Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJulius Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvorfor ændre vores nuværende koncept? UVM: Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal styrke elevernes faglige niveau ved blandt andet at tilbyde faglig træning og turboforløb, som er tilpasset deres niveau og behov. Lektieforsker – Flemming B. Olsen: Lektier giver det bedste faglige udbytte, hvis den integreres i undervisningen. Lektieforsker – Flemming B. Olsen: Drop lektierne, få gladere elever og hæv det faglige niveau!!
2
Jamen, hvad gør vi så?? Vi integrerer lektierne i undervisningen…. Det er den stressende adskillelse af fordybelsen, der skal laves om. I matematik fx arbejder vi fælles med geometri – derefter får eleverne opgaver tilpasset deres niveau indenfor emnet, og arbejder med det – med støtte af sin kompetente lærer indenfor dette felt Det vi hermed undgår, er at sende lektierne og eleven hen til en måske knap så matematikfaglig kompetent voksen i en ydertime, hvor eleven egentlig har ”lukket ned” for geometri… Teamet skal fordele hjemmearbejdsbyrden. Der må gives læselektie for hjemme - fx et større skønlitterær værk. Der må gives fx matematikaflevering for over fx 3 uger. Der kan arbejdes hjemme med en specifik individuel tilrettet opgaveform, som eleven har brug for at træne. Dag til dag lektier afskaffes i en prøveperiode
3
Fordeling af personale og elever! Der udleveres et ark, som udfyldes på 1. afholdte møde, dette giver et overblik over elever, voksne og lokale brug - denne gives til Lotte, som sætter det sammen til alle involverede. Lisbet har 1 dag om ugen i FF lige nu – hvad gør hun så? Lotte er syg? HoldUgePersonale (navn) ”Navn” på værkstedet / Lokale 6 8-11 7 12-16 4 17-20 2 22-25
4
Hvorfor?
5
Koncentration Beskæftigelse Aktive erkendelsesprocesser Ægte undren Nysgerrighed Umiddelbart engagement Arbejdsprocessen er relevant
6
de enkelte faser i arbejdet bestemmes af, at de skal belyse problemstillingen alsidigt og nuanceret eleverne oplever problemstillingen og arbejdet med denne som vedkommende for deres hverdagsliv læreren/lærerne accepterer problemstillingen som betydningsfuld for elevernes samfunds- og tilværelsesforståelse Vagn Oluf Nielsen, Seniormedarbejder, Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU)
7
Trætter Slavearbejde Lektien for lektiens skyld Ordrer Ekskluderende Dekontekstualiseret Demotiverende Frustrerede lærere Ringe fagligt udbytte Fantasiløst Engagerer Målorienteret Proces Kommunikation og samarbejde Inkluderende Kontekstualiseret Motiverende Engagerede lærere Fagligt udbytte Fantasifuldt
8
Hvilken indvirkning har matematik på hækling?
9
Lego har produceret 700 mio dele i år. Hvor meget fylder det? Hvor højt et tårn kan du bygge af den mængde? Hvad ville det koste at sende den mængde med posten?
10
Bliver man klogere af at lytte til klassisk musik?
11
Gør motion dig klogere?
12
Hvordan virker osmose?
13
Design din egen park ud fra økonomiske og æstetiske aspekter
14
Spørgsmål Faglig hypotese Observation Resultat Konklusion Vidensdeling
15
De der underviser i FF: Opdel jer i de to hold – Praktisk/musisk og Naturfaglig. Resten sætter sig i den gruppe, de føler, de vil kunne bidrage med flest ideer til. I skal nu finde ideer til undervisningsforløb inden for jeres linje – tænk kreativt, ud-af-boksen, sjovt, anderledes… Nu er det jeres tur
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.