Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJens Brandt Redigeret for ca. et år siden
1
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015
2
Vi kommer omkring: En længere og mere varieret skoledag- skoledagens organisering Understøttende undervisning og faglig fordybelse( bånd og flexdag) ”nye” linjer i udskolingen Pædagogiske fokusområder 2015- 2016 Byggeri og ombygning Nationale trivselsmålinger
3
Skoledagens organisering Alle skoledage starter kl. 8 og slutter henholdsvis kl. 14 eller kl. 15 Den understøttende undervisning er nu obligatorisk - så eleverne skal gå i skole i 30/33 og 35 timer ugentligt Frivillig undervisning foregår efter kl. 14 eller kl. 15 (ex. musik, mad) 3 korte dage ved skolestart, juleafslutning og sidste dag inden sommerferien 4 eller 5 lektioner om dagen á 60 minutter + et bånd på 30 minutter
4
Understøttende undervisning og faglig fordybelse Indførelse af ” ½ times bånd” på alle skoledage med henholdsvis fællessamlinger, aktivitetstid samt studietid og faglig fordybelse vil formalisere Lind Skoles visioner om at styrke fællesskabet, elevernes trivsel og understøttende aktiviteter for skolens fagområder (dansk og matematik). Organiseres i et bånd 30 minutter dagligt i alle klasser Eksempel: FællessamlingStudietid og faglig fordybelse AktivitetstidStudietid og faglig fordybelse ManddagTirsdagonsdagtorsdagfredag
5
Flexdag i grundskolen Alle klasser i 1.-6 årgang har flexdag ex. hver onsdag hele skoleåret Et fag har ca. 10 uger á 4 lektioner fordelt over skoleåret Hvorfor? (Elevperspektiv) Det giver mulighed for: Samarbejde med andre (internt og eksternt – den åbne skole), variation i arbejdet, sammenhængende tid til andre opgaver, andre undervisningsaktiviteter der kræver god tid, udeskole Hvorfor? (Lærerperspektiv) Det giver mulighed for: Samarbejde med andre (internt og eksternt – den åbne skole), variation i arbejdet, sammenhængende tid til andre opgaver, andre undervisningsaktiviteter der kræver god tid, udeskole
6
Eksempel på skoleuge Bånd8-8:30 Pause 8:30- 8:35 1.lektion 8:35-9:35 Pause 9:35- 10:00 2. lektion 10:00 -11:00 Spisepause 11:00 – 11:40 3. lektion 11:40- 12:40 Pause 12:40- 12:55 4. lektion 12:55- 13:55 Pause 13:55- 14:00 5. lektion 14:00- 15:00 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Bånd 1.lektion XXFlexdagXX 2.lektion XXFlexdagXX 3.lektion XXFlexdagXX 4.lektion XXFlexdagXX 5.lektion XX X
7
Pædagogiske fokusområder skoleåret 2015-2016 Implementering af ”bånd” og Flexdag samt bevægelse i undervisningen Målstyret undervisning Industrien som karrierevej Nye linjer i udskolingen: 1. Naturvidenskab og sundhed/ 2. International kultur /3. Kommunikation og designteknologi Krop og kompetencer Fokus på overgangen mellem grundskole og udskoling- faglig screening Den gode skolestart 0. årgang ( dansk, matematik, AKT)
8
Industrien som karrierevej Samarbejde med virksomheder Den åbne skole Kvalificere uddannelses- og erhvervsvalg
9
Nye linjer i udskolingen Kommunikation og designteknologi International kultur Naturvidenskab og sundhed
10
Fælles for linjerne
11
Krop og kompetencer Fokus på bevægelse i undervisningen Udvikling af lærernes kompetencer Den åbne skole Idrætsfaget
12
Målstyret undervisning ”Fokus på hvad eleverne skal lære frem for hvad de skal lave”
13
Eksempel
14
Trivsel på ET INDBLIK I RESULTATERNE FRA DEN OBLIGATORISKE NATIONALE UNDERSØGELSE
15
Elever trives i særlig grad på Lind Skole Højest score Eleverne er glade for deres klasse, lærere og skole Eleverne oplever minimalt mobning Gode score Elevernes oplevelse af de fysiske rammer Elevernes oplevelse af selvværd og indflydelse
16
Oplevelse af det ”nære”- lærere og klassen 0.-3. årgangHele landetKommunenSkolen Er du glad for din skole?71 %74%85% Er du glad for din klasse?71%74%85% Føler du dig alene i skolen?6%4% Er du glad for dine lærere?82%83%93% Er lærerne gode til at hjælpe dig?79%81%92% Er timerne kedelige?12%11%4%
17
Oplevelse af det ”nære”- lærere og klassen 4-9 årgangHele landetKommunenSkolen Er du glad for din skole?29 %32%39% Er du glad for din klasse?39%41%40% Føler du dig alene i skolen?2% 1% Hjælper dine lærere med at du lære på en god måde? 19%20%22% Er lærerne gode til at støtte dig?29%33%37% Er timerne kedelige?9%7%6%
18
Oplevelser af drilleri og mobning 0.-3. klasseHele landetKommunenSkolen Er I gode til at hjælpe hinanden 58%62%76% Er der nogen der driller dig så du bliver ked af det? 9% 5% Er du bange for at de andre børn griner af dig? 10%9%6% Har du nogle gange ondt i maven? 6% (39%) 5% (36%) Har du nogle gange ondt i hovedet? 8% (39%)7% (39%)5% (36%)
19
Oplevelser af drilleri og mobning 4.-9. klasseHele landetKommunenSkolen De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælpsomme 33%(42%)35% (42%)31% (50%) Er du blevet mobbet de sidste år? 2% (2%)2% (1%)0 % (0%) Andre accepterer mig som den jeg er? 32% (44%)33% (44%)31% (50%) Hvor ofte føler du dig tryg? 27% (50%) 30% (50%) 31% (56%) Er du bange for at blive gjort til grin? 7% (12%)6% (12%)4% (10%)
20
Den åbne skole Industrien som karrierevej i udskolingen Skolesport - et samarbejde mellem fritidshjemmet og skolen Samarbejde med KLG Badminton for nogle udskolingselever
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.