Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplev vækst Gør-det-selv! Pressemeddelelser – et must!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplev vækst Gør-det-selv! Pressemeddelelser – et must!"— Præsentationens transcript:

1 Oplev vækst 14.01.15 Gør-det-selv! Pressemeddelelser – et must!
Hvorfor? Gode anledninger og fordele … Hvem til? Udvalgte medier eller ”alle”? Hvordan? Struktur, vinkling, virkemidler… Gode steder - inspiration Gode eksempler i lange baner… Gør-det-selv!

2 Anledninger Opstart af ny virksomhed
Fejring af virksomhedens fødselsdag Når virksomheden har nået en vigtig milepæl Omstrukturering af virksomheden Annoncering af et partnerskab  Udvidelse eller renovering af forretningen Åbning af en filial Modtagne priser Erhvervelse af en ny, betydelig kunde Etablering af en unik leverandøraftale Sponsorater, CSR-aktiviteter Lancering af en ny hjemmeside Ændringer af hjemmesiden Din online-tilstedeværelse generelt

3 …flere anledninger… Særlige informationer, som kan indhentes online
Gratis information, din virksomhed stiller til rådighed Introduktion af et nyt produkt eller en ny ydelse Nyskabelser eller ændringer af dine produkter eller ydelser Aktuelle historier eller trends, der vedrører dine produkter eller ydelser Når virksomheden kan kommentere kvalificeret på et emne, der er oppe i medierne – lokalt, regionalt eller på landsplan  Resultater af forskning eller undersøgelser, virksomheden har foretaget / deltaget i  Relevante tips og teknikker Annoncering af receptioner, events mv.  Ændring af virksomhedens eller et produkts navn

4 Fordele / nytteværdi Omsætning, samarbejdspartnere, nye åbninger mv.
Interesseopdyrkning, meningsdannelse Politik, love, holdninger, vaner, etik osv. Kendthed, prestige, omtale, synlighed Markedsføring, positionering, branding Kunde/borgerkontakt, feedback, tests Bliv den, der bliver spurgt / eksperten Duk op, når folk søger på emnet… Omsætning, samarbejdspartnere, nye åbninger mv.

5 Til et specielt segment eller til Gudoghvermand?
Hvad vil du opnå og hos hvem? Hvem er den ønskede primærmålgruppe? Og sekundærmålgrupper? Hvad læser / ser de typisk? Smalle medier eller massemedier? Hvad er deres interesse i dit budskab? Hvilke interesser ”burde” de have / kunne de udvikle? Hvorfor? Modtageren: ”What’s in it for me?”

6 Medierne Efterlign! Find passende medier, få eller mange?
Tjek gerne oplagstal + geografisk udbredelse Gennemsku og vurdér deres modellæser Analysér deres form, sprog, længde og foretrukne emner Efterlign! Obs! De skærer bare hensynsløst fra bunden De gider ikke slet skjult reklame, så skjul den bedre  Køb evt. en annonce…

7 Et par gode steder Mediavejviseren.dk – find dem alle, kendte og ukendte. Ind- og udland. Pressesystemet.dk – bl.a. elektronisk forsendelse fra 300 kr, eget pressesystem… Presseudsendelser.dk – fra 275 kr pr udsendt meddelelse til op til 1500 medier mypresswireacademy.com - lær en masse godt… Der er meget mere derude

8 Journalisterne …er bare mennesker. Travle mennesker…
Vælg dem, der skriver om dine emner Vælg dem, der skriver inspireret Servicér dem med mere info, evt. faktasheet Nurs dem med ting af interesse, network! Journalister kan lide billeder Medsend fotos + angiv gerne muligheder Lav gerne selv forslag til gode billedtekster Send aldrig til – NAVN PÅ!

9 Hvilke historier kommer i?
Public service-forpligtelse - måske Læsernes interesser, allerede målgruppetilpasset Nyhedsværdi er centralt – og så dog… Obs – vidste du at…? Sjovt, overraskende, trendy, oplevelse, story, identifikationsegnet Eller hidsigt, harcellerende, igangsparkende Lyd entusiastisk omkring produkter, kunder, fremtiden, service, branchen - udstråling Godt formuleret, inspirerende læsning, klart budskab, holdninger – væk med tomgangssnak.

