Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009

2 Usability ITU, Forår 2009 Slide 2 Aftenens program Velkommen til kurset Hvem er vi? – hvem er I? Hvad er usability? Kursets og fagets forståelsesrammer –Begreber, strukturer, opdelinger, osv. De praktiske ting: –Kursets forløb –Øvelser –Opdragsgiver –Grupper –Eksamen –Kursuslitteratur –Kursushjemmesiden

3 Usability ITU, Forår 2009 Slide 3 Hvem er vi? Ole Gregersen –Informationsarkitekt hos KMD A/S –Cand.IT med speciale i usability, ITU 2007 –Ekstern lektor, usability Ida Toft Hvem er I?

4 Usability ITU, Forår 2009 Hvad er ”usability”? Brugervenlighed = Venlig overfor brugeren? Brugbarhed = Hvor brugbar?

5 Usability ITU, Forår 2009 Slide 5 Mødet mellem menneske og maskine Hvad vil brugeren opnå? –Løse en opgave, udføre en proces, tilfredsstille et behov Hvordan sikrer vi at det sker bedst muligt? –Effektivt, hurtigt, korrekt –Let, intuitivt, forståeligt –Sjovt, spændende, engagerende I hvilken sammenhæng? –Konteksten, stedet, miljøet, processen, programmet En bruger – en opgave (mål) – en kontekst Det er vores ”brugssituation” – vores 3 ubekendte

6 Usability ITU, Forår 2009 Hvorfor laver vi IT produkter? For at de kan blive brugt? Slide 6

7 Usability ITU, Forår 2009 Slide 7 En definition på usability: ” The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.” (ISO DIS 9241) 1) Brugssituation 2) Kriterier / komponenter / faktorer

8 Usability ITU, Forår 2009 Slide 8 Kriterier for egenskaben usability Funktionalitet (”med effekt”) Effektivitet Tilfredsstillende Let at forstå – Guessability Let at lære – Learnability Let at huske – Re-usability (genbrug) Fejltolerant Engagerende, motiverende, underholdende Global og lokal usability

9 Usability ITU, Forår 2009 Slide 9 Brugs-situationen overfor kriterierne Kriterier – de er ikke mål i sig selv! Brugssituation – den er ubekendt Opgaven i usability: Dan viden om brugs-situation, opstil ”målbare” kriterier og afgør i hvilken grad kriterierne opfyldes. (høne/æg) Hvordan måler vi usability? Hvad kan vi ikke måle – og hvad gør vi så?

10 Usability ITU, Forår 2009 Slide 10 Hvad kan vi måle og ikke måle? Gennemføre en opgave (et mål): –Tid på at udføre opgaver –Antal klik eller tastetryk –Antal fejl –Antal problemer –Forståelsen af at have løst opgaven –Graden af færdighed –Tilfredsheden? –”Letheden”? –Frustration? –Succes? –Oplevelsen!

11 Usability ITU, Forår 2009 Slide 11 Usability er altid i en kontekst Brugs-kontekst: –En situation (arbejdsgang, tid, lokation, osv) –En organisation –En social sammenhæng, en kultur Teknologi-kontekst –Et produkt –En teknologi –Et system

12 Usability ITU, Forår 2009 Lag i usability som faglighed Slide 12 © Gregersen / Wisler-Poulsen

13 Usability ITU, Forår 2009 Analyse – Design - Evaluering Usability i tid og fokus

14 Usability ITU, Forår 2009 Slide 14 Analyse Brugssituationen: Kende vores brugere Kende opgaverne de vil udføre Kende konteksten Kende muligheder, ressourcer, begrænsninger Kende det tidligere produkt, konkurrenterne, ideerne (Kende metoderne og faget) Indsamle, beskrive / modellere / dokumenter

15 Usability ITU, Forår 2009 Slide 15 Design Konceptualisere Sketche, visualisere, prototype, foreslå, forbedre Gøre explicit, gøre fælles Designe! (beslutte...) Kende til standarder, guidelines, designregler, erfaringer, konventioner

16 Usability ITU, Forår 2009 Slide 16 Evaluere Kvalificere (afprøve, udfordre, teste) –Har vi bygget det vi ville? –Lever produktet op til kravene? –I hvilken grad er det brugervenligt? –Hvordan bruges det – hvordan bruges det ikke? –Hvad synes brugerne? –Hvordan kan vi forbedre produktet? –Kvalificere! –Føde viden tilbage til designprocessen, eventuelt igennem mere analyse = Iterative designprocesser

