Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema"— Præsentationens transcript:

1 Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Interview Analyse Dokumentation

2 Brugssituationen Brugssituation: Kortlægges med henblik på:
Brugeren, deres mål og den kontekst de anvender et digitalt produkt i Kortlægges med henblik på: Opstilling af krav til et produkt Design af et produkt Vurdering af et produkts usability Jf definitionen: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende i en specifik brugskontekst

3 Brugssituationens områder
Hvem er brugeren? Demografi Erfaring med IT Interesser og motivation for at bruge IT produktet Hvad? Mål og opgaver Målet bestemmer opgaverne Opgaverne bestemmer funktionerne Hvor? Konteksten produktet bruges i. Det fysiske sted, teknologi, forstyrrelser mv.

4 Brugerundersøgelse Teknikker til dataindsamling:
Kvantitative, fx spørgeskemaundersøgelse Noget der kan tælles og måles. Hvor meget, hvor mange, hvor ofte osv. Kvalitative fx Interview Fokusgruppe (gruppeinterview) Observationer Noget der ikke kan tælles og måles. Måler kvaliteten af et udsagn, og de dybereliggende grunde 4

5 SpørgEsskema

6 Spørgeskemaundersøgelse

7 Spørgeskema Kvalitativ metode der bruges til at undersøge hvormange mennesker der gør noget bestemt og hvor ofte de gør det fx besøge en hjemmeside Rummer også mulighed for at afprøve bestemte udsagn fx ”Hjemmesiden er let at bruge” Kan afvikles: Over telefon Ansigt til ansigt Over internettet Man skal passe på ikke at påvirke svarene

8 Design af spørgeskemaundersøgelse
Forberedelse af undersøgelsen Formålet med undersøgelsen Formulering af spørgsmål Test af spørgeskema og følgebrev Igangsættelse af spørgeskemaundersøgelsen Indtastning og analyse af svar

9 Formulering af spørgsmål
Hav en klar ide om hvad spørgsmålene skal bruges til – ellers har de ingen berettigelse Start med de lette fx køn, alder Vær præcis i formuleringerne. Spørgsmålene skal være korte, entydige, mundrette, fokuserende, neutrale og relevante Svarkategorierne skal være udtømmende og gensidigt udelukkende. Er dette ikke muligt tilføjes fx svarmuligheden ”Andet”

10 Formulering af spørgsmål - eksempler
Præcise så der fx ikke er tvivl om intervallet Benævnelser bør være de samme, men kan afviges Hvor meget er du online på nettet dagligt? Aldrig 0-1 time 2-3 timer 4-5 timer Mere end 5 timer Hvor ofte køber du produkter via nettet? Aldrig 1-3 gange året 1-2 gange per kvartal 1-3 gange om måneden 1 eller flere gange om ugen Ved ikke

11 Formulering af spørgsmål - eksempler
Udsagn - rangordning Udtømmende Det er nemt at finde rundt på hjemmesiden Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke Vil du bruge hjemmesiden til køb af produkter? (sæt kun et kryds og skriv evt. en uddybende kommentar) Ja Nej Ved ikke Uddybende kommentar___________

12 Typiske emner i spørgeskema
Design af et nyt produkt Brugergruppens demografiske data? Adgang og forbrug af nettet (apps eller andet)? Hvilke opgaver løser de på nettet (apps eller andet)? Hvilke websites (apps eller andet) bruger de? Hvilke konkrete ønsker og behov har de i forhold til det nye produkt? Evaluering af et produkt Holdning til sprogbrug, navigation og særlige features Forståelse af funktioner og muligheder Oplevelsen af designet

13 Værktøjer Fx

14 Interview

15 Interviewet En kvalitativ metode
Formålet er typisk at undersøge hvorfor folk gør som de gør Starter typisk med åbne spørgsmål og efterhånden som interviewet skrider frem bliver de mere lukkede. Hvad er dine vigtigste arbejdsopgaver? (svarmuligheder er ikke fastlagt på forhånd) Skal jeg forstå det sådan at …..? (ja/nej svar)

16 Step i udførelse af interviewet
Introduktion Introduktion af intervieweren, evt. etiske spørgsmål, tilladelse til at registrere data osv.. Opvarmning De lette ikke truende spørgsmål først. Fx Hvad er din funktion her i virksomheden Hoved session Spørgsmålene i en logisk sekvens Afkølings periode Nogle få lette spørgsmål (i møde gå evt. optræk til gnidninger) Afslutning Takker for interviewet…. 16

17 Udformning af spørgsmål
Åbne, ustrukturerde spørgsmål Åbne spørgsmål - hvor svarmuligheder ikke er givet på forhånd Form af samtale ”Hvordan…”, ”Hvorfor…” og ”Hvilke…” spørgsmål Den der bliver interviewet styrer -> stort analysearbejde Lukkede, strukturerede spørgsmål Prædefinerede spørgsmål i en bestemt rækkefølge Begrænsede svarmuligheder: Ja/Nej, Godt/middel/dårlig, Et antal osv.. Intervieweren styrer -> let at analysere data Semi – strukturerede spørgsmål Kombination af ovennævnte 17

18 Eksempel: Emner for spørgsmål vedr kortlægning af opgaver

19 Eks. Semi-struktureret interview
Forretningsprocessen: Hvad er jeres vigtigste opgaver? (hvad laver I?) Udførelsen af opgaverne: Hvordan foregår ordreafgivelsen? (hvilke steps?) Hvem udfører denne opgave? Hvilke problemer oplever I typisk? Hvad er årsagen? Hvad sker der hvis en kunde ikke betaler? (”what if” spørgsmål til afvigelser) Information: Har du et eksempel på en ordreseddel?……….. 19

20 Krav til interviewspørgsmål
Undgå for lange spørgsmål – del hellere op i flere Tal i brugerens begreber – ikke IT!! Vær neutral – lad være med at fastlåse brugeren til bestemte holdninger 20

21 Registrering af interview
Notater Får ikke alle detaljer med Subjektiv hvad der lægges vægt på Flere bør tage notater Video God til at få alle detaljer med – såvel faglige som de mere følelsesmæssige. Stort analyse arbejde Ikke alle bryder sig om at blive optaget 21

22 Analyse og Dokumentation

23 Dataopsamling Analysearbejdet kan være stort Pas på fejlfortolkninger
Pas på ikke at fremme egne holdninger

24 Dokumentation Brugerbeskrivelser og/eller personas til at dokumentere repræsentanter fra målgruppen Scenarier, prototyper og use cases til at dokumentere opgaverne og de funktioner der skal understøttes IT mæssigt Scenarier er historier om hvordan man forestiller sig en bruger (personas) vil bruge det kommende system til udførelse af en opgave Use cases fokuserer mere på interaktionen mellem brugeren og det kommende system

25 Eksempel: Personas

26 Eksempel Scenarie


Download ppt "Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google