10 Hvordan? Skriv som en artikel – gerne tilpasset mediet
Kort og godt! Eller længere og godt… Gode overskrifter, der fanger Gerne korte sætninger, korte afsnit Levende sprog, relevant afgrænsning Overblik og indsigt – dejlig læseroplevelse Involvér folk – skal de synes/sige/gøre noget? Obs! Læsere er uartige!  Se ”Lidt journalist er man vel altid”

11 Er der nogen derude? Hvordan skal de mon ha´den?
Tænk altid på modtageren / beboeren. Uden modtagerens interesse er din kommunikation ganske ligegyldig!  Tag fat i modtagerens bakkenbarter, pust ham i øret og kild ham på maven = sanser! Han skal begejstres, åbne op for at blive klogere, gladere, sundere, rigere, lækrere, bedre kørende, mere populær, godt underholdt, bedre inkluderet – alt efter, hvad du ”sælger”. Han skal inspireres til villigt at lade sig rive med. Motiveres…

12 NLP: Virkemidler i tekst og tale
Tal til alle sansekanalerne: Visuelt - Øjnene og ”det indre øje” Auditivt - Ørerne og stemmen Kinæstetisk - Mærke og fornemme Gustatorisk - Smag Olfaktorisk - Duft

13 Visuelt - Øjnene Åge, kan du se det for dig, hvis det her var vores hus? Så kunne dine sportspokaler stå og skinne på hele den der væg i gildesalen i kælderen, hvis du bygger en stor reol. Hvilken farve skulle væggene have, synes du? Volvoen ville se pissegodt ud i den carport!

14 Og Olivia – ryd op på værelset! Visuelt…
Hej Skat, kan du se det for dig, hvis dit værelse så perfekt ud? Hvordan skulle det se ud? Sejt, pyntet eller topmoderne? Vildt flot! – Hvis der bliver ryddet 100% op i dag, så kan vi tage i IKEA og kigge på nye puder / male døren pink i weekenden / så må du låne mine strålende sølvstager etc. Hvilket udtryk, tror du så, veninderne får i ansigtet på mandag? Du kan lægge billeder på FB!

15 Auditivt - Ørerne Åge, tror du, man kunne indbygge sådan et surround sound system i det her hus? Du kunne jo frit larme med power tools i den garage uden at genere nogen naboer! TikTak – vi skal jo nok sige ja hurtigt. Åge, hvordan lyder det her i dine ører: Åge Hermansen, husejer i Hasseris… 

16 Olivia … - auditivt Hej Skat, der er lige noget vi skal tale om!
Hvad for noget musik er bedst at rydde op til? Medina eller Shaka Loveless? Foretrækker du at synge med, mens du ordner alt dit tøj? Skal der skrues op for lyden? Skal vi råbe så vi laver ekko? Rap: Kan du høre på min stemme, at jeg bare ikke vil glemme, hvor ryddeligt, der kan blive herhjemme?

17 Kinæstetisk – kroppen & følelserne
Åh Åge, jeg føler nærmest, den her stue omfavner mig! Åge, kunne du føle dig hjemme her? Hvad er det, der giver den gode fornemmelse? Åge, kan du mærke det? Her er allerede hjemlig hygge! Det ville være let at flytte ind her.

18 Olivia… - kinæstetisk Hej Skat – hvordan ville det føles, hvis dit værelse var ryddet helt op? Ville det ikke bare være dejligt, hvis alt tøjet lå pænt i skufferne, og sengen var frisk med rent og duftende sengetøj? Hvis du tager fat på tingene med det samme som en lille hvirvelvind, så vil jeg godt byde på lækker kage med iskoldt creme fraiche kl 15. Smag lige på mit forslag – skal du have et stort kram og komme i gang på? Klar til at lægge dig i selen? Du vil nyde det bagefter!

19 Gustatorisk - Smagen Åge, der er en god og mættet stemning her i huset, synes du ikke? Hold da op, de bøffer, vi kunne grille her på terrassen! Løber dine tænder i vand? Det her køkken smager jo nærmest af Middelhavet. Hjemmelavet pizza med pepperoni med masser af smeltet ost…

20 Olfaktorisk - Næsen Det her køkken dufter jo nærmest af frisk hjemmebag hver weekend! Så kan vi sidde i udestuen med åbne vinduer og dufte til regnvejret. Du har vel næse for en god handel, Åge? Træk bare vejret – vi kan sidde ret billigt her!

21 Alle har heldigvis alle kanaler
Men vi har også alle en foretrukken kanal, en næstbedst osv. Massekommunikation: dine ”Åger” skal da forkæles på alle kanaler! Tekster uden sansepåvirkning virker ligegyldige, ekskluderende og glemmes hurtigt.