17 Usability ITU, Forår 2009 Slide 17 Relaterede fagområder for usability Konstruktion, design - i mødet med: Psykologi – kognition, tænkning Ergonomi – vores fysiske krop Etnografi/antropologi – konteksten, miljøet, kulturen Og mange flere… Afarter, perspektiver, fagområder: Human-Computer Interaction HCI (Menneske-maskine) User Centered Design (UCD) Interaktionsdesign Informationsarkitektur User Experience – brugsglæde, oplevelser, identitet

18 Usability ITU, Forår 2009 Slide 18 Anvendelsesområder Overordnet: Menneske-maskine interaktion Softwareudvikling og Webdesign Bilindustri / luftfart / medicin – ’kritiske områder’ Elektroniske produkter Mobile enheder Visuel Informationsdesign Industrielt design Osv…

19 Usability ITU, Forår 2009 Slide 19

20 Usability ITU, Forår 2009 Slide 20 Kursets mål Usability som teori: –Kende repræsentativ litteratur, begreber og problemstillinger –Kende begreber og indhold i arbejdet Usability som metode: –Testmetoder, kvalitative/kvantitative Dokumentere (testrapport) –Stille krav til sikring af usability som kvalitetsegenskab –Forstå usability i større kontekst, fx i organisationen Kursets praktiske ramme –Primært på computer, generelt websites og software

21 Usability ITU, Forår 2009 Pause Efter pausen: Alt det praktiske…

22 Usability ITU, Forår 2009 Den virkelige verden... Usability / User Experience kan blive en ny slags opmærksomhed

23 Usability ITU, Forår 2009 Slide 23

24 Usability ITU, Forår 2009 Slide 24

25 Usability ITU, Forår 2009 Slide 25

26 Usability ITU, Forår 2009 Den virkelige verden... Vi snupper en mere hvis der er tid

27 Usability ITU, Forår 2009 Slide 27 Arbejdsopgaver Behandling af sager indenfor barsel - Indberetning og opdatering af sager - Kontrol og opfølgning på ansøgninger - Indhentning af manglende information Rådgivning af borgere og virksomheder - Via telefon, den ringer hele dagen - Personligt fremmøde Det er vigtigt for Ellen Gode kolleger og god stemning på jobbet Bunkerne med sager må ikke blive for store IT-systemerne kører uden ventetid At kunne give borgerne den rigtige hjælp

28 Usability ITU, Forår 2009 Slide 28

29 Usability ITU, Forår 2009 Kursets indhold Se kursushjemmesiden: www.itu.dk/courses/U/F2009 Opdateres en gang om ugen Al kommunikation der og på jeres ITU email

30 Usability ITU, Forår 2009 Slide 30 Øvelser Brugeranalyse ”Gangstertest” Usability evaluering / ekspertvurdering Kortsortering Brugertest Tilgængelighedsvurdering

31 Usability ITU, Forår 2009 Slide 31 Opdragsgiver – jeres case I vælger selv et website som I bruger til øvelserne Afslutter med rapport og præsentation Begynd at overvej mulige cases allerede nu Vi deler jer i grupper næste kursusgang

32 Usability ITU, Forår 2009 Slide 32 Eksamen 6 timers individuel skriftlig eksamen på baggrund af pensum Foregår ved PC, med adgang til Internet Normalt 3-4 opgaver Evaluering af et website indgår altid

33 Usability ITU, Forår 2009 Slide 33 Kursuslitteratur Usability kompendie –Udvalg af artikler om usability ”Usabilitybog”

34 Usability ITU, Forår 2009 Slide 34 Til næste gang, læs i denne rækkefølge: –Patrick Jordan, ”Introducing Usability”, kapitel 2 –Alan Cooper, ”About face 2”, kapitel 2 –Donald Norman, ”The design of everyday things”, kapitel 2 og 3 –http://www.uie.com/articles/design_intuitivehttp://www.uie.com/articles/design_intuitive –Læsevejledning på kursushjemmesiden

35 Usability ITU, Forår 2009 Tak for nu Vi ses til mere usability...


Download ppt "Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google