Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til 2014-bekendtgørelsen"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Den 17.april 2015 eftermiddag Annelise Arent April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

2 Eftermiddagens program
Det konkrete praktikforløb Kompetencemål som styrings- og måleredskab Praktikstedet Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Den studerende Portfolio som lærings- og dokumentationsredskab Praktikstedet og den studerende Plan for praktikforløbet Møde og udtalelse Prøve i praktik April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

3 Kompetencemål som styrings- og måleredskab
Kompetencemål, videns- og færdighedsmål må konkretiseres i forhold til det enkelte praktiksted og den enkelte studerende. En proces i tre trin: Praktikstedet Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder Konkretisering af kompetencemål, videns- og færdighedsmål i forhold til rammer og muligheder Gælder for alle studerende, der kommer i praktik på dette praktiksted Den studerende Portfolio: Foreløbige overvejelser med udgangspunkt i: Praktikbeskrivelsen og uddannelsesplanen Faglige og personlige forudsætninger og interesser Fælles Plan for praktikforløbet Et dynamisk redskab, som løbende udvikles og justeres. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

4 Kompetencemål som styrings- og måleredskab
Møde og udtalelse: Den studerende, praktikvejleder og studiekonsulent drøfter praktikplanen ved et virtuelt møde. Praktikplanen inkl. udtalelse uploades i portfolio og mailes til studiekonsulent Før praktik: Den studerende: overvejelser over faglige og personlige forudsætninger i digital portfolio Praktikstedet udarbejder praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Praktikvejledning: Den studerende og praktikvejleder samarbejder om at konkretisere målene i en praktikplan Prøve: Praktikvejleder og studiekonsulent (og censor) vurderer, i hvilken grad kompetencemålet er opfyldt April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

5 Praktikstedet: Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan
Består af tre hoveddele: Beskrivelse af praktikstedet Uddannelsesplan for 1. praktikperiode Fællesdelen – hele området Uddannelsesplan for 2. og 3. praktikperiode Dagtilbudspædagogik – 2. og 3. praktikperiode Skole- og fritidspædagogik – 2. og 3. praktikperiode Social- og specialpædagogik – 2. og 3. praktikperiode April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

6 Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan
Praktikbeskrivelsen: en beskrivelse af praktikstedet som pædagogisk tilbud Formål Karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder Uddannelsesplanen: en beskrivelse af praktikstedet som uddannelsessted beskrive praktikstedets praksis i relation til kompetencemålene uddybe og konkretisere, hvordan de enkelte mål optræder i den daglige pædagogiske praksis angive læringsmuligheder og rammerne for den studerendes læring angive hvordan praktikstedet kan understøtte den studerendes læreproces i relation hertil angive relevant litteratur angive organisering af vejledning angive hvordan den studerendes portfolio inddrages April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

7 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Praktikbeskrivelse Institutionens navn: Adresse: Tlf.: adresse: Hjemmesideadresse: Åbningstider: Specialiseringsmuligheder på praktikstedet: Praktikstedets formål - jævnfør lovgrundlag: Beskrivelse af brugergruppen: Antal børn/unge/voksne: Aldersgruppe: Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis herunder teoretiske og metodiske grundlag. (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål) Fysiske rammer; ude og inde: Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet) Ansatte (Antal og faggrupper – pædagogisk faggruppe og andre faggrupper) Dato for sidste revidering: April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

8 Uddannelsesplan 1. praktik
Uddannelsesplan for 1. praktikperiode - Pædagogens praksis Pædagogisk Grundfaglighed - Pædagogens praksis – 1. praktikperiode. Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Vidensmål: Den studerende har viden om ……. Færdighedsmål: Den studerende kan …….. Hvordan afspejles dette i den pædagogiske praksis? Hvordan kan den studerende tilegne sig dette mål? Anbefalet litteratur praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

9 Uddannelsesplan 1. praktik – fortsat
Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer, Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.  Praktikvejledning i 1. praktikperiode   Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

10 Uddannelsesplan 1. praktik – ex fra fritidsklub
målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, Selvom Puk har et væld af aktiviteter, er aktiviteterne ikke et mål i sig selv. Vi ser dem som en indgangsvinkel til at opnå og skabe kontakt til det enkelte barn. Samtidig giver det os mulighed for at bruge aktiviteterne som pædagogisk værktøj til fx at hjælpe de unge med at skabe gode relationer i fællesskabet. Den studerende følger og deltager i pædagogiske tilrettelagte aktiviteter både i skolen og i fritidsklubben. Herunder fx USU, projektuger, sport i gymnastiksalen, fodbold, hockey, mountainbike, fisketure, lazerdome, spil osv. Anerkendende dialog Det fælles tredje April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

