Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jagten på den gode børnebog

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jagten på den gode børnebog"— Præsentationens transcript:

1 Jagten på den gode børnebog
Barndommen er en vigtig del af vores liv (formentlig den vigtigste) Medier er en del af barndommen, og her imellem finder vi den ”fysiske” børnebog En bog kan man sidde med i hænderne og bladre i – man kan også bladre i elektroniske børnebøger se fx: men er det helt det samme?

2 Jagten på den gode børnebog
Hvad er det, børnebøgerne kan? Torben Weinreich (professor og leder af Center for Børnelitteratur), mener, at en god børnebog skal give barnet en oplevelse og en indtræden i barnets verden. ”Bøger påvirker ligesom andre medier børn. Og som voksen har man god mulighed for at præge børnenes valg af bøger og for at give dem mulighed for at skelne gode og dårlige bøger fra hinanden.”

3 Jagten på den gode børnebog
Hvad er det, børnebøgerne kan? ”Voksne påvirker børn gennem højtlæsning, idet det ofte er voksne, der tager et ansvar og siger deres mening om en bog. Og en bog kan påvirke barnet i dens holdninger til normer, som har med mennesker og samfundet at gøre” påpeger Torben Weinreich

4 Jagten på den gode børnebog
Hvordan bruge det i den pædagogiske praksis? I dit arbejde som pædagogisk assistent vil børnebøger være en del af hverdagen, hvis du er ansat i en vuggestue eller børnehave. Hvad kræver det af dig? Du skal kunne skelne mellem god og mindre god børnelitteratur Du skal kunne afpasse målgruppe og bogvalg Du skal kunne afpasse situation og bogvalg Du skal være bevidst om, hvordan du anvender ”dialogisk læsning” som et pædagogisk værktøj

5 Jagten på den gode børnebog
Hvad er det, børnebogen kan? Den kan: Berige børns liv Give børn oplevelser og selvindsigt Oplyse og informere Underholde Trøste og bekræfte Åbne for nye mestringsstrategier Give håb

6 Jagten på den gode børnebog
Hvorfor skal du lave din egen børnebog? Fordi, det er medvirkende til, at bevidstgøre dig om: Børnebogens virkemidler Betydningen af sammenhæng mellem aldersgruppe og indhold (tema) Lay-outets betydning Sprogets betydning i dialogen med børn

7 Sådan laver du en børnebog!
Vælg målgruppen Under 3årige 3- 6-årige, 6- 9-årige, 9-12-årige Aldersgruppens forforståelse Hvordan ser en 3-årig, en 7-årig verden? Hvad kan de forholde sig til? Boggenre Billedbog (pegebog) ”fagbog” fx Livet på landet Fortælling Tema Familie Venskab Kærlighed Jul Personer, tid, sted, plot, højdepunkt (brug fx berettermodellen) Skal det være mennesker eller personificerede dyr? Virkemidler Humor Gys – spænding Medinddragelse Symboler Dialog Fortællertype Illustrationer Tegninger (egne, børnetegninger) Fotos Udklip Clipart Tekst Tekstmængde Layout placering af tekst og billeder baggrund farvevalg teksttype og størrelse Bogmateriale papir karton trykt bog lamineret Sprog prosatekst rime vrøvl dialog Titel hvilken titel vil passe til temaet, plottet (handlingen) og genren? Bagsidetekst hvordan vil du vække børns og forældres interesse for bogen? Kritisk gennemgang Stop op undervejs og se med kritiske øjne på dit arbejde Redigering Ret materialet til Anmeldelse Lav en anmeldelse af din bog Præsentation Forbered en præsentation af din bog (for holdet)

8 Jagten på den gode børnebog
Hvordan kommer du i gang? Når du har sat ”rammen” for din bog, kommer selve skrive- og billedarbejdet Det kan give et overblik, hvis du bruger et storyboard

9 Jagten på den gode børnebog
Fremlæggelse af børnebog – fokuspunkter Præsentation af din bog (titel, genre, sideantal, materiale mm.) Målgruppe – hvordan har jeg forsøgt at ramme målgruppen? (illustrationer, tekstmængde, virkemidler mm.) Temaer i bogen – hvad handler min bog om? Karaktererne i bogen – mennesker eller personificerede dyr / ting (hvad kendetegner dem?) Budskabet – hvad vil du sige med din bog? Styrker ved din bog - hvad er du særlig stolt af? Svagheder – hvad ville du gerne lave om? Vurdering – hvor mange stjerner skal bogen have ud af 5? Processen – hvordan var det at lave en børnebog? Kommer der en toer? Din egen favoritbørnebog

10 Jagten på den gode børnebog
Snip, snap, snude – så er den historie ude! Rigtig god fornøjelse!

11 Kvalitetsvurdering af billedbøger
Enhed, intensitet, kompleksitet: På hvilken måde spiller tekst og billeder sammen? Hvordan er billederne opbygget: Hvem er med på billederne? Hvordan er personer og ting placeret på billederne/opslagene Hvilken position har beskueren i forhold til billedet? Hvad foregår der på billederne? – handling Hvordan er farverne? Hvad karakteriserer illustrationerne: rolige, dynamiske, vilde – hvad betyder det for formidlingen?

12 Kvalitetsvurdering af billedbøger
Hvad karakteriserer teksten: Hvordan er sproget – ord, vendinger. Er det legende, belærende, fabulerende, rimende, provokerende, ironisk? Hvad karakteriserer fortællingen – f.eks. struktur? Hvilke temaer er på spil i teksten og med hvilken kompleksitet? Hvilket børnesyn er på spil – hvad karakteriserer forholdet mellem barn og voksen Er der ”spor” af adaptation, purifikation, didaktisering og adultation?

13 Kvalitetsvurdering af billedbøger
Hvad synes du/helt overordnet om bogen – hvad er dens styrker og svagheder? Hvilken funktion synes du/I bogen skal have i forhold til målgruppen? Opfylder bogen æstetiske kriterier? Hvilke andre vurderingskriterier vil du opstille – hvad skal den kunne og kan den det?

14 Kvalitetsvurdering af billedbøger
Nævn eksempler på billedbøger af en ”god” kvalitet


Download ppt "Jagten på den gode børnebog"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google