Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lydavantgarden 1945-1960 3 retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lydavantgarden 1945-1960 3 retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS."— Præsentationens transcript:

1 Lydavantgarden 1945-1960 3 retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS

2 Avantgarden - I Musique concrète – 1948 Paris – RECORD Une musique d’Èpoque (en samtidens musik) Collager af reallyde, nye klippeteknikker 3 lydkategorier: omgivelser, stemmer, musik Objets sonores (klingende objekter) Objet trouvé (funden ting) Sillon fermé (lukket rille / loop) Lydforløb: ”attack, falloff, sustain, decay” Spolebåndopt., mic, grammofon, filtre, ekko Radiomusik Pierre Schaefer, Walter Ruttmann, Else Marie Pade (DK)

3 Avantgarden - II Tape Music – 1951 New York - PLAY Nye klanglige realiseringer Aleatoriske teknikker (vilkårlighed) Reallyde og elektroniske lyde Spolebåndoptager, grammofon, tonegen. Filmmusik Kollektivt arbejde Louis og Bebe Barron, John Cage, Morton Feldman, Otto Luenings, Vladimir Ussachevsky, Steve Reich

4 Avantgarden - III Elektronische Musik – 1952 Köln – PROCESS Nie erhörte Klänge (Aldrig før hørte klange) Serielle teknikker og ideologisk bevidst Elektroniske lyde (sinustoner og støj) Tone/støjgenerator, filtre, spolebåndoptager Klangorienteret, abstrakt, fri for følelser!? Koncertopførelser Rummusik: afspilles på mange højttalere Werner Meyer Eppler, Herbert Eimer, Karlheinz Stockhausen,

5 Murray Schafer - Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner hos komponisten

6 Murray Schafer - Soundscape Figure: Lyd(e) i fokus ; lyd(e) der tiltrækker sig opmærksomhed, ”lydmærke(r)”. Fx et dyrebrøl, en taledialog, et bilhorn. Ground: Konteksten; omgivende lyde / lyde i baggrunden. Fx cikader, regnvejr, knitrende ild. Field: Stedet hvor alle lyde forekommer; The Soundscape; ”lydscenen”. Fx ”i junglen”, ”i storbyen”, ”ved havet”.

7 Murray Schafer - Soundscape Sonological Competence: at kunne opfatte, analysere og designe/skabe/udtrykke lydscenarier. Pointe: For at kunne formidle en lyd må man kunne udtrykke og (gen)skabe den. Lydindtryk forbundet med analyse – Udtryk forbundet med design.

8 Murray Schafer - Soundscape 3-trins plan for lyddesign af soundscapes: The immediate: de lyde man skal lytte til/lægge mærke til. The support: Andre lyde i umiddelbar nærhed af de primære lyde. The background: lyde der sætter scenen, baggrundslyde, droner mm.


Download ppt "Lydavantgarden 1945-1960 3 retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google