Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitale fællesskaber

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitale fællesskaber"— Præsentationens transcript:

1 Digitale fællesskaber
Stine Gotved November 2006

2 Kært barn har mange navne
online / computer-mediated / virtual / digital / netbaseret community / network / group fællesskab / netværk / gruppe

3 - og mange variationer synkrone og asynkrone
fælles adresse eller spredt geografi forskellige formål forskellige grader af permanens offentlige, lukkede eller privatejede platformsbundne eller -uafhængige

4 Community er: et sociologisk begreb et forskningsområde
et kulturelt fænomen et menneskeligt behov noget nyt: et netfællesskab

5 Casestudy 1996 nyhedsgruppen rec.arts.books.tolkien
tre gange introduktion seks måneders observation (feb-juli) og tilsvarende registrering ca. en måneds tekstanalyse spørgeskema til 119 deltagere

6 Valgets seks kriterier
tværnational deltagelse social interaktion emotionelle diskurser vedvarende interesse velafgrænsethed eget emnekendskab

7 Rec.arts.books.tolkien feb-juli 1996
antal deltagere: 1073 antal poster: 5625 Forbipasserende: 807 (poster 1476) Gruppen: 266 (poster 4149) kerne, aktive, passive deltagere

8 Det vigtigste i r.a.b.t. Tolkien-interesse viden humor kreativitet
= et normativt fællesskab, med strategier for norm-fastholdelse.

9 Strategier i r.a.b.t. man gør kollektivt nar af normbryder
man anfægter normbryders kompetencer man ignorerer normbryder eller emne Strategier veksler med normbruddets omfang - overtrædelse af tabu slemt!

10 Et tabu i r.a.b.t. Respekt for Tolkien = afvisning af politisk korrekthed i bøgernes fiktive univers forhindrer diskussioner om især race og køn “This is a non-issue”

11 Normbrud: Joe: Does anyone have or know where I can get a five page summary on The Two Tower book? Your help is really appreciated!!

12 Strategi: latterliggørelse
Andrew: Um, I think you can get it over on alt.help.me.with.homework

13 Strategi: latterliggørelse
Andrew: Um, I think you can get it over on alt.help.me.with.homework Warren: That would be a grievous crossover. This belongs to the newsgroup alt.do.my.homework.for.me

14 Strategi: latterliggørelse
Andrew: Um, I think you can get it over on alt.help.me.with.homework Warren: That would be a grievous crossover. This belongs to the newsgroup alt.do.my.homework.for.me Peter: How about you just write one? Gosh - what a concept!

15 Strategi: latterliggørelse
Eric: Nah. That would mean he would actually have to read the book!

16 Strategi: latterliggørelse
Eric: Nah. That would mean he would actually have to read the book! Bill: The requests for us to do some kid’s homework are getting kind of annoying, aren’t they?

17 Strategien virkede Gruppens normative grænser blev styrket, dels gennem udelukkelsen af normbryder, dels gennem den fælles vittighed. Virker også definerende for acceptabel adfærd: hvordan VI gør HER!

18 Konklusioner I Internt rec.arts.books.tolkien: respekt for skaberen
viden og humor er alt fiktion og virkelighed holdes adskilt venskab udvikles over tid

19 Konklusioner II Sociologisk / akademisk erkendelse: integreret hverdag
udvidet urbanitet det samme på en anden måde interessefællesskab interaktionelle spil sproglige ekstensioner

20 Verdenspremiere: 10 år senere...
Markant forandrede forhold: bredere internetadgang for mange flere mennesker webbaseret interface (Google groups) gør det nemt spillefilm har gjort Tolkien mainstream

21 Konklusion III De grundliggende elementer i fællesskabets logik, selve dets eksistensberettigelse, er ikke ændret med de mange ydre forandringer. Fællesskab er i virkeligheden ikke noget der bare er - det er noget man gør, og aktiviteten i rec.arts.books.tolkien understreger, at sådan er det altså også på nettet.


Download ppt "Digitale fællesskaber"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google