Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder."— Præsentationens transcript:

1 USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder

2 Sidste gang talte vi om… Prototyper og kravspecifikation Konceptuelt design 4 designprincipper –enkelthed, struktur, konsistens, tolerance

3 I dag: Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder

4 Tilgængelighed Typiske problemer Tilgængelige hjemmesider Handicap-hjælpemidler og hjemmesider Ældre og tilgængelighed IT-tilgængelighed i Danmark

5 Usability og tilgængelighed Usability-problemer rammer alle lige Tilgængelighedsproblemer rammer brugere med handicaps: –syn –motorik –kognition –hørelse

6 Typiske problemer (1) Manglende beskrivelser af billeder: –”Et problem jeg ofte støder på er at grafik, der fungerer som et link, ikke har nogen alternativ tekst. Så får jeg i stedet læst et filnavn op, som i bedste fald er meget forvirrende og i værste fald er helt ubrugeligt. Andre gange er der ingen alternativ tekst på de billeder, der er på siden, mens man får at vide, hvor der er en prik eller et tomt rum, og det har jeg jo ingen gavn af.” Bue, IT konsulent, blind

7 Typiske problemer (2) Ikke-skalerbar tekst: –”Jeg bruger nettet i mit arbejde og også til at læse alt fra busplaner til nyheder og vejrudsigter. Jeg indstiller min browser til at vise teksten så stort som muligt, med det virker ikke på alle sider, og så er jeg nødt til at kopiere teksten over i et Word-dokument. Det er jeg også nød til, hivs der ikke er god nok kontrast mellem tekst og baggrund, og det tager selvfølgelig ekstra tid. Der største problem er, når teksten er grafik, for så kan jeg hverken forstørre eller kopiere den.” Connie, projektleder, svagsynet

8 Typiske problemer (3) Små klikbare områder –”Jeg bruger nettet til stort set alt, og vil helst bruge musen, fordi det er det hurtigste. Men jeg har svært ved at ramme små områder. Dropdown-menuer er noget af det sværeste, for der skal man holde musen stille, før menuen folder sig ud. Andre steder skal man klikke på et lille plustegn i en menu eller et link, der kun består af ordene ”læs mere”. Ting som er lavet for at det skal se smart ud, men som er meget svære at bruge i praksis.” Lene, studerende, spastiker

9 Typiske problemer (4) Manglende tastaturbetjening: –”Jeg bruger nettet til blandt andet at læse nyheder, til at arbejde og til underholdning og internettet giver mig mulighed for at kommunikere uden at have hjælpere ved min side. Jeg bruger en pandepind og tabulator-tasten til at styre. På mange måder er man begrænset, fordi man ikke bruger en almindelig mus. Det gælder for eksempel, hvis siden er plastret til med ”smarte” funktioner, hvor kun musen kan bruges. Så bruger jeg piletasterne som mus. Det tager en krig og jeg får ondt i nakken af at sidde og strække mig efter tasterne.” Steffen, tetraplegiker, lam fra halsen og nedefter

10 Typiske problemer (5) Manglende alternativer til multimedia –”Jeg bruger ingen særlige værktøjer, når jeg bruger internettet, men på nogle sider, for eksempel tv-stationernes hjemmesider, hvor der er tv-nyheder på nettet og nyheder på speak, oplever jeg, at der ikke er alternativer til for eksempel lyd og video” Mette, studerende, døv

11 Typiske problemer (6) Svære tekster: –”Folk har ofte store ambitioner med deres websites og vil have så meget som muligt med. Det betyder tit, at det ender med en masse tekst på samme side, som jeg ikke kan overskue at skulle læse, og hvor jeg ville foretrække links til andre sider. Man har heller ikke altid forståelse for, at de besøgende på en side kan have forskellige forudsætninger og metoder til at søge informationer. Selv om jeg går på universitetet, søger jeg ikke informationer som de fleste andre akademikere.” Christian, studerende, ordblind

12 Typiske problemer (7) Kompliceret sideopbygning: –”Lige efter min skade kunne jeg kun læse to linjer ad gangen og også i dag skal teksten være kortfattet, hvis jeg skal samle mig om at læse den. Det er irriterende for mig, hvis siderne ikke er bygget ens op, så skal jeg lede efter links og andre funktioner, og det giver især problemer,hvis der er ting, der bevæger sig eller blinker. Jeg har også problemer med navigationen, hvis der ikke er en tydelig markering, når jeg fører musen over et link, når jeg klikker. Hvis der bare kommer nye links op i samme størrelse nedenfor, har jeg svært ved at finde ud af, hvor på sitet jeg er.” René, webdesigner,hjerneskadet

13 Typiske problemer Manglende beskrivelser af billeder Ikke-skalerbar tekst Små klikbare områder Manglende tastaturbetjening Manglende alternativer til multimedia Svære tekster Kompliceret sideopbygning

14 Funktionelle og situationelle problemer Funktionelle: stammer fra funktionsnedsættelser Situationelle: omstændigheder i kombinationen mellem redskab og omgivelser

15 Situationelt handicappet ”Brugergrænsefladen... er uoverskuelig og svær at betjene med et rystende pegeredskab. Bilruter bør stadig ses i en gammeldags kortbog. Det er en luksuspræget oplevelse i forhold til det anmeldte elektroniske misfoster.” (Anmeldelse af GPS-Navigator, Ingeniøren, 6/9 2002, Kurt Westh Nielsen)

16 Grunde til at tilbyde tilgængelige websites Overholder offentlige krav og retningslinjer Når frem til flere (ældre og handicappede) Kan bruges i flere situationer Bedre design Branding Etisk markering overfor medarbejdere

17 Den bedste begrundelse Google (og andre søgemaskiner) er blinde og kan eksempelvis ikke håndtere: –sites med Flash og andet ikke-tekstligt indhold –tekst som vises som grafik –tekst skabt af Java/Javasripts Rigtig mange brugere ankommer til sitet fra en søgemaskine...

