Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer."— Præsentationens transcript:

1 Uffes Udlejningsservice

2  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer har altid interesseret sig for knallerter og biler og har derfor startet et lille udlejningsfirma. Han har 15 knallerter (smarte knallert 45’ere) og tre biler, som han lejer ud til turisterne i Vorupør. Hidtil har han administreret udlejningerne manuelt, men der sker for mange fejl med sedler, der forsvinder m.v. Derfor har han fået en kammerat med kendskab til EDB til at lave et lille program til at registrere udlejningerne med. Kammeraten var kommet godt i gang med at analysere opgaven, da han pludselig fik et job på Sjælland. Uffe har derfor brug for hjælp til at gøre det lille system færdigt. Det er jeres opgave at hjælpe! Kammeratens notater ses på de næste sider. Introduktion

3  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (1) Referat af snak med Uffe: Man skal kunne registrere, de biler og knallerter, der er at udleje. Begge dele har stelnr, mærke og modelbetegnelse, som skal kunne registreres. Begge har også en basispris (leje pr. dag), men der er forskellige rabatordninger mellem biler og knallerter: Biler koster basisprisen de første to dage. Hvis de lejes fra tre til seks dage, gives 10% rabat for alle dagene, for syv dage og derover gives 20% rabat for alle dage. De første 200 km er gratis, herefter koster hver kilometer kr. 1,50.

4  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (2) Referat af snak med Uffe (fortsat): Knallerter koster ikke ekstra pr. km, uanset, hvor langt man kører. Den første dag koster de basisprisen. Dag 2 koster de basisprisen minus 10%. Dag 3 og dag 4 koster de basisprisen minus 20% pr. dag. Hver af de efterfølgende dage udover de første fire dage koster de basisprisen minus 25% pr. dag. Systemet skal kunne udregne det samlede lejebeløb ved angivelse af et antal enheder (dage) for både biler og knallerter og både med og uden hensyntagen til antal kørte kilometre. Rabatsatser og -grænser skal kunne ændres.

5  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (3) Hovedbegreber i opgaven: Udlejningsknallert - de knallerter, som Uffe udlejer med mærke, model og stelnr. Og priser, selvfølgelig! Basisprisen er ikke ens for alle knallerter, og så er der rabat alt efter, hvor lang tid, de lejes. Udlejningsbil - samme som knallerter, bortset fra, at udlejningspriserne beregnes på en anden måde. Udlejningstransportmiddel - Biler og knallerter har nogle fælles egenskaber. De kunne samles i dette begreb.

6  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (4) Hovedbegreber i opgaven (fortsat): Udlejninger – de køretøjer, som aktuelt er udlejet. Når et køretøj afleveres af lejeren, slettes det igen. Ved gennemløb af udlejningerne udregnes det beløb som Uffe foreløbigt har til gode hos lejerne. Prismodel – overvej om ikke beregningen af prisen for et lejemål kan udtrykkes separat, så nye måder at beregne pris på let kan integreres.

7  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Opgave a Jeres opgave er nu at lave et klassediagram med attributter og operationer, som skal være grundlag for implementeringen af udlejningssystemet til Uffes Udlejningsservice. Læg hovedvægten på at få defineret og relateret klasserne omkring udlejningstransportmidlerne og få placeret logikken i klasserne, som vedrører udregning af rabat og lejebeløb. Lad hvert enkelt transportmiddel (hver bil og hver knallert) have sine egne rabatsatser og -grænser. Bl.a. skal det være muligt udfra udlejningerne at beregne lejebeløb på transportmidlerne uden at vide, om der er tale om knallerter eller biler. Det er vigtigt at I får diskuteret og taget stilling til modellens virkemåde i det kørende system (definér evt. metodeparametre og returtyper hvis det er nødvendigt)

8  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Opgave b Uffe ønsker, at kunne rette i rabatgrænser og rabatsatser, uden at man skal ændre i modellen for systemet hver gang. Han ønsker også at kunne tilføje nye rabatgrænser og -satser i systemet med færrest mulige rettelser (så man kun skal ændre i selve beregningen). Han vil også gerne have, at et sæt grænser og satser kan gælde for flere køretøjer (transportmidler) på én gang. Foretag de ændringer af systemet (klassediagrammet), som er nødvendige for at opfylde Uffes krav.

9  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Opgave c Uffe har succes med sit udlejningsfirma, og har fået mange forespørgsler på leje af vandcykler. Han har derfor købt fire vandcykler. Han vil gerne have udvidet systemet til også at kunne håndtere vandcykler. Der skal findes samme grundinformation om disse som om biler og knallerter, men udlejning sker på timebasis. Der er en fast pris pr. time - uanset hvor mange timer. Dog giver han 15% rabat, hvis man lejer vandcyklen for en hel dag eller længere (en dag = 8 timer). Udvid klassediagrammet så systemet også kan håndtere vandcykler.


Download ppt "Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google