Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen

2 Strategisk usability Hvilke UA-metoder har størst gennemslagskraft overfor? –Ledelsen –Udviklerne –Designerne –Forretningsudviklerne

3 UA - modstanden Hvad er de største hindringer for UA? –Resurse begrænsninger (penge og tid) 29% –Modstand mod UA i organisationen 26% –Mangel på forståelse for UA 17 % –UA er dårlig til at sælge sig selv 13 % –Mangel på UA eksperter 6 % –UA inddrages for sent 5 % –Der er ikke behov for UA 4 %

4 Vindere og tabere Mest effektive: –UA test i laboratorium - 1.61; 65 % –Højt profilerede projekter - 1.71; 56 % –UA sidder sammen med udviklere - 1.77; 45 % Mindre effektive: –Heuristiks evaluering - 2.16; 70% –Fokusgrupper - 2.45; 41% –Oplæring af andre grupper - 2.45, 47 % –Spørgeskemaundersøgelser - 2.52, 52 %

5 Effektivitetsvurderinger af en UA metode Deres evne til at opdage problemer Deres krav til test-erfaring Besværet med at udføre dem Hvor mange skal man teste? Effektivitet = antal opdagede problemer/antal testpersoner

6 Usability in vivo Ikke nok at opdage fejl - det skal også være fejl der kan gøres noget ved Metoderne skal accepteres af udviklingsteamet (team buy-in) Der skal være resourcer til at løse dem Bedre at lokalisere de lavt hængende frugter end at finde de absolut største

7 Udgiftsbegrundelser for UA (1) Interne udviklingsprojekter: –Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) –Færre brugsfejl –Mindre træningsomkostninger –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats

8 Udgiftsbegrundelser for UA (2) Salgsprojekter og ekstern markedsføring: –Øget salg eller øget site trafik –Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats –Bedre branding

9 10 minutters par-opgave –I er webudviklere i en virksomhed og overvejer at hyre en konsulent som har givet et tilbud på 50.000 kr for at undersøge jeres site med 5 brugere. I frygter, at sitet har store problemer med den specielle scroll-funktion som det benytter og med en ældre søgefunktion. –Jeres leder forlanger, at I kan begrunde denne udgift økonomisk, før hun siger OK. –Om 10 minutter har I et kort møde med økonomichefen og it-chefen. De kender alle de tal, I kan finde på at spørge om. –Hvad vil I spørge dem om?

10 0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores kunder kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter”

11 1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

12 2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interface så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

13 3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

14 4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

15 5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”

16 Modstand fra udviklerne –Tidspres på udviklerne - mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere –Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt –Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde - det kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt

17 Når krisen kradser Måske ikke optimalt - men godt nok! Vi løser problemet med en hjælpe-forklaring Vi sparer udgifterne til en usability ekspert og til undersøgelserne Konkurrenternes produkt er heller ikke optimalt Udviklerne er adskilt fra brugersupporterne - arbejder under to forskellige chefer med hver sit budget

18 Kamp om kagen Alt for mange ”falske” eksperter, som kun har et begrænset indblik i UA: –Webdesignere –Informationsarkitekter –Dataloger med psykologi-kursus –Marketingseksperter der kender ”gennemsnits- brugeren” –Humanister der laver narrativitets-analyser af grænseflade-diskursen

19 Respekt De to mest effektive måder at få den på: –A? –B?

20 Vejen frem Lær at tale forretnings-sprog Fokuser´på forretnings- og bruger-mål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer UA skal involvere sig direkte i udvikling og involvere udviklere direkte i UA Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med UA Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter

21 Ledelse af designprocesser ”Usability-dag” Bedste strategi at skabe en ambition om at levere høj kvalitet i alle led Hvert projekt skal have en usability- ansvarlig

22 Knock down-argumenter 1 dollars investeret i Usability giver 100 dollars igen (Karat, 1990) 720 % forbedringer i produktivitet hvis usability blev medtaget fra starten af et udvikllingsprojekt (Landauer, 1995) Minimale ændringer efter test gav stigning i produktivitet fra 19 til 80 procent.

23 Grundpiller i design (1) Skriftlige guidelines ”conventions are your friend” –Microsoft´s eksempelvis –Egne guidelines for produktionen - skrivningen gøres til et fælles socialt projekt

24 Grundpiller i design (2) Prototype-redskaber: –Papirformater –Powerpoint –Exel –HTML –MacroMind Director –Visual C –Java

25 Grundpiller i design (3) Ekspertvurderinger og Usablity-test –As you have come to know them!

26 Udviklingsmetoder Logical User-Centered Interactive Design Methodology (LUCID): –1) Udvikl et produkt koncept –2) Lav research og behovsanalyse –3) Design koncepter og nøgle-skræme –4) Lav iterativt design og forbedringer –5) Implementer softwaren –6) Understøt udbredelsen med træning, assistance, logning, evaluering og vedligehold


Download ppt "Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google