Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra drøm til virkelighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra drøm til virkelighed"— Præsentationens transcript:

1 Fra drøm til virkelighed

2 D. 1. juli 1960 startede jeg, Kai Erling Munk
hos Ferdinand Jørgensen, Opel forhandleren på Bornholm som lærling og blev der i 4 år. I 1961 overtog Ferdinand Jørgsen Nexø autoværksted, det syntes vi lærlinge var spændende, uden at vide hvad fremtiden ville bringe. Da jeg er opvokset i et selvstændigt landbrugsmiljø havde jeg allerede i læretiden en drøm om at få mit eget værksted.

3 - Tiden før navnet Bilhuset -
Bilhusets tidligste historie - Tiden før navnet Bilhuset - Christian Svendsen Fra 1848 havde bygningerne på Kildestræde 9 i Nexø rummet Nexø Dampbrænderi og fremstillet brændevin i et halvt århundrede, men efter en voldsom eksplosion i et mæskekar lukkede det gamle brænderi i Herefter rykkede fabrikant Christian Svendsen, også kaldet ”Motorsvendsen”, ind i bygningerne. Her fremstilledes stationære petroleumsmotorer til fiskerbåde.

4 Midt i 1920’erne blev en tidligere gårdejer Juul-Dam ansat som bogholder hos Christian Svendsen, og her gik han i gang med at forhandle Ford-biler. Han indrettede et stort udstillingslokale for enden af bygningen ud mod Danielstræde. Nexø autoværksted før 1930 En del af motorfabrikken blev brugt til reparation af biler, og i 1925 fik mekaniker Jens Hansen arbejde her. Her åbnede han i 1932 sammen med mekaniker Hans Ejnar Ipsen Nexø Autoværksted. Fem år senere stod han som eneindehaver og ledede virksomheden, indtil den i 1960 blev solgt til Ferdinand Jørgensen åbnede den udvidede og moderniserede virksomhed med Frede Vang som bestyrer, mens Jens Hansen fortsatte som repræsentant. Nexø autoværksted ca. 1980

5 D. 1 august 1964 blev den nyforlovede Kai Erling Munk indkaldt til Hærens Tekniske Korps i Varde – 16 timer med bumletog og skib. Jeg blev udtaget til sergent og skulle på skole på Bådsmandsstræde Kaserne (Christania.) Derefter Svanemøllens Kaserne og i de sidste 9 måneder på Cirkus Almegårds Kaserne - i alt 2 år. Her lærte jeg mere om bilteknik og fik en grundig lederuddandelse. Da jeg så kom hjem blev der stort bryllup 24. maj Carsten kom så til verden 4. april 1967 og Linda 3. november 1969. Efter millitærtiden arbejdede jeg som mekaniker ganske kort hos Fiat, men blev hentet tilbage som mekaniker hos mit gamle firma Ferdinand Jørgensen. Jeg ville dog gerne videre i min karriere og syntes at de var utrolig gammeldages, så jeg sagde op i Godt nok havde vi netop bygget nyt hus i Rønne, men jeg var sikker på at jeg let kunne finde et andet arbejde.

6 Dagen før d. 1 juni 1975 Jeg fik et job som biludlejer, men det var ikke noget for mig. Så da Leo Anker (Domi forhandler) søgte nye værkfører i Nexø, slog jeg til. Her syntes jeg at Leo talte meget om sine idéer om at bygge i Rønne, men man gjorde aldrig noget ved det. Vi fik den første oliekrise i 1974, det var dengang man ikke måtte køre om søndagen. Mange bilforretninger havde det rigtig dårligt og Ferdinand Jørgensen satte sin afdeling i Nexø til salg. Efter flere måneders forhandlinger, købte jeg Nexø autoværksted sammen med en kompagnon, til overtalelse d. 1 juni 1975.

7 Det blev nævt et par gange i avisen, at der var kommet nye ejere, og der blev holdt åbent hus d. 7. juni i Nexø autoværksted for at markere overtagelsen. Autoværkstedet fortsatte med at sælge GM biler for Ferdinand Jørgensen og solgte også Opel og Vauxhall til hele Bornholm.

8 Sommerudflugt med ægtefæller og børn – konkurrencer og leg.

9 Selvom mange rystede lidt på hovedet af os, viste der sig et opsparet behov efter oliekrisen, og vi fik hurtigt mere gang i værkstedet. Samtidig købte folk også flere biler, så vi allerede efter 2 år kunne fejre bilsalg nummer 500. I 1978 deltog vi i en stor erhvervsmesse i Nexø hallen med stor succes, som det ses af billedet fra messen, har måden at præsentere biler på ikke ændret sig synderlig meget.

10 I 1978 køber vi 5000 m2 grund af maskinfabrikken Trio, for at sikre mere plads i fremtiden.
I 1980 udvider vi forhandlingerne med M.A.N lastbiler. Der skulle stemmes mange dørklokker for at få gang i lastbilsalget, men det lykkes lidt efter lidt, at få lastbilerne ud at køre bla. med special opbygninger.

