Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since."— Præsentationens transcript:

1 Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know how to use my telephone.” - Bjarne Stroustrup, fader til programmeringssproget C++

2 Program Introduktion: Hvem er jeg og hvorfor? Forskelle på Mobile enheder og PC Interface-elementer & Mini-test Guidelines til design af mobile enheder When Good Things Happens to Bad Products Mit projekt Hvordan gør Nokia så selv?

3 Hvem er jeg? Datamatiker, efteråret 2000 Diplomuddannet på ITU – afsluttende projekt om Mobil Usability F2005 Tog dette kursus i F2003 Ansat på Nokia fra 1-11-06 som User Interface Designer Har selv været hjælpelærer på kurset i F2005 & E2005 Er indskrevet som EBUSS-studerende, afslutter måske (med lidt held) i 2010

4 Mobil vs. PC 1/3 Mobilitet –Skiftende vs. stabile omgivelser Arbejdsform –Lokationsbestemte tjenester vs. …alt det andet Type af forbindelse –Svag/usikker vs. Stærk/sikker Interaktionsform –Sekventiel interaktion vs. direkte manipulation

5 Mobil vs. PC 2/3 Inputmuligheder –12-18 knapper vs. tastatur & mus Størrelse af skærm –176 x 220 pixels vs. 17”, 19”, 21” Størrelse af memory –Meget begrænset vs. 1+Gb Antal applikationer på samme tid –1 stk. vs. multitasking

6 Mobil vs. PC 3/3 Surf vs. Hunt –Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning Flat-rate vs. Pay Per Minute –Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold Privat vs. delvis offentlig –Man køber sjældent computeren efter dens features og design

7 Mobil vs. PC

8 Guidelines (1) Mobilitet: Korte svartider, korte opgaver Ikke så meget ”Skriv” som ”Vælg” Høj kontrast, skarpe kanter Ingen 3D på de små skærme Benyt navneord til ikoner – (Brev/”Skriv”) Ikoner rimer på konventioner

9 Guidelines (2) Giv brugeren noget kontrol (f.eks ”Gå til”) Masser af feedback og tilgivelse: Lad brugeren fortryde og acceptere handlinger Stabilt design: Bibehold tilstand ved lange pauser

10 Om test Tænke højt - tests: + Gode til generel (og meget subjektiv) test + Gode til baggrundsviden om interaktionen + Tryggere end eksperimentelle tests da moderatoren kan hjælpe mere ved fejl ÷ Meget tidskrævende for moderatoren ÷ Fokus på Initial Learning (er afhængigt af tid)

11 Om test (2) Eksperimentel metode + God til isolerede områder (f.eks. antal klik) + Kan have flere brugere i gang samtidig + Kan indhente både kvalitative og kvantitative resultater + God til statistik + (God hvis moderatoren ikke kan se skærmen) ÷ Moderatoren kan ikke hjælpe alle ÷ Kedeligere for informanten – skemaer ÷ Kræver lidt ekstra for at få subjektive svar

12 Om test (3) Eksperimentel metode Uafhængige variable Afhængige variable Isolering af faktorer / påvirkninger Design af test (Two-group, Multiple group, Factorial Design, placebo m.fl.)

13 Test af mobiltelefoner (1) Fokus på opgaveløsning Fokus på low-fi usability Fokus på kvantitativt og kvalitativ test

14 Test af mobiltelefoner (2) Uafhængige faktorer Skærmstørrelse Farver ja/nej Kontrast Antal softkeys Hastighed af telefon Grad af feedback Lyd ja/nej Afhængige faktorer Antal tastetryk Opgaven løst Kognitiv load Fejl under opgaven Forbrugt tid Tilfredshed med tid/tastetryk/kognitiv load (skala fra 1-6)

15 Test – eksempel 1.Testsetup: Fire grupper á 5 mand + frivillige hjælpere. 2.Testformål: Mulig påvirking på skrivehastigheden ved indtastning i Text Editor under forskellige forhold. Opgave: Skriv så mange ord som muligt på ét minut. Teksten skal være en sammenhængende sms. 1.Én gruppe med T9/ordbog, én uden 2.Som ovenstående, men nu med forhindringer

16 Kylie! :o)

17 When Good Things Happen To Bad Products Produkter kan have elendig usablity men alligevel sælge meget Produkter kan have fantastisk usability og sælge elendigt …kan man indkredse dette?

