Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin."— Præsentationens transcript:

1 Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin

2 27.4.2001: 2 Netbaserede uddannelser  InterKomm+  Faget Kommunikation Åbent Universitet (RUC + Søminestationen)  MCC  Master of Computer-Mediated Communication (Svaneke, Bornholm)

3 27.4.2001: 3 Deltagere  Bachelor/kandidatniveau  Hel/deltidsarbejde  30-50 år  Lige fordeling m/k  Ambitiøse, minimalt frafald

4 27.4.2001: 4 Arbejdsformer  Kurser  Seminarer  Projekt >50%  Internater  20%  Netbaseret  80%  Grupper

5 27.4.2001: 5 Interaktionsformer  Information/distribution  fra lærere og administration  Kommunikation  mellem lærere og studerende  mellem studerende  mellem lærere  Transaktion/samarbejde  mellem studerende (grupper)  mellem lærere (planlægning)

6 27.4.2001: 6 Interaktionsformer

7 27.4.2001: 7 Læringsmål

8 27.4.2001: 8 Løsninger  E-post  Tekstbaseret konferencesystem (www.ing.dk/netdebat)  Filbaseret konferencesystem (FirstClass)  CSCW (BSCW)

9 27.4.2001: 9

10 27.4.2001: 10

11 27.4.2001: 11 Kursus vs. projekt  Lærerstyret  Afgrænset  Planlagt  Forudsigelige behov  Student-styret  Gradvis fokusering  Planlagt?  Uforudsigelige behov

12 27.4.2001: 12 Problem-orientering  Problemstilling Emne, vidensproblem  Problemfelt Teoretisk og empirisk kontekst  Problem-formulering Undersøgelsens fokus

13 27.4.2001: 13 Projektstart/research  Emnemæssig afgrænsning  Andre afgrænsninger  Problemformulering  Research  Valg af søgeværktøjer  Referencer  Dokumenter  Ny problemformulering, osv …

14 27.4.2001: 14 Svært på nettet, fx  Struktur  Aftaler, tovholder  Beslutninger  Ansvarsfordeling, møder  Informationssøgning  Kursus, udvidet biblioteksservice

15 27.4.2001: 15 Fordele i netmiljø, fx  Skriftlighed  Dokumenteret forløb, arkiv  Synlighed  Grupper, lærere  Fleksibilitet  Tid og sted  Studerende og lærere  Ny kompetence

16 27.4.2001: 16 Kvalitet, relevans  Niveau, indhold  Det er svært … … men man kan hvis man vil  Pædagogik, værktøjer  Variation, i forhold til læringsmål  Lærere  De bedste, mundtligt og skriftligt  Disciplin  Tidsfrister gælder for alle

17 27.4.2001: 17 Aktivitetsfremme  Ansigt-til-ansigt  Start, snart igen, uden forstyrrelser  Præsentation  Gerne forud, både fysisk og skriftligt/net  Frekvens  Hurtig -> langsom  Rotation  Øvelser, korte sessioner  Vejledning, support  Studier, teknik

18 27.4.2001: 18 Afhængighed  Socialt miljø  Studerende og lærere  Fysiske rammer  Arbejdsrelateret  Forventninger: også arbejdsgivers  Aktualitet  Just-in-time  Pris  Forpligter: studerende og lærere

19 27.4.2001: 19 Oversættelse: fra nærvær til ”netvær”  Parallelle aktiviteter  Seminar  Kursus  Pensum  Evt. projekt  Dominerende kommunikation  Mundtlig  Mundtlig/lytte  Mundtlig/skriftlig

20 27.4.2001: 20 Net Møde  Få parallelle aktiviteter:  Opgaver  Respons  Workshops  Konstruktion  Netseminarer  Dialog  Projektarbejde  Samarbejde

21 27.4.2001: 21 Interaktionsformer

22 27.4.2001: 22 User scenarios Activities ▼▼ Interaction ▼▼ Delivering instruction Locating information Construction activities Collaborative programme 123 Distance education 456 Classroom 789

23 27.4.2001: 23 User scenarios Activities ▼▼ Interaction ▼▼ Delivering instruction Locating information Construction activities Collaborative programme 123 Distance education 456 Classroom 789

24 27.4.2001: 24 www.cmc.ruc.dk www.interkomm.ruc.dk www.ruc.dk/~robin www.cncl.ruc.dk


Download ppt "Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google