Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang lukkertid) Video/film –Tiden opleves i højere grad som et ’nu’ –Processer kan forkortes (timelapse) –Processer kan forlænges (highspeed kam.) –Tiden kan analyseres/dissekeres Resnais ”Nuit et Bruillard” (Koncentrationslejr)

2 Digital videoformidling Eksempler www.itu.dk/people/andersj/DLVF2004 Engberg.mov –Portrætfilm (kunne stills have gjort det samme?) Rumle_hammerich.mov –Tid/process WillHunting –Mental projektion (forskudt POV) Tunnelvision –Optisk samt mentalt POV Sport, kunst, Schweitz –Typisk turistvideo (virkemidler ?)

3 Digital videoformidling Basic editing In/out sættes i viewer –Brug keyboard shortcuts (’i’ og ’o’) –Spoling (tilbage ’J’, frem ’L’) pause ’K’ –Brug ’m’ til at markere særlige punkter Sæt såvidt muligt punkterne i ’real-time’ –In/out sættes næsten altid i realtime ved audio –Billedets rytme afhænger bl.a. af Hastigheden i Kamerabev., objektbev., tale Grafisk rytme (nem/svær gestaltning)

4 Digital videoformidling Tapping –Tapping (rytmisk anslag på tasten) –Sikre den rigtige rytme – stop anslag når hhv. In eller out nås –At slå takten til et levende billede kan være en god metode til at finde rytmen i særlige tilfælde Fx. klipperytme til en voice over –Blinke metoden kan især bruges til dialog Når meningen af en sætning er opfattet af hjernen vil man ofte blinke Mental separation af tanker I tilfælde hvor ansigtet er tydeligt kan blink afsløre det rigtige klippetidspunkt (Walter Murch) Hvorfor ser man aldrig skuespillere blinke ?

5 Digital videoformidling Subclips –Et langt klip med mange forskellige indstillinger kan opdeles i subclips –Fx. forskellige versioner fra samme kameraposition kan ’skilles’ ad –Et alternativt til at logge sit materiale på forhånd –Der laves dog ikke en ny fil (referencer oprettes) –Et stort antal (20+) subclips der benytter samme masterclip kan medføre ustabilitet ! –Subclips kan have længere filnavne

6 Digital videoformidling subclips Sæt in/out som normalt (viewer) Opret subclip (æble + U) Navngiv og opret evt. Kommentar Med ’goto master clip’ (shift+F) kan de eksisterende in/out justeres Med subclips kan ’reconnect media’, ’recapture’ og EDL ikke benyttes –EDL opretter en tekstfil med info om klip, som kan læses af andre platforme (on-line mastering)

7 Digital videoformidling øvelse Importér filen ’artbeat.mov’ + et interview klip fra lyssætningsøvelsen Opret en ny ’sequence’ Udvælg og opret 3-4 subclips udfra masterklippet artbeat.mov Opret et nyt videospor (højreklik i timeline) Brug subclips som dækbilleder (V2) over interviewet (V1) Brug shift+F på et subclip for at rette in/out

8 Digital videoformidling markers Markér særlige steder i et klip eller i en timeline sequence –Clip markers og sequence markers (fig. 5.10) –Clip markers vil følge med fra viewer til timeline –Timeline markers følger med over i DVD st pro –Når CTI rammer en marker vil en tekst vises enten i viewer eller canvas, men ikke under afspilning –I browseren vil markers vises som underkategori til klippet (fig. 5.13)

9 Digital videoformidling markers Overvej om der er brug for at markere et bestemt sted i et klip, eller om du har brug for at huske et bestemt sted i din timeline Sequence markers husker fx. et bestemt sted i det færdige musikspor, dialogen eller hvor en lyd-effekt skal lægges på senere Clip markers flytter med ned i timelinen, således kan du fx. matche en clipmarker med en sequencemarker –Derved kan du præcist matche noget midt i et klip

10 Digital videoformidling markers Navigation med markers –Fra shortcuts menu (højreklik) i timeline –Shift + pil op/ned (jump between marker) Gennemgang af råklip, sæt markers mens du ser det igennem –Noterer de problematiske steder –Arbejd systematisk igennem markers og slet dem een for een efter ’fix’

11 Digital videoformidling markers Snapping (’n’) er mulig med markers Markér beats i musikken –Afspil musikken i vieweren –Tryk ’m’ i takt til musikken –Flyt klippet ned i timeline, markers følger med –Automatiske snap-point til at klippe efter –Alternativt kan du kigge på lydens ’waveform’ og klippe efter de små ’peaks’

12 Digital videoformidling øvelse Hent lydfil og afprøv markers

13 Digital videoformidling 3 punkts editering ’A / B roll’ metafor Source in/out = viewer in/out Record in/out = canvas in/out Korte klip samles som ’perler på en snor’ –Source in/out + record in (automatisk rec. Out) Dækbilleder af bestemt varighed –Sæt rec. In/out (fx. 5 sek. I et interview i timelinen) –Vælg enten source in eller out (kun et punkt er nødvendigt, da klippet skal vare 5 sek.!)

14 Digital videoformidling 4 punkter –Lad os antage at vi markerer in/out i et interviewklip (5 sek.) –Når vi markerer in/out i vores source (vieweren) er klippet kun 4 sek. Record source in out in out Løsning: ’Fit to fill’ vælges som ’editing style’ - i dette eks. vil det betyde ’slowmotion’

15 Digital videoformidling Editing style Overwrite edit –Vil erstatte et evt. klip i tidslinjen i modsætning til at ’skubbe det frem’ –Som at overspille VHS-bånd (hvis der er noget på båndet i forvejen, slettes der indtil du stopper) –’Target tracks’ bestemmer på hvilket spor, klippet havner (V1,V2,A1,A2 etc.) Forskellige ikoner i FCP3 og FCP4 –Keyboard shortcut (F10)

16 Digital videoformidling Insert edit –’skubber’ indholdet på ’target track’ frem, hvilket kan medføre sync. problemer Hvis audio og video ikke ’klippes sammen’ –Insert edit har indflydelse på alle andre klip i tidslinjen (Ripple) –Bruges fx. til at indsætte en intro eller breaker midt i en færdig sequence

17 Digital videoformidling Edit with transition –Den sidste transition (overgang) vil automatisk blive lagt på klippet Afprøv de forskellige edit styles, 3 og 4 punkt editering

18 Digital videoformidling Timeline editing I modsætning til ’trim-editing’ er timeline editing mere simpel og intuitiv Single track –Alle klip kan byttes om (Alt+drag) –Ripple/roll edit (avanceret) –Transitions kræver at klippene er på samme spor (modsat premiere!) A/B roll - alternerende mønster –klip er overskuelige, cutaways er nemme at flytte –Kræves der ’dissolve’ kan denne metode bruges i råklip, derefter flyttes klippene sammen og tilføres ’dissolve’

19 Digital videoformidling øvelse Dissolve ved ’klik+drag’ –Træk fra ’effects’ i browseren –Slip når et edit point er valgt –Du får en fejl, hvis der ikke er ’overskud’


Download ppt "Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google