Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?"— Præsentationens transcript:

1 Strategisk brug af data Laura Nyholm Christensen, teamchef, Frederiksberg Kommune

2 Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
borgere 8,7 km2 6.000 ansatte Ca. 5 mia. i driftsbudget årligt årlige henvendelser Social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2.000 ansatte Ca ældre, hvoraf ca modtager hjemmepleje Ca sager på socialområdet Ca sager på arbejdsmarkedsområdet Leverer pleje, omsorg, visitation, støtte, vejledning, opsøgende tiltag, frivillige tilbud, livsnære funktioner og ekspeditionssager indenfor lovgivningsmæssige rammer; politiske prioriteringer, faglige standarder og i sammenhæng til borgerens øvrige livsforløb og anden kommunal eller regional aktivitet.

3 Data og Kommunen Hvordan arbejder vi med data?
Økonomiopfølgning, Resultat/effektopfølgning Målfastsættelse og opfyldelse Strategisk brug af data i udviklingsperspektiv Tværgående udviklingsspor, flerdimensionelle data, data som beslutningsgrundlag i udviklingsproces Videre perspektiver Samskabelse af data, socialt bæredygtig by, dynamisk videreudvikling af data

4 Hvordan arbejder vi med data?
Økonomiopfølgning

5 Hvordan arbejder vi med data?
Økonomiopfølgning

6 Effektstyring på Frederiksberg
2. Resultat/effektopfølgning Kommunal bestyrelsen 2012 Den bærende ide bag styrket effektfokus på ældreområdet er et fokus på effekt og sammenhæng i den samlede indsats overfor hele ældregruppen i kommunen. Denne målgruppe mødes i dag med en bred vifte af ydelser og tilbud (kommunale ydelser som forebyggelse, genoptræning, hjemmesygepleje osv., hospitalsbehandlinger, almen praksis osv.). Et styrket effektfokus skal løfte sig op over det enkelte tilbud og i højere grad vurdere på den samlede effekt – hvordan sikres, at den enkelte borger i målgruppen er sund og selvhjulpen længst muligt. Budgetaftale for 2013 Partierne er også enige om, at effektstyring understøtter behovet for at prioritere ressourcerne derhen, hvor de giver størst faglig værdi for borgerne, og udbredes fremadrettet til alle fagområder. Budgetaftale 2012: Effektstyring, ældreområdet særligt prioriteret Koblet til forudsat besparelse på medfinansiering Budgetaftale 2013: - Effektstyring udbredes til alle sektorområder Hvor vil vi gerne hen: Målrettet og integreret ledelsesinformation Kvalificering af beslutninger – indenfor de økonomiske rammer LIS som driver for effekt- og resultatstyring Fælles forståelse på tværs af organisationen – og i forhold til selvejende og private leverandører

7 Hvordan arbejder vi med data?
2. Resultat/effektopfølgning =>Data som styringsredskab, som beslutningsgrundlag, som garant for kvalitetsmål

8 Hvordan arbejder vi med data? 2. Resultatopfølgning

9 Hvordan arbejder vi med data?
3. Målfastsættelse og opfyldelse Operationalisering af 95 pct.-målsætningen Mindre frafald på uddannelserne (Beskæftigelsesplan) 60 pct. af årgang 2011 fokuselever er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse (Resultatmål i fokusaftale) 40 pct. af de unge, som ungecenteret vurderer er i høj risiko for uddannelsesfrafald, fastholdes i ungdomsuddannelse i minimum seks måneder (resultatmål 2014 – fokusaftale) , dvs. data som driver for vores målfastsættelse og opfyldelse

10 Strategisk brug af data i udviklingsperspektiv 1
Strategisk brug af data i udviklingsperspektiv 1. KL-projekt sammen med 4 andre kommuner om sammenhængende indsatser på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet En stor del af borgerne, som modtager en social- eller sundhedsindsats kender kommunen faktisk i forvejen. Hele 81 pct. af de borgere, som modtager en indsats, er faktisk kendt i beskæftigelsessystemet. Dvs. at disse borgere, på et eller andet tidspunkt året inden påbegyndelsen af indsatsen, har været i kontakt med beskæftigelsessystemet. Det kan bl.a. være i form af sygedagpenge, kontanthjælp eller førtidspension.

11 Strategisk brug af data i udviklingsperspektiv 2. GIS-kort

12 Strategisk brug af data i udviklingsperspektiv 3
Strategisk brug af data i udviklingsperspektiv 3. Rehabiliteringsprojektet ”Træning Til Hverdagen” Træning til hverdagen: Effekt opgjort ift. hjemmehjælpstype ved afslutning af forløb i 2013 og 1. og 2. kvartal 2014

13 Videre perspektiver Samskabelse af data Med borgere
Info-output til andre aktører, f.eks. læger eller fitness centre? Risiko: Overvågningssamfund? Eller kilde til overblik og sammenhæng?

14 Videre perspektiver 2. Socialt bæredygtig by
Sundhedsdata koblet med indtægtsgrundlag koblet med brug af tilbud, koblet med fremskudt sagsbehandling. Intelligent prognosticering 3. Dynamisk videreudvikling af databrug Fælles udvikling af analyser på tværs af drift og udvikling Fokus på forhåndenværende datakilder Særligt fokus på early warning systemer

15 Tak for ordet Spørgsmål/debat


Download ppt "Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google