Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: " Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler."— Præsentationens transcript:

1  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler

2  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.2 Arkitektur (0,0) Sandkasse Skildpaddens tilstand: (position, vinkel, farve, pen) - starttilstand: ((0,0), 0, Color.black, til) 0 (360) 90 180 270  Position: (x,y)  Vinkel: v  Farve: color  Pen: til/fra...

3  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.3 Instruktionssæt  Ved hjælp af operationer (beskeder) kan man kontrollere en turtles opførsel og tilstand: t.move(l) flytter t l positioner frem t.moveTo(x,y) flytter t til position (x,y) t.turn(v) drejer t v grader t.turnTo(v) drejer t til retning v t.penUp() løfter t’s pen (intet spor) t.penDown() sænker t’s pen (spor) t.setColor(color) sætter farven på t’s pen  Alle operationer udføres relativt til den aktuelle tilstand.

4  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.4 Skildpadden på tur Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); t.move(20); t.turn(90); t.move(40);....................

5  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.5 Sporløs skildpadde Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); t.move(20); t.turn(90); t.move(40); t.turn(-90); t.penUp(); t.move(50); t.penDown(); t.move(50);

6  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.6 Kulørt spor Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); t.setColor(Color.blue); t.move(20); t.turn(90); t.setColor(Color.red); t.move(40); t.turn(-90); t.penUp(); t.move(50); t.penDown(); t.setColor(Color.green); t.move(50);

7  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.7 Turtleprogrammer import java.awt.*; //hvis der skal bruges farver import turtle.*; class Drawing { public static void main(String args[]) { Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); }  Drawing.java:

8  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.8 Gentagelser //tegn en firkant t.move(100); t.turn(90); //tegn en tolvkant... (suk!) //tegn en firkant for ( int i=0; i<4; i++ ) { t.move(100); t.turn(90); } //tegn en tolvkant for ( int i=0; i<12; i++ ) { t.move(100); t.turn(30); }

9  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.9  BlueJ Pakker Klasser Objekter Editering Oversættelse (Compile) –oversætterfejl (compile-fejl) Afvikling (Run) –køretidsfejl (runtime-fejl) Help  Turtleprogrammering med BlueJ Eksempler Demonstration af BlueJ

10  Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.10  Hvordan tegner man en ligesidet trekant med turtlemaskinen? Øvelser  Hvordan tegner man en cirkel?  Hvordan får man en figur (for eksempel en streg) til at “bevæge” sig frem og tilbage over skærmen?


Download ppt " Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google