Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spareplan Fælles dias ved offentliggørelsen den 27

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spareplan Fælles dias ved offentliggørelsen den 27"— Præsentationens transcript:

1 Spareplan 2015 -2019 Fælles dias ved offentliggørelsen den 27
Spareplan Fælles dias ved offentliggørelsen den 27. april Koncernledelsen

2 Indledning Koncernledelsen fremlægger her Spareplan 2015 – 2019
Udarbejdet i perioden – Spareplanen sendes i dag i høring Vil herefter indgå i den videre politiske proces for budget 2016 og budgetoverslag 2017 – 2019. 2 ▪

3 Disposition - afsnit Baggrunden for sparemål 2016 - 2019
Besparelser 2015 og konsekvenser for hospitalernes profiler Besparelser i de 8 temagrupper Den videre proces for vedtagelse af spareplan og budget 2016 og budget- overslagsår 3 ▪

4 1. Baggrunden for sparemål 2016 -2019
Stigende udgifter til medicin og nye behandlinger Effektiviseringskrav i forbindelse med byggerier Øget leasingfinansiering og forudsætninger om finansiering 4 ▪

5 Baggrund og rammer for Spareplan 2015 – 2019 (1)
Vi bygger fremtidens hospitaler til gavn for borgerne: Nye og moderne hospitaler i hele regionen Byggerierne skal sikre: Større patienttilfredshed Høj kvalitet Effektive drift, og Bedre arbejdsmiljø for medarbejdere og ledelser 5 ▪

6 Baggrund og rammer for Spareplan 2015 – 2019 (2)
Byggerier og effektiviseringskrav: Krav om 6-8% effektiviseringer på driftsbudgetterne ved nye byggerier og større ombygninger Effektiviseringskrav skal indfries løbende Budgetforlig 2013: Årlige effektiviseringskrav på mellem 0,5% - 0,75 % Hidtil har det været antaget, at dele af effektiviserings- kravet kunne imødekommes ved meraktivitet Der forventes i Økonomiaftalerne med regeringen ikke længere finansiering til meraktivitet Derfor indgår 337 mio. kr. nu i spareplanen 6 ▪

7 Baggrund og rammer for Spareplan 2015 – 2019 (1)3
Effektiviseringsgevinster på 6-8% fordelt på perioder og hospitaler 7 ▪

8 Baggrund og rammer for Spareplan 2015 – 2019 (4)
Vi skal sikre ”Mest mulig sundhed for pengene”: På patientens præmisser: Patienten og de pårørendes ressourcer skal inddrages og udnyttes langt bedre Samarbejde på tværs til gavn for patienterne: Sikre et bedre samarbejde internt og mellem hospitaler, og Mellem hospitaler, kommuner og praksis området Den bedst mulige kvalitet for patienten: Behandlingen og anvendelsen af ny medicin og nye behandlinger er med til at sikre bedre behandlingsforløb, for mange patientgrupper med deraf følgende øget overlevelse og en forbedret livskvalitet 8 ▪

9 Baggrund og rammer for Spareplan 2015 – 2019 (4)
Samtidig skal vi sikre, at der er balance i regionens økonomi og vi bevarer en sund økonomi. Det er således nødvendigt: At imødegå de økonomiske udfordringer i 2015 og fremover, omkring stigende udgifter til medicin, nye behandlinger og flere læger, som skal være til at sikre den bedst mulige behandling af patienterne At sikre finansiering af de nye hospitalsbyggerier, således at vi sikrer den mest effektive drift, større patienttilfredshed og høj kvalitet i sundhedsvæsnet i Region Midtjylland 9 ▪

10 Opdaterede sparemål for spare- plan 2016-2019
* I det oprindelige sparemål er fordelingen i 2019: - Stigende udgifter til medicin og nye behandlinger: 205 mio. kr. Effektiviseringskrav ved byggerier: 337 mio. kr. Øget leasingfinansiering og forudsætninger og forudsætninger om finansiering: 118 mio. kr. 10 ▪

11 Regionsrådet har besluttet 7 principper for udarbejdelse af spareplan
Akutplanens principper om fem akuthospitaler. Der kan lægges op til ændringer af øvrige elementer i struktur og servicemål i akutplanen, hospitalsplanen, psykiatriplanen, specialeplanen og den præhospitale plan med efterfølgende ændringer som f.eks. omstillingsplanen. Der arbejdes med LEON-princippet blandt andet i regi af praksisplan og sundhedsaftale. Princippet indebærer, at behandlingen altid skal tilbydes på det laveste effektive omsorgsniveau, og princippet er med til at reducere spild mest muligt. Der kan lægges op til en revision af investeringsplanen. Ændringsforslag til vedtagne politiske planer og andre politiske beslutninger skal beskrives tydeligt, og de enkelte ændringsforslag skal godkendes politisk, inden de gennemføres. De somatiske hospitaler og psykiatrien skal levere aktivitet, der giver værdi for patienten - under hensyntagen til at regionen leverer den forudsatte aktivitetsværdi, så indtægtsrammen vedrørende den statslige aktivitetspulje og den kommunale medfinansiering holdes. Forslag skal lægge vægt på, at behandlingen foregår på patientens præmisser og med den bedste kvalitet hver gang. 11 ▪

