Download præsentationen
Offentliggjort afAlma Bjerre Redigeret for ca. et år siden
1
Ungdomskulturer Mellem selvværd og selvtillid
2
Unges rum A. Du skal selv vælge ….
Selvstændighed og egne valg som omdrejningspunkt i opdragelse B. Unge opsøger kanter – del af identitet. Udødelighed – og selvstændighed Udfordrer ‘det normale’ C. Reaktion: Gør som de andre – du bliver måske marginaliseret D. eller mister penge…. vores penge
3
Paradoks Selvstændighed – du skal selv vælge
Hvorfor gør du ikke som de andre / det rigtige Mange valgmuligheder Og disciplinering – højere karakterer, kortere SU, begrænsede jobmuligheder mm
4
Det serielle liv Dyrker den individualiserede selvforståelse – skal selv give ting betydning, uafhængigt af kirke og parti – og andre autoriteter Lever en del med serier, f.eks. Kultur i serier: TV-serier, festuger osv. Rigdom og civilisation demonstreres via: butikskæder, designervarer, logo-genkendelser, brand-logikker, konsulentord
5
Det serielle liv – det hippe
Selvstændigheden får mening i dyrkelse af det ’hippe’ mellem serier Ved at lægge afstand til det ’hippe’ – og dermed ved at spejle det Eller ved det ekstreme der ikke kan styres – drukturen …… - nydelses og forbrugskultur Den hippe Opsøger scener og fremviser det hippe – man vil helst være på Målrettet og strategisk Fokus på den ‘rigtige’ skole, uddannelse, arbejde og projekter – og den flade mave Den ‘rigtige’ hippe Demonstrativ anderledes – man er på ved at være ligne og være anderledes. No logo. Målrettet - med udsving Fokus på netværk, kultur, kreativitet, uddannelse – og om at spise rigtigt
6
Livet som fortælling Du er dine valg
Tilværelsen opfattes som en iscenesat fortælling Viden om det serielle nødvendigt Det hippe som omdrejningspunkt Medier som adgang til det hippe, det offentlige og det private
7
Det digitale som livsform
Interaktivitet som praksis – det tilgængelige der kan forandres Umiddelbar tilstedeværelse – kan ikke vente Det private og det offentlige smelter sammen Blikket mod muligheder og fremtiden Ikke som politisk men som socialt projekt
8
Sårbarhed Blikket for muligheder – ikke nødvendigheder
Samtidig et blik på sig selv – selvvurderingen (selvoptagethed) Sårbarheden breder sig – er jeg ‘rigtig selvstændig’ Nervøsitet, stress, mavepine, søvnproblemer, lav livstilfredshed osv.
9
Unges fornemmelse af virkelighed
Det iscenesatte og formbare Muligheder og valget Det hippe som målestok Udødelighed og fornyeren som stil Mangel på sikkerhed………………har jeg valgt rigtigt Udfarende og aktiv Med sårbar skrøbelighed
10
Velfærdsstaten Solidaritet – fælles om at nyde og betale
Omsorg – hvis du har problemer Faguddannede folk Et sikkerhedsnet Dannelse og uddannelse – medborgere Kultur og engagement – forskellighed
11
Velfærdsstaten Professionalisme og service Med ledere i spidsen
Problemopfattelse: flere gamle, kronisk syge, færre hænder og færre ressourcer Problemløsning: Mægtiggørelse / bl.a. via teknologi og uddannelse Innovation og individuelle valg som prioritering af ressourcer Individuel ansvarlighed
12
Politikkens områder Input Withinput - NPG Output - NPM
Krav / tilslutning Innovation Ejerskab Exit / voice
13
Den traditionelle, forbrugeren og den innovative
Stiller krav Og vælger nye institutioner eller tilbud Uforudsigelig adfærd Fokus på at medarbejderne opper sig Den traditionelle velfærdsstøtte Betaler sin skat med glæde Vægter omsorg og pleje Er lokal Fokus på tryghed Og frivillighed Den innovative Kan være medproducent Kan være frivillig Kan sætte sig på ledere og medarbejdere Fokus på udvikling
14
X-factor Alle kan vinde De fleste bliver kritiseret Uanset hvad de kan
… hvorfor beskytter du ikke dit barn mod den her slags ting. Det er et overgreb. Altså for fanden. Du er hendes advokat. Du skal gå ind og sige om det er forsvarligt at sende hende ind her. Du skylder hende en undskyldning. Det er fandme dit ansvar….. Datteren vil til x-factor – to mulige reaktioner: a. Nej, det skal du ikke. (Autoritet og faste normer) b. Hvor hyggeligt – vi tager med derind. Vi får en fest ud af det og støtter dig (Kammerater) Alle kan vinde De fleste bliver kritiseret Uanset hvad de kan
15
Hverdagens centrifuge – en pointe Den daglige livsform:
Flere valg Færre forpligtelser Uafhængighed af tid og sted
16
Forældre – med projekter
Fokus: arbejde, kommunikation og hjemmet Ingen kedsomhed – ingen autoritet Oplevelsesbaseret omsorg – ikke opdragelse (indlæring af forpligtelser) Skematiske og ‘fornuftige’ regler Bekymring og terapi Nye kønsroller: konsulenten (far) og servicemedarbejderen (mor)
17
Unges ‘virkelighed’ Det eksistentielle og kulturelle paradoks: Du skal vælge selv – men nogle valg er bedre end andre Krisens polarisering: Hippe vindere og seje tabere Krisen forstærker sårbarheden – karakterræs og det vanskelige uddannelsesvalg Nye medborgeres snæversynet involvering Voksen-rolle med omsorg og APP’s Fra den generaliserende anden til det generaliserende selv
18
Læringskulturer A. Modtager – hvad er pensum
Minimalist – så læser jeg det B. Den ærgerrige minimalist – for at få en høj karakter C. Den aktive studerende – engageret i faget / professionen / læringsprocessen Fordybelse og kvalificering – og stræberen D. Den alternative – uddannelse mens jeg stræber efter drømme E. Den marginale - kan/tør ikke fange uddannelse
19
Det serielle liv – religiøsitet?
Er unge (os alle) af og til bange for vores egen skygge – individualitet uden holdepunkter Serierne: Katedral med åbenbaringer, mulighed for at være på forkant, ritualer, opstigninger, noget man kan tro på
20
Et mønster – og en balance
Selvværd Lille Stor Lille Rodløs – på evig jagt… efter opmærksomhed og nye grænser Det traditionelle samfund Kender sit værd og sin plads Selvtillid Moderne samfund Ved hvordan man fører sig frem på scenerne. Mange kompetencer Den ideale balance – kompetent med selvkontrol Stor
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.