Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks."— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks og læringsmål Engelsk og tysk Bjerringbro, d. 12. maj 2015 Lene Laursen

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fremmedsprogsgruppen i LKK Side 2 Lene Laursen Pia Peebles Karen Lagermann Dorte Buhl Sandahl Tysk Tysk Engelsk Fransk og engelsk Fælles mail: sprog@uvm.dk

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Måltragten Kompetencemål flerårige læringsmål Færdigheds- og vidensmål ca. etårige læringsmål Læringsmål for et undervisningsforløb Side 3

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 4 Matrix

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Relationsmodellen Side 5

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Læringskonsulent "navn" Side 6 Eleverne skal modtage en gruppe unge fra Wien. De skal planlægge, hvordan de bedst møder dem, sådan at gæsterne føler sig velkomne. Eleverne skal bruge tysk til at agere med, sådan at kommunika- tionen lykkes. de skal bruge deres viden om unge i Østrig. Et 4-ugers forløb i tysk i 8.

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 7 Kompetencemål for mundtlig kommunikation, trin 2 Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog Kompetencemål for kultur og samfund, trin 2 Eleven kan forstå og anvende forståelse for kultur Kompetencemål

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Videns- og færdighedsmål, trin 2, fase 1 og 2 Kulturmøder Eleven kan anvende kulturbundne udtryk i enkle dialogsituationer Eleven har viden om kulturbundne udtryk og høflighedsnormer Kulturforståelse Eleverne kan møde tysktalende kulturer empatisk og fordomsfrit Eleven har viden om centrale kulturelle, sociale og historiske forhold i de tysktalende lande Læringskonsulent "navn" Side 8

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Samtale Eleven kan indgå i, fastholde og afslutte enkle samtaler om nære emner Eleven har viden om relationsbundne udtryk Præsentation Eleven kan i et enkelt sprog præsentere et forberedt emne Eleven har viden om præsentationsstrategi med tilhørende ordforråd Læringskonsulent "navn" Side 9

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 10 Der arbejdes med det ordforråd og de udtryk, eleverne skal bruge under besøget. Eleverne og læreren drøfter læringsmålene, som fx kunne være: - Eleverne anvender de tyske høflighedsformer - Eleverne viser gæsterne rundt i lokalområdet og forklarer om området - Eleverne spørger til gæsternes ”levevilkår” Før-fasen

11 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 11 I den uge, de østrigske elever gæster skolen afprøver eleverne deres sproglige og kulturelle kompetencer med fokus på læringsmålene Task-fasen

12 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 12 Eleverne viser gæsterne rundt i lokalområdet og forklarer om området Niveau 1. Eleven viser rundt vha. gestik og enkeltord Niveau 2. Eleven benytter gestik, og fortæller med korte sætninger om seværdighederne Niveau 3. Eleven både forklarer og gestikulerer om fakta vedr. områdets seværdigheder og forklarer, hvad de selv synes om området Eleverne spørger til gæsternes levevilkår Niveau 1. Eleven spørger med faste fraser Niveau 2. Eleven stiller de forberedte spørgsmål og tilkendegiver forståelse af gæstens svar Niveau 3. Eleven stiller nuancerede spørgsmål, reflekterer over de svar, gæsten giver, og stiller nye spørgsmål baseret på svarene Tegn på læring

13 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 13 Eleverne har stillet interview-spørgsmål til gæsterne i relation til læringsmålene. I klassen drøfter elever og lærere, hvad interviewene viste i forhold til elevernes kommunikation, og hvad eleverne selv oplevede var godt at kunne/hvad de manglede. Efter-fasen

14 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" " Side 14 En dobbeltlektion med tasks og læringsmål

15 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" " Side 15 Ud fra færdigheds- vidensområderne ”samtale” og ”kulturmøde” præciseres et eller flere konkrete læringsmål passende til en dobbeltlektion, fx: - Eleven indleder og afslutter dialoger - Eleven stiller nye spørgsmål for at fastholde dialogen Læringsmål

16 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 16 Før-fase: Eleverne drøfter med læreren, hvad de har brug for at lære. Fælles brainstorm på ord og udtryk man kan anvende, når man skal tale sammen med en person fra Østrig. Task-fase: Eleverne arbejder to og to med en skitse til en samtale/et rollespil, hvor de sørger for at indlede og afslutte med relationsbundne udtryk. Den ene elev skal være sig selv og den anden skal være et ungt menneske fra Østrig. Når skitsen er på plads forbereder eleverne hver for sig, hvad de helt konkret vil svare og spørge om. Rollespillet afprøves. Da eleverne ikke præcis ved, hvad den anden part svarer, vil der skulle improviseres undervejs, og rollespillet bliver derved en mere autentisk øvelse før de østrigske gæster kommer. Efter-fase: Fælles dialog om hvilken læring tasken gav. Hvilke ord og udtryk var vigtige at kunne? Hvad skal man tage højde for i en autentisk, impulsiv samtale?

17 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 17 Pointe FFM Læringsmålstyret undervisning


Download ppt "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google