11 Uddannelsesplan 1. praktik – ex fra fritidsklub
såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Folkeskolereformen indeholder en række krav om bevægelse i skolen. Motion og bevægelse skal medvirke til at fremme sundheden hos børn og unge og understøtte motivation og læring i skolens fag. Den studerende har mulighed for fokus på kostpolitik og krop og bevægelse bla i understøttende undervisning, den daglige eftermiddagsmad samt middagsmads-tilbuddet som børnene har mulighed for at tilmelde sig til man-tor i fritidsklubben. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

12 Uddannelsesplan 2. + 3. praktik
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Dagtilbudspædagogik - 2. praktikperiode Kompetenceområde: Relation og kommunikation – 2. praktik Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod 0–5-årige. De vil i særlig grad have kompetencer til at skabe og udvikle pædagogiske miljøer og aktiviteter, hvor der på et pædagogisk fagligt grundlag skabes optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv. Kompetenceområdet retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation. Kompetencemål: Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer. Vidensmål: Den studerende har viden om ……. Færdighedsmål: Den studerende kan …….. Hvordan afspejles dette i den pædagogiske praksis? Hvordan kan den studerende tilegne sig dette mål? Anbefalet litteratur: Praktikvejledning i 2. praktikperiode Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

13 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Uddannelsesplan 2. praktik, social- og specialpædagogik – ex fra botilbud for voksne med nedsat funktionsevne Kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner, Kommunikationen er tilpasset den enkelte borger og afspejler sig i praksis ved at der benyttes forskellige former for kommunikationsværktøjer (talemaskiner, visualisering, ipads, Apps og sociale medier). Den studerende deltager i den almindelige hverdag, hvor  relationen er afhængig af den studerendes evne til at navigere mellem ovenstående kommunikationsformer. Desuden vil den studerende opleve at hverdagen er præget af den studerendes evne til at være på forkant, have fokus og være fuldt tilstede i relationen. Almagt og afmagt Perspektiver på pædagogisk faglighed i botilbud for voksne med udviklingshæmning – en kvalikomboantologi. Søren Langager (red) Kvalikombo – en håndbog til pædagogisk kompetenceudvikling i botilbud (evt. afsæt i Hoffmann) April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

14 Den studerendes plan for praktikken
April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

15 Plan for arbejdet med 1. praktiks kompetencemål
Den studerendes plan for arbejdet med praktikkens kompetencemål Pædagogisk Grundfaglighed - Pædagogens praksis – 1. praktikperiode. Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Vidensmål: Den studerende har viden om ……. Færdighedsmål: Den studerende kan …….. Hvad skal den studerende gøre for at tilegne sig dette mål? (Kopieret fra praktikstedets uddannelsesplan) Eventuelle konkretiseringer i relation til den konkrete studerende praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer, Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

16 Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan
Praktikken et særligt læringsrum: Deltagelse, observation, refleksion Øvelse, undersøgelse Viden og færdigheder gensidigt afhængige og konstituerende Pædagogiske aktiviteter: Både planlagte og upåagtede (særligt en vigtig pointe i første praktik) Portfolien et dokumentations- og læringsredskab anvendes løbende i vejledningen og i forbindelse med møde/udtalelse og prøve April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

17 Praktikstedet og den studerende: Plan for praktikken
et dynamisk dokument justeres og tilpasses løbende det konkrete praktikforløb og den praksis, der er på praktikstedet Den studerendes deltagelse i det daglige pædagogiske arbejde vil undervejs åbne for nye spørgsmål Praksis vil byde på nye opgaver og udfordringer Begge dele vil give anledning til nye konkretiseringer og præciseringer i praktikplanen, som på den måde hele tiden vil afspejle og tilpasses det konkrete praktikforløb. Skal skrive den studerende ind i den pædagogiske praksis April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