11 Oliekrise nr. 2 indtrådte i 1980 og udsatte vores udflytning indtilvidere...
Med et faldende bilsalg fik vi den idé at renovere folks egne biler med en finansiering over 2 år. Sammen med kle-mensker autoværksted markedsførte vi os med succes.

12 Heldigvis kom optimismen tilbage i 1983
Heldigvis kom optimismen tilbage i Vi havde begyndt at annoncere værkstedet inde i byen til salg allerede i efteråret 1982, men uden held. I 1983 fik vi en ny regering der sagde: ”Det går ufatteligt godt”, og de næste 3 år blev de største salgsår i nyere tid.

13 I 1983 fik vi så forhandlingen af Isuzu fra Japan, til at erstatte Bedford varebilprogrammet.
Samtidig viste der sig fornyet interesse for vores bygninger inde i byen, hvor en køber ville indrette en Faktabutik. Det kom ikke til at gå stille af, flere læserbreve gav udtryk for skebsis for discount butik.

14 På grunden vi havde købt udenfor byen, havde der tidligere ligget et savværk.

15 Bygningerne ved Kildestræde var med årene blevet for små, så vi flyttede til Falckvej i 1984.
Der kom nye værksteder, lagerrum, udstillingslokaler og kontorer d. 15. april 1984 under firmanavnet Bilhuset.

16 Hvad pressen skrev

17 Fra venstre øverst ses alle Opel Kadett modeller fra 1937-1986.
Ford A og øvrige veteranbil deltagere. Øverst poserer Ruth og jeg ved Ole Hermansens flotte BMW Cabriolet fra 1938.

18 I flere år deltog vi I Nexø boldklubs sommerfest med optog gennem byen og efter følgene fest. I 1986 vandt vi første præmien -

19 Som BMW forhandler blev vi inviteret med til introduktion af nye bilmodeller forskellige steder i Europa. Her er vi med til præsentation af den nye BMW 7’er i Canes.

20 Samme år er vi til BMW importør Nic Christiansens 20 års jubilæum.
Festen blev holdt på Hotel, som han også var medejer af. Nic var et unikt menneske med mange talenter, men startede kun BMW importen som 50 årig.

21

22 Til og med 86 havde vi været underforhandler af Opel, men i efteråret 86 skrev vi kontrakt med Mazda om forhandling på Bornholm. Nu skulle vi gerne have kunderne til at skifte bilmærke.

23 1. april 1987 åbnede vi Mazdaforhandlingen med salg af 10 nye Mazdaer.

24 Til venstre ses Henning Bech der fejrer 25 års ansættelse i Bilhuset.
Herunder ser vi underforhandler Niels Ole Koring udleverer ny Mazda til vinderen.

25 Her præsenteres Bilhusets erhvervsbil program på parkeringspladsen i lufthavnen.
Her kunne hele Bornholms erhversliv prøve forskellige typer. Efterfølgende var der indlæg fra importør og forhandler samt lidt til ganen.

26 Bornholms første bilmesse, den 15. marts 1988.
Bilhuset arrangerede egen hændigt sin egen bilmesse i Aarkirkeby hallerne med Mazda, BMW og MAN-lastbiler. På trods af snestorm kom der tusind besøgende. Overskuet på kroner gik til ungdommens rejsefond.

27 Stor aktivitet prægede hele bilmessen både lørdag og søndag.

28

29 MAN fabrikkerne på Europaturne med nye modeller.
Her præsenteret i Ystad. Bilhuset koblede sig på arrangementet, og inviterede ø’ens vognmænd på demonstrationer og prøvekørsler.

30

31

32 I forbindelse med Mazda’s nye 323 modeller arrangerede vi et specielt arrangement i Kyllingemoderen med japanske smagsprøver, japansk modeshow og hvor TV Bornholm (privat selskab) udsendte direkte på Bornholm. Vi havde regnet med 250 besøgende, men succesen druknede i besøgende.

33

34 Den 1. juli rykkede Bilhuset til Rønne.
Pga. fiskeriets kollaps måtte vi se os om efter nye kunder i Rønne, og vi lejede os ind i det tidligere Bil&Traktor kompagni. Her var Shell forpagter Mogens Haakansson os en stor hjælp. Aftalen med Shell var dog at vi skulle købe grunden og rive bygningen ned i 1991. Året efter indviede vi ny værkstedsbygning.

35

36 Første august 1991. Her købte jeg alle aktier i Bilhuset A/S og fortsætte forretningen som eneansvarlig indehaver.

37 ”Jeg er i gang med at bygge en ny sevicehal ved Shell i Rundkørslen, og senere skal der også bygges en ny udstillingshal, idet bilbrancen ser optimistisk på fremtiden.” skrev Bornholmeren d. 18 december 1991.

38 Et liv i fylde omdrejninger

39 I forbindelse med åbenhus arrangementer har vi gennem årene haft mange forskellige tiltag. Her ser vi Cirkus Stjerneskud (børnecirkus).

