Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VÆKSTKULTURENS DNA 1 HH-erhvervskonference 27. maj 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VÆKSTKULTURENS DNA 1 HH-erhvervskonference 27. maj 2015."— Præsentationens transcript:

1 VÆKSTKULTURENS DNA 1 HH-erhvervskonference 27. maj 2015

2 2 HVORDAN SKABER VI VÆKST?

3 BYG PÅ DE GIVNE ERHVERVSMÆSSIGE STYRKER. Fremtidens vækst springer ud af de eksisterende styrker og klynger. Sats på specialiseringerne. OPBYG SPECIALISEREDE UDDANNELSESMILJØER. Mellemstore byer kan opbygge specialiserede uddannelsesmiljøer som matcher lokale behov. AMBITIØS BYUDVIKLING. Byudvikling og erhvervsudvikling skal bindes sammen i en langsigtet helhed. Gør ambitioner og særtræk synlige – for alle. TAG STYRINGEN. For at lykkes er det afgørende at der er stærk politisk- administrativ styring af udviklingsretningen – og holde fast. SKAB OPBAKNING. Bred forankring og involvering. Skab et langsigtet, varigt ’projekt’. Mobiliser partnerskaber – både indenfor kommunen og udadtil. VÆR INNOVATIV. Der er mange byer der gerne vil alt. Hvilken by er du? Vær nyskabende mht. profilering, selvforståelse og organisering. ANBEFALINGER OM VÆKST I MELLEMSTORE BYER

4 FAKTORER FOR ATTRAKTIVITET 1.Den som ved hvor han skal hen, har lettere ved at nå derhen end den der ikke har mål for sin færden. 2.Det er nødvendigt at vide hvor man er, for at vejen mod målet skal give mening. (analyser). 3.Det handler om folk; at beholde dem man har og tiltrække nye (de skal naturligvis ha’ det bedst muligt). Folk kommer først – service ligegyldigt hvis der ikke er folk. 4.Attraktivitet: Jobs! 5.Nogle jobs kommer af sig selv, andre skal trækkes hjem gennem hårdt arbejde. Man må vide hvad der er strukturbestemt, hvad der ikke er. Offentlige og strukturelle er her uanset, hvor meget er frit? 6.Besøgende skaber basis for bosætning. Kommunens egne indbyggere er vigtige besøgende (omsætning, bosætning). 7.At udvikle bosætning handler om at skabe særegenhed for relevante målgrupper. Vigtigt at have de rigtige boliger med den rette efterspørgsel. 8.Ingen attraktivitetsfaktorer virker alene. 9.Tre roller skal fyldes: innovation, ledelse og støtte. (visionsledelse, relationsledelse og evne til at skabe opbakning). 10.Innovation foregår altid i proces. 11.Innovationsprocesser foregår bedst i heterogene netværk. 12.Heterogene netværk skal smøres med værdier hvor tillid er det vigtigste smøremiddel. Kilde: Præsentation af Lars Kobro, Telemarksforsking, sammenfattet fra litteraturstudie på tværs af forskningsprojekter internationalt. Præsenteret ved dansk-norsk-svensk seminar om stedsattraktivitet, Gardermoen, august 2014.

5 5

6 1. Hvorfor falder tilsyneladende ensartede vækstinitiativer helt forskelligt ud afhængigt af hvor i landet vi er? 2. Er det sandt, at nogle steder har en særlig iværksætterånd? 3. Er andre steder uden væksthåb? 4. Hvad er myter? Hvad er realitet? Og betyder det noget? Med andre ord: - Har kultur – adfærd/beteende - inden for en geografisk ramme en betydning for virksomhedernes vækst? 6 UDGANGS PUNKTET

7 Analyserne er gennemført med REG LAB som tovholder i samarbejde med og finansieret af en gruppe af REG LABs medlemsorganisationer: Region Nordjylland, Region Sjælland, Randers Kommune, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Holbæk Kommune, Helsingør Kommune, Horsens Kommune, Holstebro Kommune, Silkeborg Kommune, Trekantomra ̊ det Danmark og Erhvervsstyrelsen. 7 HVEM STÅR BAG ANALYSEN?

8 JA, VÆKSTKULTUR GØR EN FORSKEL Kultur – adfærd, holdninger, vaner og handlemønstre - har en væsentlig betydning for virksomheders produktivitet. Gennem den statistiske regressionsanalyse er der vist en sammenhæng mellem en række kulturelle parametre og værditilvæksten i lokale bedrifter. Analysen peger på, at vækstkulturen har en betydning for cirka 18 procent af variationen i virksomheders værditilvækst. Dermed er vækstkultur en vækst driver på linie med OECDs traditionelle og bredt accepterede: Iværksætteri, Innovation, Menneskelige ressourcer, Informationsteknologi 8

9 DE SEKS VÆKSTKULTURER OG DERES BETYDNING FOR VÆKST

10 10 VÆKSTKULTURENS DANMARK - KULTURLANDE

11 11 EKSEMPEL 1 BYEN/KOMMUNEN HVOR DER ER RINGE VÆKSTKULTUR

12 STEDETS ENERGI 12

13 13

14 VELKOMMEN TIL: X-købing – stedet hvor intet lykkes Hvor gode ideer og intentioner aldrig bliver omsat til virkelighed. - Her er iværksættere – men de bliver sjældent til vækstiværksættere eller serieiværksættere - Her mangler engagement – man involverer sig nødig - Indadskuende: Her mangler ”connectivity” - Der tages ikke beslutninger. Her eksekveres ikke. Her mangler handlingskapacitet

