Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Træningsfysiologi Træner 2 Vi fokuserer på perifere faktorer – dvs. musklernes måde at arbejde på Vi skipper de centrale effekter af træning, da de ikke.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Træningsfysiologi Træner 2 Vi fokuserer på perifere faktorer – dvs. musklernes måde at arbejde på Vi skipper de centrale effekter af træning, da de ikke."— Præsentationens transcript:

1 Træningsfysiologi Træner 2 Vi fokuserer på perifere faktorer – dvs. musklernes måde at arbejde på Vi skipper de centrale effekter af træning, da de ikke er begrænsende faktorer i klatring (lunger, hjerte, blodvolumen) 1 Musklernes opbygning Energisystemer Effekt af træning

2 Musklernes opbygning Træner 2 Muskel Bundter af muskelfibre Muskelfiber Myofibriler Myofilamen ter 2

3 Musklernes opbygning Træner 2 3

4 Musklernes opbygning Træner 2 Muskelkontraktion 4

5 Musklernes opbygning Træner 2 Myofilamenter 5

6 Musklernes opbygning Træner 2 To faktorer afgør muskelarbejde 6 Nervesystemet skal sende koordinerede og kraftige signaler til musklerne Der skal være energi til stede i form af ATP (adenosintriphosphat)

7 Energisystemer Træner 2 Alt muskelarbejde benytter ATP (adenosin-tri-phosphat) som energikilde ATP spaltes og frigiver energi ATP genopbygges hele tiden ved enten aerobe eller anaerobe processer 7

8 Energisystemer Træner 2 Leverer energi hurtigt Leverer meget energi Kan kun være den primære energikilde i kort tid (op til 3 minutter) Aerob energiomsætning - Med ilt (forbrænding) Begynder for alvor efter ca. 3 minutter Leverer relativt lidt energi Kan være primære energikilde i meget lang tid 8 Anaerob energiomsætning - Uden ilt (spaltning)

9 Energisystemer Anaerob energiomsætning Træner 2 9 Energisystem Tid før maksimal kraft opnås Samlet energimængdeType af aktivitetType af klatring Anaerob Anerob alaktacid energi (fosfatspaltning) Under 1 sekund10 sekunder Vægtløftning Sprint Dyno Campus Boulderbevægelser cruxbevægelser Anaerob laktacid energi (glykolyse) 10 sekunder2 minutter Mellemdistanceløb Gymnastikrutine Temposkift i længere løb Længere boulderproblemer Cruxsekvenser Korte ruter AerobKulhydratforbrænding3 minutter1-3 timer Løb 800 meter og længere Cykling Lange ruter Onsights Fedtforbrænding30 minutterDageUltraløb Vandring Multipitch Bjergbestigning

10 Energisystemer Træthed Træner 2 Ophobning af træthedsstoffer – kaliumioner, brintioner (ikke mælkesyre) Depletering af kreatinfosfat (kort tungt arbejde) Depletering af muskelglykogen, glykogen i blodbanen og i leveren (mere langvarigt arbejde) Central træthed Okklusion af blodtilførsel til musklerne i underarmene 10

11 Fysisk arbejdskrav energiomsætning Træner 2 Energiforbrug for en dygtig klatrer på en vanskelig rute (Bertuzzi m.fl. 2007): Anaerob alaktacid (styrke) – 36 % Anaerob laktacid (tolerance) – 22% Aerob (korttidsrestitution) – 42 % Hvad sker der, når vi klatrer? 11

12 Energisystemer Anaerob energiomsætning Træner 2 De forskellige energisystemer arbejder sideløbende – det er den relative andel af energiomsætningen, som ændrer sig 12

13 Træning i praksis Effekten af træning Træner 2 Musklerne Hypertrofi Kemiske ændringer Større glykogendepoter Kapillarisering Nervesystemet Bedre rekruttering Hurtigere rekruttering (RFD) Bedre timing Andet væv Større knogledensitet Stærkere/tykkere sener 13

14 Energisystemer Effekten af træning Træner 2 14 Styrke Bedre nervesignaler til musklerne Større og stærkere muskelfibre Stærkere sener Anaerob udholdenhed Mere effektive kemiske processer i underarmene Aerob udholdenhed Mere effektive kemiske processer i underarmene Bedre blodgennemstrømning Større styrke = mindre okklusion Bedre kapillarisering

15 Energisystemer Anaerob energiomsætning Træner 2 Hurtighedstræning Produktionstræning Tolerancetræning Højintensitetstræning Moderatintensitetstræning Lavintensitetstræning Intensitetszoner Taget fra løbediscipliner Overførsel til klatring? 15

16 Energisystemer Anaerob energiomsætning Træner 2 Power Kontaktstyrke Power endurance Udholdenhed Intensitetszoner i klatreterminologi 16

17 Energisystemer Effekten af træning Træner 2 RFD Maksimal styrke Hypertrofi Styrkeudholdenhed Intensitetszoner i styrketræningsterminologi 17

18 Træning i praksis Træner 2 Styrke er grundlæggende – trænes altid – målet er at blive stærkere år for år Aerob udholdenhed skal trænes og vedligeholdes, især hvis man er ruteklatrer Anaerob udholdenhed er mere specifik og kan opnås hurtigere Så hvordan skal vi træne? 18

19 Energisystemer Effekten af træning Træner 2 I dag træner vi styrkedelen I morgen træner vi udholdenhedsdelen 19

20 Styrketræning Træner 2 Systemtræning Helkropsøvelser Kvantificeret bouldering Styrkeøvelser på væggen 20

21 Styrketræning Træner 2 Post 1: En-arms dynamisk bevægelse Sitstart Lock-and-hover Første del – 2 X 15 minutter Post 2: Fiske trin Feet forward hangaround 21

22 Styrketræning Kvantificeret bouldering Træner 2 6. grads klatrere skal samle 10 point 7. gradsklatrere skal samle 15 point Point divideres med antal problemer Gennemsnittet skal være så højt som muligt Grøn: 1 point Gul: 2 point Blå: 3 point Rød: 4 point Sort: 5 point Eksempel: 2 røde = 8 point 3 blå = 9 point 1 gul = 2 point 1 grøn = 1 point Total: 20 point Antal problemer: 7 Gennemsnit: 20/7= 2,8 22

23 Styrketræning Træner 2 Man kan skrue på tre parametre: Flere point = udholdenhed Højere gennemsnit = styrke Flere point på en given tid = anaerob udholdenhed Svagheder: Man bør tælle antal forsøg – ikke antal toppe 23


Download ppt "Træningsfysiologi Træner 2 Vi fokuserer på perifere faktorer – dvs. musklernes måde at arbejde på Vi skipper de centrale effekter af træning, da de ikke."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google