmål Gamemaster: mestrer proces- og handlingsniveau og omsætter det i handling LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

13 Genkig på analysemodellen
Analysedel Formulering af problemstillinger Målformulering Indhentning af information Analyse og refleksion Strategi- og handledel Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Evaluering Revidering LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

14 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
At ”køre” en LP Første møde handler om at finde og formulere udfordringen og sætte målet for LP-arbejdet. Andet møde handler om videndeling og analyse af den indhentede information og identifikation af de aktuelle opretholdende faktorer Tredje møde handler om evaluering af gennemførelsen af de aftalte strategier og tiltag. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

15 Øvelse – 20 min. (grupper med 3)
Hvilket metoder kan I anbefale til informationsindhentning? Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

16 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Problemformulering Opretholdene faktorer Beskrivelse af adfærd Gad vide hvorfor? Spørg ud fra forskningsviden Spørg ud fra de 3 perspektiver Spørg også om faktorer, som er med til at gøre problemet mindre Vejlederfokus: LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

17 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Overordnet om mødeledelse Bedre møder gennem facilitering af Ib Ravn (Learning Lab Denmark) ”Der er en lettelse for de andre, at facilitator passer processen, så de kan koncentrere sig om indholdet.” ”Facilitator lytter ikke for at afgøre om hun er enig. Hun koncentrerer sig om at vurdere relevans, kvalitet og længde af hvert eneste indlæg: fremmer det mødets formål, er det relevant, eller kører samtalen af sporet?” LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

18 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Praktisk mødeledelse Minikontrakter Time-out Om at få alle gjort aktive Om at få deltagerne tilbage på sporet LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

19 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Mini kontrakter Rammesætning af: - hvad skal vi snakke om den næste tid hvordan skal vi tale om det? hvor lang tid skal vi tale om det LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

20 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Minikontrakt ”Ok – Vi har nu besluttet, at vi skal undersøge, hvorfor Kasper slår . Nu skal vi være nysgerrige på, hvad som kan være med til at opretholde, at han slår. Jeg vil foreslå, at jeg i de næste ti minutter interviewer kontaktpædagog/klasselæreren om dette, og bagefter vil jeg gerne høre resten, hvilke opretholdende faktorer I får øje på – er det okay? LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

21 Timeout (på sagsniveau)
Jeg bliver lige opmærksom på, at … … som gruppe kommer I med mange forslag til løsninger, men måske glemmer vi at høre dig som kontaktpædagog/klasselærer, hvad Du brænder for, der skal ske? … at I er i gang med at give utrolig mange eksempler på Kaspers uhensigtsmæssige adfærd. Vi skal vist tilbage til at tale om, hvad som opretholder adfærden. ”Hov – taler vi egentlig om det der er vigtigst for dig lige nu? LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

22 Time-out på vejlederniveau
”Jeg vil anbefale at vi lige samler op – hvad ved vi nu? Hvilke af de opretholdende faktorer er de vigtigste for jer? Hvad var den ønskede tilstand? LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

23 Om at få alle gjort aktive
Runder Supervision med reflekterende team Omvendt brainstorm: ”Hvordan kan vi sikre, at drengene i førskolegruppen er ”vilde” og støjende? LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

24 Om at få deltagerne tilbage på sporet
Brug LP blomsten synligt Lav minikontakter Parkeringsplads Anerkendende sprogbrug eller afvis LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

25 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Øvelse 1 Interview sidemanden i 5 minutter: Hvad vil du lægge vægt på når du skal vejlede LP-gruppen? Når I har interviewet hinanden, skal I prioriter de 3 fokusområder, som er vigtigt for jer ved vejledningen af LP-gruppen. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

26 Dagens refleksion Nævn den vigtigste ting, du har er blevet opmærksom på i dag i forhold til din LP-funktion og rolle Udvikling af arbejdet med LP-modellen i din organisation/ dit område


Download ppt "LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google