Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet kgronbak@daimi.au.dk

2 Plan u Center for Pervasive Computing u Pervasive computing og Interaktive Rum n Begreber u Empiriske studier af design rum u Eksempler på teknologier u Laboratoriet for Interaktive Rum n WorkSPACE

3 Center for Pervasive Computing u Et åbent partnerskab mellem universiteter og industri n forskning, uddannelse og innovation u Arbejder med allestedsnærværende IT – hos brugeren, i objekter, i omgivelserne u Organiseret af CIT – The Danish National Centre for IT-research n Ledet af Morten Kyng, CIT u Partnere der kører centeret: n Aarhus University og senere andre universiteter n Alexandra Institutet A/S + en række andre industrivirksomheder u Budget: ≥ 100 million DKK u Beliggenhed: Katrinebjerg ++ u Åbnet august 2000

4 Begreber u Pervasive computing = trænger frem overalt u Ambient technologies = omsluttende u Ubiquitous computing = allestedsnærværende u CSCW = Computer Supported Cooperative Work u Collaborative Buildings = bygninger der støtter samarbejde u AR = Augmented Reality u Peripheral awareness = baggrundsopmærksomhed

5 Hvad er Cooperative Buildings... u Cooperative Buildings n ”Bygning” frem for ”space” - distinktion til helt virtuelle rum n Formålet med bygningen er at støtte cooperation og kommunikation. n Bygningen skal være "cooperative" over for sine brugere u A3 = active, attentive, adaptive components (a3- Rooms). n bygningen kan selv reagere på brugeres handlinger n og identificere hvem og hvilke (roomware) komponenter der findes i bygningen u Centrale dimensioner n Real vs. Virtual n Global vs Local n Individual vs. Group

6 Feltstudier af projektrum u Covi et al. u Teams der arbejder i dedikerede projektrum n typisk rum på 5 * 7 m der huser 3-6 personer der arbejder på samme projekt u Artifakter i rummene n Delte ”displays” - opslagstavler, whiteboards, flipovers, væggene, etc. n Koordinationsdokumenter - ”to do” lister, planer n ”Motivations værktøjer” - ”mission statements”, billeder, kaffemaskiner

7 Projekt rum for landskabsarkitekter (© Desarte projektet – Büscher et al. 1999)

8 Projektrum og teknologi u Betydning af samlokalisering n ”Awareness” omkring fælles arbejde n gensidig motivation n implicit læring n nemme skift mellem individuelt og kollaborativt arbejde u Man kan ikke substituere samlokalisering med teknologi n Men mediaspaces mv. kan supplere distribuerede grupper n Der skal bygges bro mellem de fysiske materialer og computer- baserede materialer. u Computer-displays f.eks. storskærme er pt. utilstrækkelige n for lidt materiale n for flygtige - giver ikke persistent fælles reference materiale

9 Eksempler på teknologier...

10 I-land (GMD) u Dynawall u Interactable u CommChair u Passage u Kiosks

11 Dynawall (GMD) u Væggene er Smartboards n store trykfølsomme computer- skærme n koblet som een stor tavle u CommChair kommunikerer via trådløst net

12 CommChair (GMD) u Flytbare stole n docking station til PC n indbygget pen computer n trådløst net

13 InteracTable (GMD) u Et samarbejds-bord u skitser u adgang til dokumenter u dreje dokumenter

14 Ambient displays (MIT MediaLab) AmbientROOM u ”håndgribelige bits” u lave hele rummet til brugergrænseflade u sætte brugeren ind i computeren u benytte, lys, lyd, luft/vandstrømme og bevægelser i grænsefladen u Eksempler på støtte til awareness n water ripples - aktivitet omsættes til projicerede vandbølger n aktivt tapet - mønstre ændrer sig i takt med aktivitet et andet sted n soundscape - aktivitet ved en tavle omsættes til lyde u Baggrundsdisplay supplerer alm. grænseflader

15 Ambiente kontroller u Skal være selvforklarende naturlige elementer ;-) Eksempler u En flaske kan repræsentere information n Når man tager proppen af ”flyder” information ud i rummet u En anden flaske kan repræsentere belastningen på webserveren n Når man tager proppen af lyder der trafikstøj svarende til aktiviteten

16 KKM projektet (Japan - MIT) Distribueret Design Studio mellem Japan og USA u Web u Video-conference: PictureTel + CUSeeMe u CAD og andre værktøjer Scenen: u En person fra hver af tre steder deltager i en fælles designopgave Eksempel på en vigtig observation u Behov for et samarbejdssprog

17 MediaSpaces og Portholes (Xerox) u Audio/video forbindelser åbne hele tiden u I fællesrum n Tilfældige møder og opmærksomhed n Social interaktion u På kontorer n Banke på og kigge ind n ”Glance” funktion n Undgå at gå forgæves eller forstyrre

18 Laboratoriet for Interaktive Rum Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet

19 Tværfaglig forskning Deltagere fra: u Datalogi u Arkitektskolen i Aarhus u Multimedier u Alexandra – Center for New Ways of Working u Industrivirksomheder n Bang & Olufsen, Danfoss,...

20 Baggrund: relevante eksternt finansierede projekter 1992 EuroCODE - IT-støttet samarbejde, EU Esprit 1997 Åben Hypermedie på Web, Tele DK Internet og CIT 1998 DESARTE, 3D-designstøtte, EU LTR projekt 1998 Center for Multimedier, Forskningsrådene 1998 Center for menneske-maskin interaktion, Grundforskningsfonden 1999 Interaktive Rum, Kulturministeriet 2001 WorkSPACE, ”Disappearing Computer”, EU 5. rammeprogram, IST

21 Brugere og anvendelser Anvendelser og realistiske problemstillinger driver forskning og opfindelser u Arkitekter, landskabsarkitekter, industrielle designere og ingeniører u Tegnestuer i Østrig, England og Danmark u Bang & Olufsen u Danfoss Metoder u Design med brugerinvolvering - prototyping u Etnografiske studier og arbejdsanalyser

22 Eksempel: rum til videoanlayse på Danfoss Tak til studerende: Ernest H. Svendsen, Astrid Søndergård et al.

23 Visioner om nye teknologier

24 Eksperimenter med prototyper

25

26

27 Workspace Objects DocumentsDesign Objects User Sessions GPS Hypermedia Structures IT-bærende brugere, objekter og rum Internet- based infrastructure PCs etc.

28 3D Spatial Hypermedia - Manufaktur

29 Object Server Collaboration Server Open HM Server Collaborative Virtual Environments

30 Afrunding u Støtte til distribueret samarbejde bør integreres i den naturlige arbejdsomgivelse n Det dur ikke at skulle gå til et specielt konferencerum n Der skal bygges bro mellem almindelige fysiske materialer og de digitale dokumenter u Vi er meget interesseret i at arbejde med forskellige cases i Lab. for Interaktive Rum n gerne nye deltagere i CfPC partnerskabet

31 Hospitalseksempler

32 Hjertekirurgi i hospitalsomgivelse (1) u Operationsplanlægning i konference rummet

33 Hjertekirurgi i hospitalsomgivelse (2) u Ved patientens seng u Lægens bærbare journalsystem u Sengen ”kender” patienten


Download ppt "Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google