15 Lær af de bedste. Hvem er de bedste?! 1

16

17 ”Nogle steder får del i væksten. Andre skal kæmpe for det. I nogle henseender er det positivt at have en bevidsthed om, at vi selv kan og skal gøre en indsats” Tonny Thorup, chef for erhvervsafdelingen Aalborg Kommune

18 Risikovillighed – Studenterboliger på havnefronten! Aalborg vil være ”Danmarks bedste uddannelsesby”. Unge er kimen til jobskabelse. Vi investerer i alt der understøtter unge. Markante investeringer i uddannelse, viden og entreprenørskab. ”Danmarks bedste studieby”. Mange siger ét men gør intet. I Aalborg stopper man ikke ved ordene. Man viser det. Henning Larsen på havnen! 6.500 ungdomsboliger bygges. ¾ af alle ungdomsboliger i DK bygges i Aalborg.

19 19 DANMARKS BEDSTE TIL KLYNGEUDVIKLING + Bred tilslutning: Giver styrke og gennemslagskraft. + Vedholdende satsning på udvikling af klynge med større professionalisme og værditilvækst. + Stærk manifestation af ”kultur” og tilhørsforhold. + Stærke netværksrelationer/partnerskaber: alle ejer brainsbusiness.

20 ENTREPRENØRSKAB OG AALBORG SOM FRONTLØBER DEN FÆLLES MOBILISERING. IKT-KLYNGEN ”BRAINS BUSINESS” ER UDVIKLET GENNEM 8-10 ÅR. FÆLLES ’EJERSKAB’ PÅ TVÆRS AF ERHVERVSNETVÆRKET, AALBORG UNIVERSITET, REGION OG KOMMUNE OG UNIVERSITET. MED ERHVERVSLEDERE SOM FRONTFIGURER OG AMBASSADØRER. "AT PISKE EN STEMNING OP" ER ET GENNEMGÅENDE TEMA. HYPE OG SPEKTAKULÆRE MARKERINGER. MED INDHOLD BAG. ”Ingen ejer Brains Business – alle ejer Brains Business!” Det giver en stærk energi og styrker lokal identitet.

21 Analytisk kapacitet, styringskapacitet, ressourcer Styring af klyngearbejdet: Klyngesatsningerne formes og styres med udgangspunkt i Aalborg Kommunes Erhvervsafdeling. Stærke analytisk kapacitet opbygget. Stærk kundskab og erfaringer med klyngeudvikling. Stærkt tradition for – og vilje til - samspil mellem kommune, region, universitet, erhvervsskoler, nabokommuner. Det koster penge/manpower: Aalborg prioriterer vækst og udvikling meget højt. MEN DET KRÆVER MEGET….

22 Hvordan styrker man iværksætterkultur? 2

23 REG LABS ERHVERVSUDVIKLERPRIS 2012 RUBEN KROGH, VEJLE HANDELSSKOLE Tag UNGE iværksættere alvorligt! Iværksætterrådgivning, og netværk til lokale mentorer og business angels. Company Cat Walk, IDEA House etc. Styrker netværk og generel respekt og åbenhed for idéerigdom. Og, ja, flere virksomheder er etableret. Og flere unge synes at det er spændende at blive i Vejle.

24 Lær af de bedste. Hvem er de bedste?! 3

25 25 EKSEMPEL 2 BYEN/KOMMUNEN HVOR DER ER STÆRK VÆKSTKULTUR

26 A joint development for education and the graphic industry in Sunne. SAGOLIKA SUNNE

27 Virksomhederne vurderer at Sunne er det sted i Sverige hvor adgangen til relevante kompetencer er bedst i hele landet.

28 Er der kultur for at arbejde på tværs af siloerne? På tværs af omgangskreds, fagområder, ressortområder, geografi? Er uddannelserne omdrejningspunkt for erhvervsudvikling og iværksætteri? Er de værdsat – og værdsætter de området? Er der en brændende platform? En erkendelse af at hjælpen skal komme indefra? At vi kan og vil vise verden, at vi kan!? Er der en iværksætterkultur? Tager folk – på virksomhederne, borgerne, embedsmænd, institutionerne – initiativer? Er omgivelserne modtagelige og positive? Får ildsjælene opbakning, energi og merværdi? Er det velset at være ambitiøs? International, åben, entreprenant?

29 ”Byrådet har truffet nogle modige, dristige beslutninger. Den slags beslutninger er svære for dem at tage – også selv om vi har skabt resultater. Derfor er det vigtigt at vi som embedsmænd hele tiden er opmærksom på at rose vores politikere” Ola Persson, Kommunalråd (kommunaldirektør), Sunne Kommun

30 Kilde: Christer Asplund, Place Management 30 DET HANDLER OM LEDERSKAB

31 ANALYSE. ERKENDELSE. BESLUTNING. EKSEKVERING. IKKE NØLE UNØDIGT MED PROCESEN. ”STAKEHOLDERNE BLIVER TRÆTTE OG DIAGNOSEN FORKERT.” FÆLLESSKAB. ”HVAD OG HVEM ER KRITISKE FOR AT LØFTE OPGAVEN. TAG FAT I DEM. NU.” NÆRVÆR. ”GOD MULIGHED. DEN SKAL GRIBES. NU.” I BYEN MED STÆRK VÆKSTKULTUR ER DER…

32 TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN


Download ppt "VÆKSTKULTURENS DNA 1 HH-erhvervskonference 27. maj 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google