12 Intentioner i Spareplan 2015-2019
Vores intention med Spareplan 2015 – 2019 er: at fremme god faglig kvalitet med tilhørende økonomiske gevinster at sikre et effektivt sundhedsvæsen, hvor der leveres mest mulig sundhed for pengene at inddrage patienterne og bruge deres ressourcer aktivt at vi i alle forslag sikrer et stærkt fokus på værdi for patienten Med sundhedsplanen Fælles ansvar for sundhed fra oktober 2013 er kursen sat for de kommende års arbejde med sundhed i regionen. For at skaffe økonomisk rum til at sikre drift og videreudvikling indenfor rammerne af sundhedsplanen skal der ekstraordinær fokus på tiltag, der giver økonomiske besparelser. Vi ønsker at levere god kvalitet hver gang på den rigtige måde. Det skal udløse økonomiske gevinster i form af sparede sengedage, ambulante besøg og unødvendige procedurer i kontakten med sundhedsvæsenet. Der skal opmærksomhed på en eventuel overimplementering. Kvaliteten i behandlingen af patienterne skal ses i det samlede sundhedsvæsen på tværs af hospitaler, kommuner og praksissektoren. Samarbejdet omkring patienten skal udvikles, så det giver økonomiske gevinster på bundlinjen. Effektivitet hænger sammen med at levere ydelsen til billigst mulig enhedspris og kun levere til aftalt serviceniveau. Som et led i at drive et effektivt sundhedsvæsen skal der fokus på at implementere og bruge vores systemer på en relevant måde. Der skal være økonomiske gevinster ved at bruge faciliteterne i Midtepj, anvende elektronisk ankomstregistrering, indkøbe gennem indkøbssystemet, anvende planlægningsværktøjer til fremmødeplaner etc. Mange af vores patienter har egne ressourcer, der kan komme mere i spil. Det skal være muligt at investere i redskaber, it mm. til patienter, der selv kan og vil tage et større ansvar for egen sundhed. 12 ▪

13 Koncernperpektivet Der er lagt vægt på:
At reducere variation, dog under hensyntagen til særlige behov for et område. At sikre økonomisk og fagligt bæredygtige enheder – herunder fem akuthospitaler At enhederne lærer af hinanden for at sikre ensartet, effektiv drift. At løsninger implementeres ensartet, så der tilbydes en ensartet service. At presset på hospitalernes aktivitet reduceres, hvor det giver værdi for patienten og er på patientens præmisser. At der skal implementeres i bund, men ikke overimplementeres. At der laves flere fælles løsninger med fx tværgående enheder, eller én enhed der betjener hele koncernen. At der skal være mest mulig konkurrenceudsættelse af regionens køb af varer og tjenesteydelser. 13 ▪

14 2. Besparelser 2015 og konsekvenser for hospitalernes profiler
14 ▪

15 Budget- og omstillingsvirkning af besparelserne,
Korrigeret for ikke fordelte besparelser. Bruttobudget 2015 Budgetvirkning 2019 Omstillingsvirkning 2019 Mio. kr. i % Hospitalsenheden Horsens* 927 -33,8 3,6% -40,4 4,4% Regionshospitalet Randers* 1.011 -15,1 1,5% -45,1 4,5% Hospitalsenheden Vest* 2.126 -118,3 5,6% -85,2 4,0% Hospitalsenhed Midt* 2.440 -175,2 7,2% -138,0 5,7% Aarhus Universitetshospital* 6.123 -202,3 3,3% -220,5 Præhospitalet 918 -3,1 0,3% -5,8 0,6% Psykiatri* 1.749 -53,6 3,1% -53,4 Fælles puljer 2.314 -48,7 2,1% -44,1 1,9% Hospitalsmedicin 1.646 -37,0 2,2% Praksissektoren 3.249 -49,2 -38,6 1,2% Tilskudsmedicin 1.177 -22,3 Centrale stabe og fællesfunktioner 496 -29,0 5,8% -57,3 11,6% Akutbiler og akutlægebiler -36,4 Gennemsnitlig besparelse 3,4% Total 24.177 -824,0 * Hospitalerne ekskl. medicin 15 ▪

16 Hospitalsenheden Horsens
Tilførsler: Overtager nogle avancerede brokoperationer fra Aarhus Universitetshospital. Får fertilitetsbehandling fra Aarhus Universitetshospital. Medicinsk afdeling udvides med fire senge. Reduktioner: Radiologisk vagt flyttes til Aarhus Universitetshospital. 16 ▪

