Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Forskerens og underviserens udfordringer til Digitale Biblioteker Kaj Grønbæk, Professor Datalogisk Institut, Aarhus.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Forskerens og underviserens udfordringer til Digitale Biblioteker Kaj Grønbæk, Professor Datalogisk Institut, Aarhus."— Præsentationens transcript:

1 1 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Forskerens og underviserens udfordringer til Digitale Biblioteker Kaj Grønbæk, Professor Datalogisk Institut, Aarhus Universitet (Bestyrelsesmedlem/medejer i Hypergenic A/S)

2 2 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Plan Generelt om Digitale Biblioteksproblemstillinger Forskeres brug af Digitale Biblioteker egne erfaringer og ideer fokus på fastholdelse og efterbearbejdning af materialer Brug af Digitale Biblioteker i undervisning og formidling egne erfaringer Danmarks Virtuelle Universitet Muligheder for fastholdelse Lidt om brugerstyret meta-data og åben hypermedie Webvise

3 3 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Digital Library (Edward A. Fox, editor, Source Book on Digital Libraries, pg. 65) "A digital library is a machine readable representation of materials which might be found in a university library together with organizing information intended to help users find specific information. A digital library service is an assemblage of digital computing, storage, and communicate machinery together with the software needed to reprise, emulate, and extend the services provided by conventional libraries based on paper and other material means of collecting, storing, cataloging, finding, and disseminating information." God on-line tutorial: http://ei.cs.vt.edu/~dlib/

4 4 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Bog der anbefales Michael Lesk, Practical Digital Libraries - Books, Bytes, and Bucks, Morgan Kaufmann, 1997, San Francisco Table of Contents: 1 Evolution of Libraries 2 Text Access Methods 3 Images of Pages 4 Multimedia Storage and Access 5 Knowledge Representation Methods 6 Distribution 7 Usability and Retrieval Evaluation 8 Collections and Preservation 9 Economics 10 Intellectual Property Rights 11 International Activities 12 Future: Ubiquity, Diversity, Creativity, and Public Policy http://www.mkp.com/books_catalog/1-55860-459-6.asp

5 5 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Lagring og bevaring Udfordringer Lagring og Digitalisering Eksempel: –al materiale på WWW fylder i størrelsesordnen TBytes (terra-bytes) –en digitaliseret udgave af National Library of Congress estimeres til at fylde af størrelsesordnen PBytes (peta-bytes) Nødvendige kompromiser Lagermedier med robotter til at indsætte diske Længere access-tid Scan-on-demand Materiale scannes først, når nogen ønsker at tilgå det baseret på en søgning i meta-data Scanne-robotter + operatører

6 6 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Bevaring Behov for langtidslagring Papyrus-ruller har f.eks. overlevet i tusinder af år Udfordringer: Lagermedier forgår Diske, floppies, CD’er holder typisk mindre end 20 år Programmer og formater forgår F.eks. Tekstbehandlingssystemer der ikke overlever markedet Standarder bliver udskiftet med bedre standarder Behov for en migreringsstrategi, hvor data konstant kopieres til nye medier og konverteres til nye formater?

7 7 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Meta-Data – for mere end bøger Mange forslag til standarder IMS Metadata spec. and tool Metadata: the Foundations of Resource Description OCLC/NCSA Metadata Workshop Report RFC-1807 TEI BASIS article D-Lib Working Group on Metadata STARTS

8 8 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Forskeres brug Forskningsprojekter Inspiration "konkurrent" analyse Artikelskrivning Undervisning og formidling Kursusmateriale til Webbaserede kurser Generel formidling af udvalgte emneområder Det Virtuelle Universitet Mulighed for komplette Netbaserede undervisningsforløb