18 Problemer i normal købssituation Kunden baserer ofte købet på design, features, pris og brand Kunden har ikke mulighed for at teste produktet – nogle gange er det ikke engang sat til God usability opdages først gennem brug

19 Kiro’s opdeling af usability Must-have: Forbindelse, batteritid, god skærm More-is-better: God navigation, ergonomisk design, taktil feedback Attractive usability: Bedre navigation, flere muligheder for personalisering, lækkert design, status i ejerskab. …alle tre burde jo være en del af alle produkter..

20 Kiro’s opdeling part 2

21 Mit Projekt ”Er der sket en ændring af graden brugervenlighed på mobiltelefoner i perioden 1992-2004?” –Fordi udviklingen går rasende hurtigt, og ingen stopper op for at danne sig et overblik –Fordi jeg er interesseret i mobiltelefoner, og ville lære mere undervejs

22 Testmetode 1: De andre Usable products (Scott Weiss): –Succesrate (ved første forsøg), Tid brugt og ”Ease of use” (?) Clockar et.al: –Antal tastetryk ved given opgave Microsoft: MUG –Content, Ease of use, Made-for-the-medium, Promotion og Emotions Nokia: Good Ol’ Jakob: –Tilfredshed (spørgeskema), Effektivitet (tid), Indlæringskurve (Tid til at nå forskellige levels), Fejl (antal), Genkaldelse (antal korrekte svar i genkaldelsestest)

23 Testmetode 2: Anders Fem facetter af usability: –Lethed ved navigering., anstrengelse, generel tilfredshed, antal tastetryk, antal sekunder. 8 informanter med spørgeskemaer til udfyldning –4 x 4 opgaver –Simple opgaver: Skriv en sms, tilføj navn i telefonbog, ændr dato og tid, skift ringetone

24 Modeller Alcatel Motorola Nokia ’92 ’94 ’04 ’97 ’98 ’97 ’98 ’00 ’04 ’03

25 Resultater: Oversigt

26 Konklusioner God navigation er meget, meget vigtigt Antallet af tastetryk eller antal sekunder pr. opgave er ikke nok til vurdering af usability Navi-key™ var et stort spring fremad for usability Med udgangspunkt i testens mobiltelefoner er der sket en lille positiv ændring i graden af usability

27 Nokia 3310 – omkring 200 menupunkter

28 Andres meninger Er der sket en ændring i bruger- venligheden på mobiltelefoner i perioden? Hvis ja, hvilke designmæssige ændringer er så de væsentligste grunde til dette? Hvilke andre faktorer kan have spillet ind?

29 Don Norman ”It's an upside down, U-Shaped function. Usability of the first phones was not particularly good. When Nokia entered the market, they dramatically enhanced usability by devising a standardized menu scheme […]” “…but phones today are harder to use than they were in their best years. But still simpler than that first brick, despite having many more functions.”

30 Eric Reiss “I think overall the usability has actually decreased. […] today’s phones are overloaded with functionality [..] - menu structures are becoming absurdly complex.“ ”[…] In fact, I’d find my current phone much more usable if the screen was 1/3 smaller and the keyboard was 1/3 bigger.” “Mobile phones have not replaced PDAs and PDAs are still lousy phones.” ” Summa summarum, manufactures are trying to squeeze all the functionality and connectivity of a computer into a very small package.”

31 Steve Krug “I think some of the most important changes haven't been in what we're used to thinking of as the focus of usability - the user interface. Rather, it's been in things that have just made mobile phones generally more useful: Making them smaller, increasing battery life, understandable billing plans, and better reception in wider coverage areas. But all of that was accomplished at least seven or eight years ago...” ”Since then, it seems like the phone makers have gotten sucked into the syndrome of feature wars: Trying to pile on features to produce some semblance of differentiation.”

32 Konklusion Ikke en ”U-shaped Function”, men nærmere ”En lille ændring til det bedre” Enighed om Nokias tidligere dominans mht. usability Enighed om at der bliver kastet alt, alt for mange funktioner i mobiltelefonerne

33 En lille overraskelse “Anders, I think your results will have a lot of publicity potential both commercially and academically. I think it warrants a book, and I would be happy to put you in touch with publishers. I'd be very happy to write the foreword to such a book, should you want my assistance in that capacity. The relevance of my contribution would be both my teams work on "Media Download Usability" and my book, with which you are already familiar.“ Scott Weiss, forfatter til ”Handheld Usability”

34 Nokia 1: Skærmtyper

35 Eksempeldiagram – File Erase

36 Litteratur Mobile Usability – Scott Weiss Information Appliances And Beyond – Eric Bergman Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm m.fl http://forums.nokia.com The ACM Library – tonsvis af gode sager Norman, Preece, Jordan – al generel usability

37 Tak for denne gang :o) Spørgsmål er velkomne på andersschroeder@gmail.com


Download ppt "Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google