22 Vacuum-pakning af tekst
Som tidligere nævnt er det derfor desuden af overordentlig vigtighed at holde døren relativt lukket til alle tider, hvilket medfører nødvendigt fokus på behovet for aktuel maksimering af hukommelsesanvendelse. Eller: Husk at lukke døren! 

23 En af de gode gamle… EFU-modellen
Egenskaber Fordele Udbytte – FOR MODTAGEREN! Men vend den gerne på hovedet: UFE Det mest saftige først!

24 Masser af virkemidler…
Humor / Oplevelse / Øjenhøjde Plusord / Nærvær / Inklusion Spørgsmål / Smøring / Suspense Motivér med fremtidsperspektiver Punktopstillinger / Undgå midtstillet tekst  Sæt billeder på / Gode overskrifter Metaforer / Levende billedsprog Tempo / Korte sætninger / Uformelt Kontrast / Upgraders / Referencerammer Og 100 mere – vær bevidst om, hvad du gør!

25 Eksempler fra virkeligheden
Modtageren skal inspireres Brug af pay off under overskriften F-rim Levende sprogbrug, der kan mærkes, smages, ses, føles kropsligt… Fnis; …løfter op i skørterne… Selvopfundne ord - metaforekvilibrist Minidrama; han springer den over… Omtaler mig selv i 3. person

26 Eksempler fra virkeligheden
Dreamhouse – ikke kun en drøm Spørgsmål som dialogskaber Brug af hele to manchetter Ordspil med ”drøm” Sjov poesi med ænder Humor med Kvindens Plads 3 af en ting Inddragelse af autoriteter / aktuelt samtidsstof (bog), fakta under stregen Namedropping Inviterede pressen – men den røg (sørme!) ud til alle!

27 Eksempler fra virkeligheden
Klinik Solsikken Inddragelse af andre personer end afsenderen Indlevelse Ordsprog Anknytning til fælles referenceramme, Ordspil; tage årsagerne i nakken Drama, derefter idyl Sej afslutning

28 Eksempler fra virkeligheden
En stjerne fødtes Limfjordsnyt! Nemt at komme i. Månedligt. Pågående, småflabet, provokerende Statements Nye ord Dialog – jo, det er! Citatinddragelse opper faktaboks – fnis…

29 Eksempler fra virkeligheden
Cirkus NoName Helt tæt ind i oplevelsen Udråbsord Temmelig taktilt – candyflossklæbende! Lyde – vrinsk Direkte tale til læseren – picnic… Kendis, Katja Schumann

30 Eksempler fra virkeligheden
Jetsmark Idrætscenter Plusord; ambitionerne, kapacitet, yderst, aktiv Ordsprog Friske knægte – inkluderende for alle aldre Idyl, sammenhold Egnsudvikling – udvidet relevans

31 Eksempler fra virkeligheden
Mor – husk nu panodiler! Harcellerende stil, provokerende Inddragelse af eksperter, lægen Metaforiske overskrifter, billedsprog afkræver involvering – selv i en lang artikel. En jeg-fortæller Minder fra skoletiden – identifikation

32 Eksempler fra virkeligheden
3 gange Ibler – versionering til 3 aviser Børsen mv. Mere om erhvervsliv, konjunkturer, kulturministeriet… Fine og formelle ord; innovationskraft, klangbund, flotte farvegengivelser (billeder!) Lidt royal – kippe med flaget Gryden simrer – reference til Svinedrengen Følelser – stolthed, fædrelandskærlighed

33 Eksempler fra virkeligheden
JP mv. Spørgsmål, dialogisk Følelser – beundring, forargelse… Pænt højt sprogbrug; diversitet, parametre… Overblik til borgeren Almen dannelse Mere kød på forfatteren til sidst

34 Eksempler fra virkeligheden
MetroXpress mv. Engelske ord ok – customize… Referenceramme – vinde mio, gør-det-selv Mange plusord Hurtig info Nemt at forstå og fordøje, godt til de fleste Lidt mere drama og tempo

35 Konkurrence 2014 3 finalister
er-de-tre-bedste-pressemeddelelser-fra PriceRunner.dk: Stiller du også dit tv lodret? Nationalmuseet: I seng med historien Ford: Har du taget en "selfie" bag rattet? Du kan nå at stemme! 

36 Workshop Idéudvikling på dine egne pressemeddelelser
Find gerne mindst 3 historier i en fart Udfyld skemaet Begynd gerne at skrive et par afsnit Undgå censur! SÅ ER DU GODT I GANG!


Download ppt "Oplev vækst Gør-det-selv! Pressemeddelelser – et must!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google