9 9 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Forskning Egne erfaringer ACM digital library, IEEE,.... www.google.com, altavista.com,... www.google.com Statsbiblioteket, DADS, DTV,... Science Citation Index Fastholde og sammenstille søgeresultater downloade og organisere PDF filer i foldere kopiere referencer til "stickies", Word, Endnote lave bookmarks Ønske om at kunne sprede referencer ud på bordet og sortere dem Spatial hypermedie

10 10 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Undervisning og formidling Gøre mest mulig materiale tilgængelig via nettet Copyright problemer Stabile og kvalitetssikrede links de studerende Katalogisering og deling af studenternes egne materialer og projektrapporter brugerstyret meta-data Mere end blot tekst Powerpoint præsentationer Videoer, lydbånd, 3D grafik, fysiske objekter,

11

12 12 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Synkron undervisning af studerende på DTU Studerende MM udd. Århus: ca. 40 Datalogi 2.del: ca. 5 MM ingeniør-linie DTU ca. 8 JÅU ca. 15 Underviser fra Aarhus Universitet Hjælpelærere + koordinatorer på Danmarks Tekniske Universitet

13 13 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Hypermediekurset ved AU Følgende ligger på nettet Alt materiale produceret af underviserne Planer (semester- og ugeplaner) Mailinglister Studerendes afleverede opgaver Følgende mangler: Kildemateriale med copyright fotokopieres med Copy-Dan afgift Generel studieadminstration

14 14 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Danmarks Virtuelle Universitet DVUNI skal formidle fleksibel netbaseret fjernundervisning på et højt internationalt niveau, der på sigt kan måle sig med niveauet hos de bedste udbydere. Undervisningsudbuddet skal være af en sådan bredde og kvalitet, at det er muligt for studerende at gennemføre hele eller dele af deres videregående uddannelse som netbaseret fjernundervisning og for erhvervsaktive at opdatere og videreudvikle deres kompetencer løbende. DVUNI's portal skal på sigt fremstå som det bedst opdaterede danske sted på Internettet, for fleksibel netbaseret fjernundervisning på det videregående uddannelsesniveau, med adgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek, studieadministrative systemer samt relevante databaser. DVUNI skal være et attraktivt tilbud for sine målgrupper, og DVUNI skal være garant for god kvalitet via formidling af undervisningsudbud baseret på forskning og på anvendelse af de bedste pædagogiske og didaktiske metoder.

15 15 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket DVUNI Studieadministration som selvbetjening på nettet "Single login" Følge kurser på forskellige fysiske institutioner samtidigt Alt kursusmateriale og kommunikation i kurser formidles via nettet Ikke acceptabelt at sende fotokopier ud.... On-line ressourcer via DEF bliver en vigtig brik

16 16 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Ønsker til DEF "Single login" giver billet til alle ressourcer man har ret til Homogen søgemulighed på tværs af de ressourcer, som brugeren har abonnement på Homogen mulighed for fastholdelse af fundne ressourcer Bookmark mulighed skal kunne finde tilbage til kilder uden at søge igen Nemt at overføre søgeresultater til reference databaser EndNote, Refer, BibTex, etc. Behov for brugerstyret up-load af (undervisnings)materialer og meta- data Genbrug af PowerPoint, Videoer, mv. Studenterprojekter

17 17 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Referencer Intermedias kurser: http://www.intermedia.au.dk DVUNI: http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc- show.cgi?doc_id=55987&doc_type=28&markwords=det+virtuelle+uni versitet DEF projekt information: http://www.deflink.dk DEF portal under udarbejdelse: http://www.deff.dk

18 18 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Meta Data og Åben Hypermedie

19 19 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Meta-Data artikel fra DL’98 "Making Metadata: a study of metadata creation for a mixed physical- digital collection," Marshall Etnografiske studier af brug af meta data i et universitets bibliotek med blandet fysisk og digital materiale Tvetydighed i strategi for meta-data: Media-based? Use-based? Storage-based? Genre-based? Meta-data der indgår som en del af indholdet: annotationer, thumbnails, links Meta-data opstår under brug. Meta-data udvikles over tid: indhold i flere versioner, indhold forgår, indhold ændrer brug