18 Plan for arbejdet med 1. praktiks kompetencemål
Den studerendes plan for arbejdet med praktikkens kompetencemål Pædagogisk Grundfaglighed - Pædagogens praksis – 1. praktikperiode. Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Vidensmål: Den studerende har viden om ……. Færdighedsmål: Den studerende kan …….. Hvad skal den studerende gøre for at tilegne sig dette mål? (Kopieret fra praktikstedets uddannelsesplan) Eventuelle konkretiseringer i relation til den konkrete studerende praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer, Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Organisering af praktikvejledningen Udtalelse efter mødet i praktikken Eventuelle justeringer/præciseringer på baggrund af drøftelserne på mødet den … Dato og underskrift: Praktikvejleder April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

19 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Portfolio April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

20 Portfolio som lærings- og dokumentationsredskab
Digital portfolio et krav i UCC gennem hele studiet Portfolio i praktikken Et redskab til dokumentation og læring med henblik på at: understøtte refleksion og læring individuelt og i fællesskab med andre dokumentere, evaluere og vurdere arbejdet med kompetencemål, videns- og færdighedsmål gennem systematisk opsamling af erfaringer anvendes som afsæt for refleksion og sparring i vejledningstimerne danner sammen med praktikbeskrivelse og uddannelsesplan grundlag for mødet mellem studerende, praktikvejleder og studiekonsulenten danner grundlag for prøven i praktikken April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

21 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Praktikforberedelse Ifølge uddannelsesbekendtgørelsen skal professionshøjskolen forud for hver praktikperiode forberede de studerende på uddannelsen i praktikken, herunder på̊ studiemetoder, og på̊ periodens kompetencemål (§ 10) Foreløbige overvejelser over egne: Erfaringer Forudsætninger Interesser Forventninger i forhold til periodens kompetencemål og videns- og færdighedsmål med udgangspunkt i praktikbeskrivelse og uddannelsesplan undervejledning fra undervisere individuelt og i samarbejde med medstuderende Overvejelserne indgår som en del af den studerendes arbejde med sin portfolio April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

22 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Arbejdsrummet: den studerendes beskrivelser, refleksioner og overvejelser udforskende -> praktikstedets og egen praksis fokuserede -> kompetencemål, videns- og færdighedsmål løbende gennem hele praktikken bruges som afsæt for praktikvejledning Den studerende skal give jer eksempler fra dette rum til brug i vejledningen, enten i print, elektronisk, eller ved at I sammen kigger i materialet April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

23 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Præsentationsrummet Her kan studiekonsulenten se materialet , og vil stille opgaver til studiedagene. Der kan være forskel på de konkret opgaver som studiekonsulenterne stiller til indholdet op til studiedagene April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

24 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
fire obligatoriske punkter, der skal være opfyldt af den studerende i hele praktikperioden: Plan for arbejdet med periodens videns- og færdighedsmål med henblik på opnåelse af praktikkens kompetencemål Planen udarbejdes af den studerende i samarbejde med praktikvejleder på praktikstedet Udvalgte produkter og dokumentation der viser den studerendes arbejde med periodens mål. Refleksioner over og vurderinger af egen læreproces i praktikken Dokumentation af læst litteratur, som er centralt for den konkrete praktik. Det vil sige, den litteratur som er angivet i institutionens uddannelsesplan samt angivet litteratur til praktikforberedelse og studiedage April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

25 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Møde og udtalelse Senest når halvdelen af praktikken er forløbet, bliver den studerendes portfolio samt praktikstedets beskrivelse og uddannelsesplan gjort til genstand for samtale mellem den studerende og dennes praktikvejleder. (studieplanen s.14) Senest når 2/3 af praktikperioden er forløbet i første, anden og tredje praktikperiode, skal praktikstedet efter møde med professionshøjskolen og den studerende udtale sig om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålene for den pågældende periode (Uddannelsesbekendtgørelsen § 9, stk. 3) Mødet: varer 30 minutter og foregår via Skype, Lync eller telefon Dagsorden til mødet: Praktikvejleder og studerende præsenterer plan for den studerendes arbejde med opfyldelsen af praktikkens kompetencemål Alle parter kommenterer planen med henblik på eventuelle justeringer Kort status på den studerendes opfyldelse af deltagelsespligten i praktikken Den studerende fremlægger portfolio-"nedslag", som dokumenterer den studerendes arbejde med praktikkens kompetencemål Evt. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

