Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsportfolio

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsportfolio"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsportfolio
Datalogis Undervisningsdage, Sandbjerg, august 2006 Torben K. Jensen, Center for Læring og Uddannelse, AU

2 Kan undervisning dokumenteres?
Dokumentation af forskningskvalifikationer handler om at vise, at man som forsker selv har gjort en erkendelse. Dokumentation af undervisningskvalifikationer handler om at vise, at man som underviser har bidraget til, at andre har gjort en erkendelse. Det giver to meget forskellige opgaver.

3 Forskningens produkter
Forskning resulterer i ”produkter” i form af artikler og bøger. På det grundlag kan bedømmelsesudvalget slutte om ansøgerens kvalifikationer som forsker. Hvis forskningsprodukterne rummer ny viden er de udtryk for, at forskeren har erhvervet sig ny viden, altså gjort en erkendelse. Produkterne vidner altså tilsyneladende direkte om forskerens kvalifikationer Selvom forskning resulterer i forholdsvis konkrete ”produkter”, bliver disse bedømt ud fra kvalitative standarder, som ikke er så håndfaste, kontante eller objektive endda – er på ingen måde hverken selvforklarende eller fyldestgørende. De kræver fortolkning og operationalisering i de enkelte forskningsmiljøer.

4 Vurdering af forskning
Kriterier til vurdering af forskningens kvalitet foreligger ikke som gennemskrevne, klare, entydige ”regler” for god forskning. Kriterierne er heller ikke uden videre kvantificerbare. Alligevel forekommer de som hovedregel klare og veletablerede i de enkelte forskningsmiljøer, fordi de hele tiden indgår i den fortsatte, faglige, kollegiale kritik. Hvad angår vurderingen af forskningskvalifikationer føler mange sig således på forholdsvis sikker grund. Forskningen har materialiseret sig i ”produkter”, og vurderingskriterierne er kendte, selvom de ikke er nedskrevne.

5 Bedømmelse af videnskabeligt arbejde
Stilling Kriterier Adjunkt videnskabelige kvalifikationer som ph.d. eller tilsvarende ved den samlede vurdering skal lægges vægt på ansøgerens forskningspotentiale. Det kan f.eks. være berettiget, at en forsker med stort forskningspotentiale foretrækkes frem for en forsker med en større videnskabelig produktion Lektor dokumenteret videnskabelig produktion på internationalt niveau Professor dokumenteret en høj grad af original videnskabelig produktion på international niveau, herunder har videreudviklet fagområdet ansøgerens evner og muligheder for fortsat at kunne videreudvikle fagområdet

6 Undervisningens ”produkter”
fag- og kursusbeskrivelser, undervisningsplaner, undervisningsmateriale, forelæsningsnoter, oplæg og –opgaver fra de studerende, vejledningskommentarer, eksamensopgaver, eksamensbesvarelser, karakterer, karakterbegrundelser, censorrapporter, gennemførelsesprocenter, de studerendes evalueringer, evt. feedback fra kollegaer. Hvis man samler det hele sammen, vil man se, at undervisning sætter sig mange ”spor” i form af mange forskellige tekster.

7 Ingen enkelt indikator dokumenterer undervisningskompetencer
de studerendes karakterniveau gode evalueringer fra de studerende gode evalueringer fra kollegaer kender den teoretiske litteratur om pædagogik og læring deltaget i mange pædagogiske kurser Undervist meget Undervist på mange forskellige kurser

8 Undervisningsportfolien og den reflekterende praktiker
Det er først, når de enkelte elementer .. – erfaringer med forskellige fag, niveauer, undervisningsformer, evalueringer fra de studerende, kollegaer og underviseren selv, opgaver og karakterer m.v. … bliver præsenteret sammen, og den indre sammenhæng bliver forklaret ud fra et teoretisk perspektiv på læring og undervisning, at der er tilvejebragt et solidt grundlag for at vurdere underviserens resultater og kvalifikationer. Det er netop, hvad en portfolio gør.

9 Undervisningsportfolien
Undervisningsportfolien skal dokumentere hvilke undervisningsopgaver ansøgeren har løst, men dertil også dokumentere hvordan undervisningsopgaverne er blevet løst, og hvorfor de er håndteret på netop denne måde, og med hvilke resultater. Undervisningsportfolien er således andet og mere end et curriculum vitae på undervisningsområdet. Beskrivelse, begrundelser, resultater

10 Portfolien: udvalgt og organiseret
En undervisningsportfolio er ikke en samling af alle de dokumenter og alt det materiale som er produceret i relation til egne undervisningsaktiviteter. En god undervisningsportfolio består derimod af et omhyggeligt udvalgt og velorganiseret materiale, der giver et klart, veldokumenteret og afrundet billede af ansøgerens undervisningserfaring, perspektiv på undervisning og undervisningsresultater. En undervisningsportfolio fylder typisk 4-8 sider plus bilag. Kan udformes på mangfoldige måder

