Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen."— Præsentationens transcript:

1 Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen

2 Metode og formål Formål Som led i Fødevarestyrelsens tilsyn med fødevarevirksomheders overholdelse af lovgivningen omkring beskyttelse af forbrugere mod vildledning, har styrelsen valgt at gennemføre en række undersøgelser blandt forbrugerne. Formålet er at indsamle viden om forbrugernes opfattelse af fødevarebranchens mærkning og markedsføring i forbindelse med udvalgte, konkrete sager. Metode Undersøgelsen er baseret på 1.000 interview med et nationalt repræsentativt udsnit af mænd og kvinder over 18 år. Interviewene er gennemført via internettet med medlemmer af Voxmeters internetpanel. Panelet består udelukkende af personer, der er rekrutteret telefonisk i forbindelse med nationalt repræsentative interview. Det er således ikke muligt selv at tilmelde sig panelet. Det betyder, at panelet er repræsentativt for hele den del af befolkningen, der har adgang til internettet. Interviewene er gennemført i uge 3, 2015.

3 Konklusioner Overordnet viser undersøgelsen, at forbrugerne mener, at parmesan skal være høvlet umiddelbart før servering, for at den kan betegnes som ”frisk” eller ”friskhøvlet”. Ca. 1/3 af forbrugerne skelner ikke mellem betegnelserne ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”, men tager i stedet stilling til håndteringen af parmesanen i deres umiddelbare opfattelse af betegnelserne. Der er endvidere 71,3 % af forbrugerne, der er uenige i, at det er nok at kalde en parmesan for ”frisk”, hvis bare den lugter og synes frisk. Disse resultater tyder derfor på, at forbrugerne i høj grad har samme opfattelse af begreberne ”frisk” og ”friskhøvlet” parmesan – at parmesanen er høvlet lige inden servering. Derudover er der generel enighed om, at begge betegnelser dækker over, at parmesanen er købt i ét stykke.

4 Opfattelse af ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan” – ikke specificeret Bemærk: ”ved ikke” og ”andet” er udeladt fra grafen. Nedenstående spørgsmål er et åbent spørgsmål. Grafen viser de respondenter, der ikke tager stilling til, om parmesanen er frisk eller friskhøvlet –der er altså tale om de respondenter, der ikke opfatter en umiddelbar forskel på de to betegnelser. Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelserne ”frisk” og ”friskhøvlet” i denne sammenhæng?. 29,8 % af forbrugerne opfatter ”frisk” og ”friskhøvlet” parmesan som parmesan, der høvles lige inden servering. Det interessante i denne sammenhæng er, at man ikke skelner mellem definitionerne ”frisk” eller ”friskhøvlet” parmesan, men lader disse to betegnelser dække over det samme. Under 1/3 af forbrugerne mener dermed, at denne definition skal være opfyldt, før en restaurant kan bruge definitionerne ”frisk” og ”friskhøvlet” om parmesan i deres menukort.

5 Opfattelse af ”friskhøvlet parmesan” Bemærk: ”ved ikke” og ”andet” er udeladt af grafen. Nedenstående spm. er opdelt i ”frisk parmesan”, ”friskhøvlet parmesan” og ikke-specificeret med hver deres graf. Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelsen ”frisk” og ”friskhøvlet” i denne sammenhæng? 22,5 % af forbrugerne mener, at parmesan skal være høvlet ved bordet eller lige inden servering, før man kan kalde det ”friskhøvlet”. Dermed mener omkring 1/5 af forbrugerne, at denne definition skal være opfyldt, før en restaurant kan bruge ”friskhøvlet parmesan” som en formulering i deres menukort.

6 Opfattelse af ”frisk parmesan” Bemærk: ”ved ikke” og ”andet” er udeladt af grafen. Nedenstående spm. er opdelt i ”frisk parmesan”, ”friskhøvlet parmesan” og ikke-specificeret med hver deres graf. Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelsen ”frisk” og ”friskhøvlet” i denne sammenhæng? 16 % af forbrugerne associerer ”frisk parmesan” med en frisk råvare og mener dermed, at dette kriterium skal være opfyldt, før man kan bruge betegnelsen frisk.