18 Web Content Accessibility Guidelines (1) 1.Alternativer til auditivt og synligt indhold 2.Basér det ikke på farver alene 3.Brug opmærkning og stylesheets 4.Forklar svært sprog 5.Tabeller skal kunne forstås ved brug af tilgængelighedsprogrammer 6.Sider må ikke baseres udelukkende på ny teknologi 7.Brugeren skal kunne stoppe automatisk ændring af sidens indhold

19 Web Content Accessibility Guidelines (2) 8.Indlejrede komponenter skal være tilgængelige 9.Skal kunne anvendes med ikke-standard hardware 10.Bagudkompatibilitet: skal kunne tilgås med relativt gamle browsere 11.Brug teknologier og guidelines fra W3C 12.Giv information om hvor brugeren befinder sig 13.Giv hjælp til at navigere på sitet 14.Brug let og tydeligt sprog

20 Hjælpemidler og genveje Generelle indstillinger på PC-en Handicap tilpasning Indstilling i browseren, e.g. af tekststørrelser Trackball, joystick, øjen- eller hoved-styring Specialtastatur, pandepind, on-screen tastatur, talegenkendelse Forstørrelsesprogrammer

21 Skærmlæsere og syntetiske stemmer Skærmlæsere, e.g. JAWS, omsætter 2- dimensional tekst/grafikflade til en-strenget tekst Har diverse short-cuts til at springe på siderne men afhængige af en ordentlig struktur på siderne Syntetiske stemmer bliver meget mere udtryksfulde

22 Ældre på Nettet Foretrækker nyheder, rejser, vejrudsigter og helsestof Stærkt voksende brugergruppe - er den gruppe som er længst tid logget på i USA Handel og praktiske ærinder over internettet er særlig attraktiv for gangbesværede Flere forbliver erhvervsaktive i længere tid

23 Ældres behov (1) Syn: brug af briller hjælper ikke på kontrastproblemer og forringet evne til at se i mørke omgivelser –12-punkt sans serif fonte –klare farver –kontrast –øget opløsning

24 Ældres behov (2) Kognitive ændringer nedsætter hastigheden på handlinger - ”langsommere i opfattelsen” –konventioner støtter mental model –genkendelse frem for genkaldelse –brug visuelle hints –gruppering af informationer –visuel prioritering –tekst-labels til at støtte

25 Ældres behov (3) motoriske ændringer giver forstyrrelser i bevægelseskontrol, ustabilitet og øget forekomst af stivhed og rystelser. –undgå små interaktionspunkter –undgå sammensatte motoriske operationer (pull- down i flere lag, point-drag and drop m.m.) –undgå dobbeltklik

26 Websites that work

27 Hvad med Second Life?

28 IT-tilgængelighed i Danmark Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2006 Offentlige hjemmesider Edb-baserede arbejdsværktøjer Ekstra omkostninger ved krav om tilgængelighed

29 Hjemmesider Ingen af de undersøgte hjemmesider overholder WCAG Blanketter er ikke fuldt tilgængelige PDF-dokumenter er ikke fuldt tilgængelige

30 Arbejdspladser Software i offentlig forvaltning ikke tilgængelig for alle handicapgrupper Store forskelle –Office-produkter tilgængelige –Økonomisystemer næsten tilgængelige –Lønsystemer dårligt tilgængelige –ESDH løsninger har problemer med tilgængelighed

31 Ekstra omkostninger Flertallet af respondenter (indkøbere, leverandører og konsulenter) mener at tilgængelige hjemmesider koster 10-30% mere Halvdelen af respondenterne mener at overholdelse af tilgængelighedskrav for software koster under 10%, den anden halvdel mener 10-30%

32 Interaktionsdesign

33 Human Action Cycle

34 Designeren, brugeren og systemet

35 Interaktionsformer Instruktion Konversation Manipulation Udforskning

36 Instruktion Brugeren giver systemet ordrer F.eks. kommandoer, menuvalg, touch screen, give talte kommandoer, trykke på knapper, funktionstaster Systemet gør det, der bliver sagt Hurtig og effektiv

37

38 Konversation Brugeren har en dialog med systemet Taler med systemet eller taster spørgsmål ind Systemet svarer gennem tekst eller tale

39 Manipulation Lader brugeren manipulere og navigere sig gennem et miljø med virtuelle objekter Udnytter brugerens viden om, hvordan fysiske objekter opfører sig Virtuelle verdener, f.eks. Second Life Direkte manipulation

40 Udforskning Lader brugeren udforske og browse i information, idet de bruger deres viden om hvordan man gør det i den virkelige verden Systemet giver information på en måde så brugeren kan finde ud af ting uden at formulere konkrete spørgsmål til systemet Informationsarkitektur vigtig

41 Metaforer

42 En tidlig metafor: Visicalc

43 Metaforer Lighed med fysiske ting, men har også egne egenskaber Anvender brugerens eksisterende viden, som hjælper dem til at forstå det ukendte Det er lettere at lære og tale om hvad de gør ved computeren, når brugerfladen virker bekendt

44 Virtuelle verdener: Den ultimative metafor?


Download ppt "USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google