20 20 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Meta-data på Web Digitale biblioteker forfatter beskriver nøgleord, bibliotekarer kategoriserer,... Emnebaserede portaler (Yahoo,Jubii,...) redaktører og forfattere kategoriserer kilder Alexa/What's related Website relationer registreres baseret på brugernes browsing opførsel Flyswat firmaer og partnere kan få lov til at lave forklaringer på ord på vilkårlige websider Meta-data skabes hovesageligt på følgende måder: laves for individuelle resourcer af forfattere og bibliotekarer automatisk genereret fra brugernes opførsel

21 21 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Åben hypermedie og meta-data Brugerskabte annotationer og referencer i dokumenter kan være nyttig meta-data for andre brugere (Marshall, 1998) Brugere skal – selvom de ikke ejer dokumenterne - være i stand til at skabe, kontrollere og dele meta-data som de har skabt Vedligeholdelse af strukturer, annotationer og nøgleord separat fra indhold af dokumenter er nødvendig Muligheden for at kunne organisere og annotere vilkårlige dokumenttyper er vigtigt HTML, PDF, MP3, Word,...

22 22 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Meta-data standarder på vej på Web RDF: XML format designet til at beskrive individuelle ressourcer og deres relationer på Web Xlink: XML format til at gemme links eksternt til indhold XPath/Xpointer: Et sprog til at adressere dele af XML dokumenter f.eks. tredje afsnit i kapitel 4 Åben hypermedie forskning har ført til et nyt format Open Hypermedia Interchange Format (OHIF) generelle strukturingsmekanismer links, annotationer, guidede ture, samlinger,... generel lokaliseringsmekanisme (LocSpecs - Grønbæk & Trigg, 1996) adressere dele af vilkårlige formater

23 23 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Åben hypermedie på Web Brugerstyret meta-data og strukturer Giver brugerne mulighed for selv at lave strukturer (links, samlinger, annotationer etc.) på WWW og desktop Der kan laves mange lag (contexts) af strukturer ovenpå de samme WWW dokumenter Strukturerne gemmes i separate databaser eller XML-filer Brugere kan anvende et eller flere lag af strukturer samtidigt Link objekt I medfør af § 93, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1053 af 18. december 1995 om levnedsmiddelhygiejne og egenkontrol m.v. og § 20, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 931 af 6. december 1995 om materialer og genstande bestemt til at komme i berøring med levnedsmidler fastsættes: Ændringsbekendtgørelse nr. 1053 af 18. juli 1997 om.....

24 24 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Fletning af strukturer og indhold www.xxx.com www.daimi.au.dk Content: Arbitrary Web pages Structures in XML: links, notes, guided tours Webvise Client or Proxy Combined HTML, etc. (Contexts of structure for various subject areas)

25 Webvise Hjælpe applikation skræddersyet til Internet Explorer via COM Fanger alle browser handlinger Dekorerer HTML dokumenterne med bruger- skabte links og noter

26 26 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Formidlerens brug: Guided Tour Editor Webvise GT editor Webvise

27 27 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Læserens grænseflade Navigation frame Clickable map ”Station” on selected route

28 28 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Teknisk Integration i digitale biblioteker

29 29 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Referencer http://www.hypergenic.com (Webvise udvikling og salg) http://www.hypergenic.com http://www.hba.dk/metro (Guidede ture i brug) http://www.hba.dk/metro http://www.opasia.dk/linkguide/guidedeture/ (Guidede ture i brug) http://www.opasia.dk/linkguide/guidedeture/


Download ppt "1 Kaj GrønbækTemadag -statsbiblioteket Forskerens og underviserens udfordringer til Digitale Biblioteker Kaj Grønbæk, Professor Datalogisk Institut, Aarhus."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google