40

41 April 1996. Bilhuset Bornholm var blandt de første autoværksteder på Bornholm der gennemførte en grøn miljø profil.

42 De små Suzuki biler kom på det helt rigtige tidspunkt, og blev hurtig populære på Bornholm.

43 Juni 1997 Rygter om afgift omlægning fik bilsalget til at eksplodere.

44 Øverst: Kunstmuseet holdt en udstilling om teknisk design, det benyttede Bilhuset til en bil designudstilling. Nederst: Bilhuset udstiller til årets dyrskue. Startvognen som ses på travbanen er også leveret af Bilhuset.

45 November 1997 Drømmen fra 1990 om en stor biludstilling i Rønne går her i opfyldelse.

46 Arbejdet med den nye udstilling

47 9. Januar 1998 Indvielse af vores nye udstilling på Zahrtmannsvej i Rønne. Linda og jeg modtager her gaven fra håndværkerne, en flot vandkunst af Kirsten Klemann.

48 En flot udstilling, som jeg var pave stolt af.

49 Automekaniker Steen Haagensen får her uddelt DAF’s guld nål og diplom for 25 tro tjeneste.

50 Flere bilforhandlere trak på smilebåndet, da de så den nye Suzuki WagonR – men den der ler sidst ler bedst.

51 December 1998. Her modtager vi DAF’s kvalitets certifikat

52 Her markerer jeg mine 25 år som selvstændig sammen med 2 trofaste automekaniker, Henning Bech og Steen Haagensen.

53

54 Bilhuset udvider med Ford den første april 2002.
Med forhandling af Ford, Mazda og Suzuki vil vi med de nye EU regler om multibrand, prøve at udnytte stordrift fordelene og opnå bedst mulig synergi effekt. Det viste sig at bilimportørerne nærmest modarbejdede den udvikling.

55 Efter overtagelsen af Ford samlede vi de mekaniske værksteder på Aarkirkebyvej, og en indrettede skadecenter på Zahrtmannsvej.

56

57 Kunstudstilling, modeshows, vinsmagning, fastelavn, miss Bornholm – ja, det også Bilhuset.

58 Jeg har været så heldig, at mens vi solgte Opel var det det mest solgte bilmærke.
I 1987 skiftede vi til Mazda, og her oplevede vi også den succes at Mazda også blev Bornholms meste solgte bilmærke i løbet af 90’erne. Suzuki kom til os 1996, og i 2000 blev det Bornholms mest solgte bilmærke. Ja, man kan jo være heldig.

59 Efterhånden som både Mazda og Suzuki kunne købes i vores afdelingen i Rønne, manglede Nexø afdelingen et trækplaster. Jeg fik KIA forhandlingen til Nexø, selvom jeg godt vidste at der ville gå flere år før der kunne tjenes penge på investeringen.

60 I 2005 moderniserede vi den gamle Ford butik, og sætter Mazda bilerne ind i den nye udstilling.

61 Her ser vi 3 generationer Munk sammen med Søren Nimb, der netop er blev medejer. Det fejres i forbindelse med åbningen af den nye udstilling på Aakirkebyvej.

62 I den forbindelse trak Bornholmer garden op, og festlig gjorde begivenheden.

63 Her meddeler jeg til pressen, at jeg pr
Her meddeler jeg til pressen, at jeg pr. 31/ har solgt Bilhuset Bornholm A/S til Søren Nimb, Per-Martin Boesen og Per Sponholtz.

64 I 2012 blev afdelingen på Zahrtmannsvej frasolgt i forsøget på at optimere driften.
I sep blev Bilhuset Bornholm overtaget af Mogens Elmer A/S og Camani ApS. De to bilfolk, Bente Elmer Nielsen og Erling Munk, som var hovedkræfterne sammen med adm. Dir. Thomas Jansteen, gik ind i reorganiseringen af det nye Bilhuset Mogens Elmer A/S, og Erling Munk fik ansvaret for den lokale tilgang. Det blev besluttet at lukke Nexø afdelingen pr , og samle det hele på Aakirkebyvej 51 i Rønne. Bilhusets afdelingen på Zarthmannsvej. Fra højre adm. Dir. Thomas Jansteen, Erling Munk, Bente Elmer Nielsen , Maibritt Nørreskov Nielsen & Linda Munk Reesbøl.

65 For forsat at kunne have autorisation på Ford, Kia, Mazda og Suzuki, skulle der mere plads til. Det lykkedes at købe jord af Østkraft, til mere parkering, og Aakirkebyvej 55 blev købt, for evt. at kunne udvide på sigt, og i jan åbnede en ny udstillingshal til Kia og Suzuki. I samarbejde med Rema 1000, som forventer at etablere sig som nabo, senest i 2015, er der forberedt fælles vej fra Aakirkebyvej, og dertil kommer en planlagt udkørsel til Almindingsvej. Erling Munk og Søren Nimb ved den nye tilbygning.

66 40 års jubilæet 40 års jubilæet står for døren d. 1 Juni.
Det fejre vi på bilernes dag med en masse gode tilbud til vores kunder Søren Nimb ved den nye KIA Sportage på bilernes dag Bilhuset Mogens Elmer glæder sig til bilernes dag Fredag d. 5 Juni. Her vil der være en masse gode tilbud og gaver til vores kunder.


Download ppt "Fra drøm til virkelighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google