26 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Møde og udtalelse Udtalelsen: Praktikstedet udarbejder efter mødet en skriftlig udtalelse om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålet: Plan for den resterende del af praktikperioden Udtalelse Skrives ind i den studerendes plan for praktikken mailes til studiekonsulenten i UCC senest en uge efter mødet den studerende uploader udtalelsen i sin portfolio Med henblik på at kunne opfylde kompetencemålet for praktikken April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

27 Prøve i praktik Formalia
Uddannelsesbekendtgørelsen § 17: Første, anden og tredje praktikperiode afsluttes hver med en prøve, der finder sted på praktikstedet eller professionshøjskolen. Stk. 2. Første og anden praktikperiode bedømmes med intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser udpeget af professionshøjskolen. Stk. 3. Tredje praktikperiode bedømmes med ekstern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet, en underviser udpeget af professionshøjskolen og en censor. Stk. 4. De tre praktikperioder bedømmes med »Bestået/Ikke bestået«. Stk. 5. Bedømmes en praktikprøve til »Ikke bestået« afholder professionshøjskolen en samtale om det videre forløb med den studerende. Som resultat af samtalen kan den studerende i særlige tilfælde tilbydes at gå praktikperioden om én gang. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

28 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Prøve i praktik Uddannelsesbekendtgørelsen § 5, stk. 2: Kompetencemålet beskriver den viden, de færdigheder og den refleksion, den studerende skal kunne demonstrere ved afslutningen af praktikken. Dette bliver bedømt ved en prøve, hvor den studerende skal kunne: gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis reflektere over og vurdere nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis (§ 18, stk. 2) Prøveformerne skal sikre professionskompetencer i forhold til en praksisnær problemstilling (§ 18, stk. 3) Udgangspunkt i præsentationsportfolien April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

29 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Prøve i 1. praktik Prøveform Individuel mundtlig prøve med afsæt i den studerendes præsentationsportfolio udvalgte produkter samt dokumentation, der viser den studerendes arbejde med kompetencemålet herunder tilhørende videns- og færdighedsmål Eksamensgrundlag: Den studerendes præsentationsportfolio omfang svarende til 6 normalsider (max anslag inklusive mellemrum)samt bilagsmateriale på max. 2 siders tekst, max. 5 minutters film og max. 5 PowerPoint slides Bedømmelsesgrundlag: Den studerendes præsentationsportfolio + den mundtlige præstation ved prøven Tidsramme 5 min. præsentation, 20 min. diskussion. Bedømmelse Bestået/ikke-bestået Intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser udpeget af professionshøjskolen. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

30 Præsentationsportfolio = prøvegrundlag
Her udvælger den studerende materiale fra hele sin portfolio De enkelte elementer skal begrundes skriftligt, men der er ikke tale om en traditionel opgave Vejleder må gerne se materialet / vide hvad der tages med og diskutere det med den studerende Vejleder er ikke forpligtet på at ”rette” eller ”godkende” det valgte materiale April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

31 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Prøve i praktik Studiekonsulentens rolle: prøvens formelle afvikling , dvs. prøvens begyndelse, afslutning og afgivelse af bedømmelse at understøtte og kvalificere den studerendes faglige og analytiske refleksioner over egen og praktikstedets pædagogiske praksis   Praktikvejlederens rolle: at støtte den studerende i at præsentere oplevelser og erfaringer fra mødet med praktikstedet og dets aktører at støtte den studerende i at præsentere de refleksioner og erkendelser, dette har givet anledning til  Begge parters opgave: at vurdere, i hvilken grad kompetencemålet er opfyldt, det vil sige, om den studerende: kan gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer kan fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis kan reflektere over og vurdere situationer, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i praksis (BEK 211 af 06/03/14, § 17, stk. 5) Der er tale om to ligestillede bedømmere, og en studerendes praktik kan alene bedømmes Ikke bestået, hvis der er enighed mellem bedømmerne om denne bedømmelse. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

32 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Formalia Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser, BEK nr af 16/12/2013 Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog, BEK nr. 211 af 06/03/2014 Følg linket til: Studieordning for Pædagoguddannelsen UCC september 2014 Studieplan for Fællesdelen rev. feb 2015 UCC Praktikhåndbog - Pædagoguddannelsen 2014 Ramme for mødet i praktikken - første praktik forår 2015 Skabelon til praktikbeskrivelse med uddannelsesplan for UCC's praktiksteder Skabelon til den studerendes plan for første praktik April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen


Download ppt "Introduktion til 2014-bekendtgørelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google