Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, Forår 2009 6. Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, Forår 2009 6. Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, Forår 2009 6. Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA

2 Usability ITU, Forår 2009 The Elements of User Experience 2 Kilde: Jesse James Garret

3 Usability ITU, Forår 2009 3 Om information Reelle indhold på mange websites Det som interaktionen tilvejebringer Det der opfylder brugerens mål Internettets udgangspunkt (hypertext) Udfordringer for brugeren: –Finde information –Forstå information

4 Usability ITU, Forår 2009 4 Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labelling, to support usability and findability.

5 Usability ITU, Forår 2009 Styrende perspektiver i IA 5 Bruger Kontekst Indhold IA Indhold: Emne-baseret Bruger: Tags, folksonomi Kontekst: Produkt, brand, afdeling Folksonomi: Brugergenereret taxonomi, der bruges til at kategorisere og genfinde elementer igennem ubegrænsede markeringer (tags)

6 Usability ITU, Forår 2009 6 Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information –Organisér, prioriter, gruppér Bestem navngivning og begreber Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Alternativ opstilling: –Rosenfeld/Morville Struktur Navigation Navngivning Søgning

7 Usability ITU, Forår 2009 7 Hvor ser vi informationsarkitektur?

8 Usability ITU, Forår 2009 8

9 9 Der skal viden til… Tre tilgange slags viden skal være til stede: –Viden om brugs-situationen (hvad skal vi løse) –Viden om informationerne og deres sammenhænge –Organisationens krav Husk den mentale model – det handler igen om mødet mellem brugerens behov og systemets strukturer.

10 Usability ITU, Forår 2009 10 IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller måske rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst

11 Usability ITU, Forår 2009 11 Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? –Demografisk forholds betydning for behov og handlen –Forskellige måder at finde information på Husk brugsmønstre: –Satisficing –Prøve sig frem –Undo –Skimme, scanne, lede –Information scent

12 Usability ITU, Forår 2009 12 Hvordan er IA situationen? Opgaven? –Searching – Browsing – Asking Integration - iteration –Finde bestemte type informationer (s. 35) Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? Domænet (bruger) Begreber (indhold) WWW som kontekst (hypermedia) Afsenderen (kontekst)

13 Usability ITU, Forår 2009 13 Opgaverne i brugercentreret tilgang 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed –Metode: Sammenhængsdiagram, analyse, kortsortering 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur

14 Usability ITU, Forår 2009 14 Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi –Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, beskrivende, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Informationernes indbyrdes forhold: –Relationer, prioriteter, sammenhænge Navngivning – terminologi –Grammatik, granularitet, orddeling, brug…

15 Usability ITU, Forår 2009 15 Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps –Visuelle sammenhænge Affinity diagram –Brainstorm elementer –Gruppér elementer –Navngiv grupper –Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse ) Analyse…

16 Usability ITU, Forår 2009 16 Hvilken struktur?

17 Usability ITU, Forår 2009 17

18 Usability ITU, Forår 2009 Værktøjer til ”informationshåndtering” 18

19 Usability ITU, Forår 2009 19

20 Usability ITU, Forår 2009 20 Dokumentation Informationsmodel (datamodel, bottom-up) Informationsdiagram (flowdiagram) Ordbøger, styrede vokabularier Begrebs-, objekt- eller element-beskrivelser Wireframes (skabeloner) Skitser  prototyper

21 Usability ITU, Forår 2009 Metadata 21 www.metamaten.dk

22 Usability ITU, Forår 2009 Objektbeskrivelser 22 Attribut navnBeskrivelseKravData typeStørrelse/værdiStandard værdi Objekt navn Titel Introtekst Grafik Grafik tekst Lyd Lyd tekst Attribut #1 Attribut #2 Attribut #3

23 Usability ITU, Forår 2009 Styrede vokabularier (2*2, i 5 min) 23 Hotel Foretrukne term Bredere termer: Varianter af term:Relaterede termer: Smallere termer:

24 Usability ITU, Forår 2009 24 Værktøjer til at navigere i strukturen Browsing aids: –Global navigation –Lokal navigation –Kontekstuel navigation –Sitemaps / index –Guides og wizards Search aids: –Søge interface –Forespørgsels metodik –Søge zoner –Søge resultater Rosenfeld/Morville

25 Usability ITU, Forår 2009 25 Værktøjer til at navigere i strukturen, 2 Indhold og opgaver –Titler –Indlejrede links –Indlejret metadata –Chunking – klumper –Lister –Sekvenser –Identifikatorer Rosenfeld/Morville

26 Usability ITU, Forår 2009 26 Design af navigation

27 Usability ITU, Forår 2009 27 Proces navigation

28 Usability ITU, Forår 2009 28 Design af information

29 Usability ITU, Forår 2009 29 Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns)

30 Usability ITU, Forår 2009 Søgning Indexering (struktur, ordbøger) Algoritmer (Ole Gre*) Funktionalitet (fx avanceret søgning) Kontekst (fx intranet eller www) Precision: Mængden af fundne og relevante dokumenter, af alle fremfundne dokumenter. Recall: Mængden af relevante dokumenter der fremfindes, af alle relevante dokumenter. 30

31 Usability ITU, Forår 2009 31 Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? –Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? –”hvordan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? –Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)

32 Usability ITU, Forår 2009 32 Evaluering af IA Adskillelse af IA og interaktion Heuristisk evaluering og brugertests –Stil opgave til situationen IA specifikke tests: Gangstertest, Trunk test, Stress test –Tjek om de grundlæggende elementer er til stede Kortsortering (aftenens øvelse) Åben og lukket test Variation med flere brugere (tænke-højt) –Afprøv navngivning, gruppering, forståelse, etc. Logning (både automatisk og manuel) –Se hvad brugerne reelt gør, analyser input

33 Usability ITU, Forår 2009 Aftenens øvelse: Kortsortering


Download ppt "Usability ITU, Forår 2009 6. Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google