7 Hvad mener du, betegnelsen ”frisk parmesan” primært henviser til? Q2: Hvad mener du, at betegnelsen ”frisk parmesan” primært henviser til? 58,9 % mener, at betegnelsen ”frisk parmesan” henviser til tidspunktet for, hvornår parmesanen er blevet høvlet. 26,3 % mener, at det henviser til, at parmesanen er høvlet i restauranten frem for at den er købt færdighøvlet.

8 Hvad mener du, betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” henviser til? Q3: Hvad mener du, at betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” primært henviser til? Hele 71,7 % mener, at betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” henviser til tidspunktet for, hvornår parmesanen er blevet høvlet, og at dette skal være gjort lige inden servering. 23,5 % mener, at det henviser til, om parmesanen er høvlet i restauranten, eller om den er købt færdighøvlet.

9 Hvad betyder betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” for dig? Q4: Hvad betyder betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” for dig? 80,7 % af forbrugerne mener, at parmesanen skal høvles umiddelbart før servering, før man kan bruge betegnelsen ”friskhøvlet parmesan”. 9,3 % mener, at det er tilstrækkeligt, at parmesanen er høvlet samme dag, mens 5,9 % af respondenterne mener, at det er underordnet, hvornår parmesanen er høvlet – bare det er gjort på restauranten, og at den synes frisk.

10 Frisk parmesan betyder, at parmesanen er købt i ét stykke frem for færdighøvlet Q5: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? Frisk parmesan betyder, at parmesanen er købt i ét stykke frem for færdighøvlet. Gennemsnit: 3,98 Ca. 70 % er helt enige eller delvist enige i dette udsagn, mens 15,4 % er helt eller delvist uenige heri. Der er dermed overvejende enighed om, at det vigtigste er, at parmesanen er købt i ét stykke frem for færdighøvlet.

11 Man kan kun bruge betegnelsen ”friskhøvlet”, hvis parmesanen er høvlet umiddelbart før servering Q5: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? Man kan kun bruge betegnelsen ”friskhøvlet”, hvis parmesanen er høvlet umiddelbart før servering. Gennemsnit: 4,2 73,6 % er helt eller delvist enige i, at man kun kan bruge betegnelsen ”friskhøvlet”, såfremt parmesanen er høvlet umiddelbart før serveringen. Kun 8,7 % er helt eller delvist uenige heri.

12 Man kan godt tale om friskhøvlet parmesan, selvom den er høvlet for en uge siden Q5: Man kan godt tale om friskhøvlet parmesan, selvom den er høvlet for en uge siden Hele 82,1 % er helt eller delvist uenige i dette udsagn, hvorfor der tegner sig samme billede som ved forrige udsagn. Langt de fleste forbrugere mener, at det ikke kan betegnes friskhøvlet parmesan, hvis det er høvlet for en uge siden.

13 Det er ikke vigtigt, hvornår parmesanen er høvlet. Det er fint at kalde den ”frisk”, hvis blot den smager, lugter og ser frisk ud Q5: Det er ikke vigtigt, hvornår parmesanen er høvlet. Det er fint at kalde den ”frisk”, hvis blot den smager, lugter og ser frisk ud I relation til udsagnet om, at det er i orden at kalde en parmesan for frisk, hvis bare den smager, lugter og ser frisk ud, er 71,3 % helt eller delvist uenige. 4,9 % er helt eller delvist enige i dette udsagn, hvorfor flertallet mener, at det ikke er nok, at den smager, lugter og ser frisk ud.

14 KONTAKT Analyser: www.voxmeter.dk. Kundetække: www.ceminstitute.com IT-Analyse-system: www.catglobe.com CEM Institute - Voxmeter Borgergade 6, 4. sal DK-1300 København K Phone: (+45) 7020 2324 CVR/VAT: 34217432 Anna M. Christensen amc@voxmeter.dk (+45)2684 6851amc@voxmeter.dk


Download ppt "Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google