11 Portfolieo ved AU 1. Beskrivelse og dokumentation
Gennemført undervisning (antal kurser, art og niveau) Gennemførte eksamensforløb Erfaringer med vejledning (speciale, ph.d. og lignende opgaver) Gennemførte kurser inden for universitetspædagogik eller andre pædagogiske kursusforløb Erfaringer med lærerteam, kollegial supervision o.l. Erfaringer med studieledelse og uddannelsesudvikling, herunder postgraduat undervisning samt efter- og videreuddannelse Bidrag til udvikling af fagområder, fag eller discipliner Bidrag til lærebøger eller undervisningsmateriale Andre erfaringer inden for undervisning og universitetspædagogik

12 Kommenterede eksempler (begrundelser)
Kommenterede eksempler på undervisningsplaner, anvendt undervisningsmateriale og vejledninger Fremlagte eksempler kan blandt andet belyse  sammenhænge med eksamensform, didaktiske forhold og forbindelsen til overordnede uddannelsesmål i henhold til studieordninger. Andre områder, der kan indgå i grundlaget for bedømmelsen, kan være forsøgs- og udviklingsprojekter, undervisningsrelaterede forskningsprojekter i samarbejde med andre institutioner, arbejde med nye arbejds- eller eksamensformer, tværfagligt samarbejde, IT, internationalisering, praktikforløb, efteruddannelseskurser og generel institutionsudvikling.

13 2. Evaluering Evalueringer fra studerende (mindst to forskellige hold)
Udtalelser fra f.eks. studieleder, institutleder eller kursusledere bl.a. i forbindelse med pædagogisk udvikling Evaluering af ansøgerens undervisning ønskes holdt inden for en relevant, systematisk ramme i form af almindelig undervisningsevaluering, udtalelser i forbindelse med deltagelse i kurser eller teamarbejde, eller udtalelser fra pædagogisk ledelse. Bedømmelsesudvalg skal være opmærksom på begrænsningerne i informations- og dokumentationsværdien af udtalelser fra studerende, kolleger, vejledere eller studieledere.

14 Kriterier ved bedømmelse af portfolier (SAM, NAT)
Omfang og variation af undervisningserfaring Udvikling erhvervet sig erfaringer med flere og flere niveauer af undervisning (BA/BSc, kandidatuddannelsen, Ph.D-uddannelse, gæsteunderviser på andre universiteter); erhvervet sig erfaring med flere og flere forskellige undervisningsformer (herunder forskellige former for forelæsninger, forskellige former for holdundervisning, vejledning af studenter, kollegavejledning mv.) udbygget sin viden om pædagogiske og fagdidaktiske emner været involveret i udvikling af undervisningsformer, fag, discipliner og uddannelser

15 … kriterier fortsat Begrundelsernes relevans og konsistens
Kvaliteten af ansøgernes begrundelser for at tilrettelægge og gennemføre undervisningen som beskrevet og dokumenteret Graden af konsistens mellem mål, strategi, undervisningsform, eksamensform, egen rolle som underviser og forventninger til de studerende

16 … kriterier SAM, NAT fortsat
Resultater Evalueringer fra studerende, der er egnet til at belyse i hvilket omfang undervisningsforløbenes organisering og gennemførelse har bidraget til de studerendes læring, bør tillægges betydning. Det bør også tillægges betydning, på hvilke måder ansøgeren har fortolket de studerendes tilbagemeldinger, og på hvilke måder evalueringerne er brugt i bestræbelserne på at udvikle egen undervisning. Udtalelser fra f.eks. studieleder, institutleder eller kursusledere bl.a. i forbindelse med pædagogisk udvikling kan ligeledes indgå i vurderingen af undervisningsmæssige kvalifikationer. Bedømmelsesudvalget skal være opmærksom på begrænsningerne i informations- og dokumentationsværdien af udtalelser fra studerende, kolleger, vejledere eller studieledere

17 … kriterier, Undervisningsportfolierne anvendes og vurderes under hensyntagen til kravene for de forskellige stillingskategorier Der findes derfor ikke ét kriterium, der alene kan tjene som dokumentation for undervisningsmæssige kvalifikationer hvilket er begrundelsen for, at undervisningsportfolien er valgt som dokumentationsform). Den endelige bedømmelse af en ansøgers undervisningsmæssige kvalifikationer vil derfor foreligger i form af en sammenvejning af en række kriterier, der i lighed med bedømmelsen af en ansøgers forskningsmæssisge kvalifikationer bør ekspliciteres.

18 Forventede effekter af portfolio-ordningen
Mange undervisere skal til at formulere sig om undervisning ved portfolio-udformning Mange undervisere vil spørge om råd Bedømmelsesudvalg skal eksplicitere dimensioner, bedømmelseskriterier og vurderinger ”Italesættelse” af undervisning Forudsætning for at undervisning kan vægtes ved ansættelser


Download ppt "Undervisningsportfolio"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google