Download præsentationen
Offentliggjort afAnne Marie Andresen Redigeret for ca. et år siden
1
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989
2
Klaus Krippendorff Kognitiv Semantiker Diplom i design fra Ulm Ph.d. i kommunikation
3
”…design is making sense (of things)”
”…we cannot talk about things that make no sense at all…” Kognitionsvidenskabeligt udgangspunkt >> måden objekter opfattes hos mennesker Kognition >> tankevirksomhed >> opfattelse
4
Produkt semantik ”…product semantics [is] a study of the symbolic qualities of man-made forms in the cognitive and social context of their use and the application of the knowledge gained to objects of industrial design.” >> Kognitive modeller af brugerens opfattelse og forståelse af et artefakts karakter og egenskaber i en given kontekst. Grundlæggende forståelse og afkodning af artefaktet i relation til kontekst >> hvordan artefaktet giver mening for brugeren og hvilke oplevelser det skaber.
5
Produkt semantik ”Perhaps, technology has moved too fast for culture to keep up with it.” >> Reaktion på manglende mening i moderne industrielle produkter. >> Andre faktorer end bare den rene funktion gør sig gældende for hverdagsliv og individuel velvære.
6
Sense-making >> Objekter forstås ikke blot som fysisk form, men som betydninger i relation til kontekst. >>Objekter giver kun mening, hvis man kan relatere sig til dem. >>”Form follows meaning, not function”
7
Form follows meaning >> Nyt syn på design efter modernismens ”Form follows function” >> Bygger på de kognitive modeller der er opbygget på modernismens klare formintention.
8
Form, mening og kontekst
>> Det er afgørende af designeren betragter den kontekst, som artefaktet vil indgå i og, hvordan det vil indgå i brugerens kognitive modeller.
9
Operationel kontekst Layered semantics Extrinsic motivation
>> Simpel brug >> Indlysende formidling af funktionen (Affordance) Layered semantics >> Kopimaskine: Daglig brug, DeBugging og Service Extrinsic motivation >> Resultatorienteret incitament for brug Intrinsic motivation >> Brug for brugens skyld
10
Sociolinguistik kontekst
>> Brugernes tanker, følelser, udtryk og kommunikation om artefakter >> Artefaktets betydning for den enkelte bruger forandres i et socialt rum Produkter kan skabe identitet samt gruppemæssige tilhørsforhold >> Ghetto Blasters / VW Thing
11
Genesis kontekst – Skabelsesprocessen
>> Designere, producenter, distributører og brugere bidrager alle til designet at et artefakt. >> Artefaktet/Designeren skal indgå i et større fællesskab >> Designeren skal opbygge en løsningsmodel der gør det muligt at kommunikere sine ideer videre i systemet. 80% præsentation 10% administration 10% skitsering
12
Økologisk kontekst >> Interne forhold mellem artefakter
>> Alle artefakter påvirker hinanden og omgivelserne >> Uden central styring, kun deltagere.
13
Hovedtræk >> Design er en reorganisering som bygger på de kognitive modeller. Det har designeren glemt i sin teknologi begejstring >> Godt design defineres som artefakter, der bruges i overensstemmelse med designerens intentioner
14
Modsætninger >> affordance vs. adaptability
>> form follows function vs. meaning >> semiotik vs. semantik >> regressivt vs. progressivt design
15
Menneskesyn >> ”jeg laver mine egne betydninger”
>> Mennesket som individ/isoleret >> Kognition >> Negligerer de sociale relationer/mekanismer >> Individet sætter i forhold til grupper via artefaktet
16
Operationalisering af Krippendorff
>> Man skal have de 4 kontekster for øje >> Redesign: nyt perspektiv >> Bevidsthed om at bygge på eksisterende kognitive modeller: Det skal give mening for brugeren i kontekst >> Valideringsværktøj i forhold til innovation
17
Kritik af Krippendorff
>> Menneskesynet er for isoleret/simplificeret >> Manglende operationalisering >> Begrænsende (f.eks. I forhold til Wicked Problems in Design thinking)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.