Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er: Mindske graden af forstyrrelser etablering af samarbejde medfører og generelt lette etablering af samarbejde Metoden Gennemspille scenarier med forskellige prototyper Fælles diskussion om begrebet etablering af samarbejde

2 EPJ Pervasive Healthcare(PVH) og Elektronisk patientjournal(EPJ) PVH og EPJ er ikke det samme EPJ fokuserer på at digitalisere og samle de informationer, der findes på et hospital omkring en patient. PVH er næste skridt og forudsætter, at EPJ er implementeret PVH fokuserer på ulemperne ved EPJ, nemlig at alt interaktion med patientjournalen skal forgå via en computer på et kontor PVH vil tilbyde adgang til informationer der hvor der er behov for det f.eks. på gangene, ved patienten seng på operationsstuen etc.

3 Samarbejdsrelationer Patient Læge Sygeplejerske Andre

4 Type 1: Mesterlærer Episode 1: ”Den unge læge står foran en patient og skal tjekke om såret er klar til, at der kan lægges hud på. Såret har blødt meget og ser ikke helt pænt ud i kanterne. På den ene side er der måske bedre at vente til såret ser lidt bedre ud med at lægge hud på, men på den anden side vil huden beskytte såret og få det til at hele pænere og hurtigere. Den unge læge render rundt på gangene for at finde en mere erfaren læge, som kan se på såret. Han finder lægen på lægekontoret en etage højere oppe og sammen går de ned og ser på såret”

5 Type 2: Tværfaglig viden Episode 3: ”En patient vil gerne hjem til hans eget sygehus. Patienten spørger sygeplejersken, der skal have fat i lægen, der er ansvarlig for patienten. Sygeplejersken ringer til lægens koder. Lægger på og venter. Intet sker! Hun kigger på et udprintet stykke papir over lægernes kalender for i dag. Den ønskede læge står til at arbejde med ”visioner” i dag. Sygeplejersken undrer sig over hvad visioner dækker over og får fat i en anden læge. Denne læge har set den pågældende læge i dag og siger, at han må komme ned (fra lægekonferencen) snart. Sygeplejersken går videre med andre aktiviteter og møder senere den pågældende læge, som hun giver besked på, at han skal kigge forbi den pågældende patient”.

6 Type 3: Koordinering Episode 4: ”Der er ankommet en ny patient til afdelingen, som skal opereres dagen derpå. Patienten henvender sig hos sekretæren. På et eller andet tidspunkt skal en læge snakke med patienten. Sekretæren lægger journalen synligt på bordet. En læge kommer flere gange forbi for at tjekke om journalen ligger på bordet, hvilket indikerer at patienten er ankommet”.

7 Social Opmærksomhed Etablering af samarbejdeForstyrrelser Social opmærksomhed

8 Social Opmærksomhed PL (Operation) Operation 9-16 | ST 7 Signe W (Møde) Møde PVH 12-16 | Ukendt 1. Vælg fra liste - Operation - Møde - Ambulatorium - Stuegang - Patientpleje - Etc. 2. Elektronisk patientjournal kalender 3. Omgivelsessensorer

9 Etablering af samarbejde PL (Operation) Operation 9-16 | ST 7 Signe W (Møde) Møde PVH 12-16 | Ukendt Direkte opkald Besked med prioritet Andre typer kommunikation

10 Beskeder Eksempler på typer af prioriterede beskeder Læge X vil gerne have din vurdering (1) Anæstesi klar (2) Medicin ændret (3) Patient X vil gerne snakke med dig (4) Ny patient ankommet (4) Blodprøvesvar (5)

11 Scenarier Vi vil nu prøve at gennemspille en række scenarier…

12 Scenario A Scenarier A: Samarbejde patient, sygeplejerske, læge, (ren mobil) 1) Anne-Lise Sørensen er indlagt på afdeling Z. Hun ligger i en ny type seng med en skærm, hvor hun kan se fjernsyn. Skærmen kan også bruges til at kalde på sygeplejersken. Anne-Lise påkalder sygeplejersken. Sygeplejersken får besked på hendes mobiltelefon. 2) Sygeplejersken kigger forbi Anne-Lise. Anne-Lise spørger sygeplejersken om noget, hun har brug for en læge til at besvare. Sygeplejersken anvender hendes telefon til at se hvad den ansvarlige læge laver. Han er optaget og hun lægger en besked. 3) Senere finder lægen sygeplejersken med sin telefon og sammen tilser de patienten.

13 Scenario B Scenario B: (mobil og ABC) 1) 2) 3)

14 Scenario C Scenario C: (mobil, ABC og samarbejde) 1) 2) 3)

15 Diskussion Vil social opmærksomhed hjælpe til etablering af samarbejde? Vil man føle sig overvåget? Er forstyrrelser et problem? Vil noget af det i har set i dag kunne anvendes? Er der andre typer forstyrrelser vi ikke har behandlet Hvordan etablere man samarbejde i dag? Er der problemer med det? Hvordan forholder det i har set i dag til etablering af samarbejde? Mobiltelefoner forstyrre i dag noget udstyr? Vil mobiltelefoner være praktiske på et hospital? Er der andre ideer? Fordele og ulemper? Fri diskussion

16 Tak for i dag Tusind tak for i dag. Vi værdsætter meget, at i har taget jer tid til at være med og håber også i har fået noget ud af det og haft det sjovt.


Download ppt "Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google