17 Regionshospitalet Randers
Tilførsler: Patologien samles på Regionshospitalet Randers Reduktioner: Ændring af akutklinikken i Grenå til enheder, der varetager diagnostiske ydelser (røntgenoptagelse og blodprøver) Radiologisk vagt flyttes til Aarhus Universitetshospital 17 ▪

18 Hospitalsenheden Vest
Tilførsler: Overtager øre-næse-hals ambulatorium fra Hospitalsenhed Midt til Hospitalsenheden Vest. Nyrecancerbehandling flyttes fra Hospitalsenhed Midt til Hospitalsenheden Vest. Socialmedicin flyttes fra Center for Kvalitetsudvikling til Hospitalsenheden Vest. Reduktioner: Ændring af akutklinikkerne i Ringkøbing og Holstebro til enheder, der varetager diagnostiske ydelser (røntgenoptagelse og blodprøver). Der etableres ikke som planlagt akutklinik i Lemvig. Mammakirurgisk fællesfunktion flyttes til Regionshospitalet Viborg. Neurorehabilitering på regionsfunktionsniveau flyttes til Hospitalsenhed Midt Klinisk Mikrobiologi flyttes til Aarhus Universitetshospital. Ikke-akut klinisk immunologi flyttes til Aarhus Universitetshospital Patologien flyttes til Regionshospitalet Randers. Radiologisk vagt flyttes til Aarhus Universitetshospital. 18 ▪

19 Hospitalsenhed Midt Omflytninger:
Samling af modtagelsen af akutte patienter i Hospitalsenhed Midt på Regionshospitalet Viborg, herunder lukning samt flytning af medicinske senge fra Regionshospitalet Silkeborg til Regionshospitalet Viborg. Samling af Hospitalsenhed Midts intensiv kapacitet på Regionshospitalet Viborg. Samlet Diagnostisk Center for Hospitalsenhed Midt. Neurorehabilitering på regionsfunktionsniveau på Regionshospitalet Skive flyttes til Regionshospitalet Hammel Neurocenter, Hospitalsenhed Midt. Tilførsler: Får højt specialiseret fedmekirurgi fra Aarhus Universitetshospital. Får fertilitetsbehandling fra Aarhus Universitetshospital. Får mammakirurgisk fællesfunktion fra Hospitalsenheden Vest. Neurorehabilitering på regionsfunktionsniveau fra Hospitalsenheden Vest samles på Regionshospitalet Hammel Neurocenter, Hospitalsenhed Midt. Reduktioner: Ændring af akutklinikkerne i Silkeborg og Skive til enheder, der varetager diagnostiske ydelser (røntgenoptagelse og blodprøver). Øre-næse-hals ambulatorium flyttes til Hospitalsenheden Vest. Nyrecancerbehandling flyttes til Aarhus Universitetshospital og Hospitalsenheden Vest. Ikke-akut klinisk immunologi flyttes til Aarhus Universitetshospital. Patologien flyttes til Regionshospitalet Randers. Radiologisk vagt flyttes til Aarhus Universitetshospital 19 ▪

20 Aarhus Universitetshospital
Tilførsler: Klinisk Mikrobiologi samles på Aarhus Universitetshospital Ikke-akut klinisk immunologi samles på Aarhus Universitetshospital. Radiologisk og skeletrøntgen vagt samles på Aarhus Universitetshospital Nyrecancerbehandling flyttes fra Hospitalsenhed Midt til Aarhus Universitetshospital MarselisborgCentret flyttes fra Center for Kvalitetsudvikling til Aarhus Universitetshospital Reduktioner: IVF klinikken lukkes og aktiviteten flyttes til Hospitalsenhed Midt og Hospitalsenheden Horsens Fedmekirurgi flyttes til Hospitalsenhed Midt Noget hovedfunktionsbehandling flyttes til regionshospitalerne 20 ▪

21 Præhospitalet Reduktioner:
Antallet af akutlægebiler og akutbiler reduceres. 3 hjemmesygeplejerskeordninger og 1 udrykningslægeordning nedlægges. 21 ▪

22 Psykiatri Omflytninger:
I Regionspsykiatrien Vest lukkes akutfunktionen i Holstebro og alle akutte patienter samles i Herning. Samtidig skal den ambulante aktivitet både i Herning og Holstebro udvides, og der skal etableres 12 hotelsenge i Holstebro. Overlægeberedskabsvagten samles. Ambulante satellitter i Hedensted og Odder lukkes. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Friklinik nedlægges som selvstændig enhed og indgår fremover i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center. Afd. M, AUH Risskov nedlægges, og aktiviteterne samles på de andre to almenpsykiatriske afdelinger i Risskov: P og Q. Regionspsykiatrien Silkeborg nedlægges som selvstændig enhed, og der etableres en Regionspsykiatrien Midt, der består af Regionspsykiatrien Viborg/Skive og Regionspsykiatrien Silkeborg. Psykiatriens Hus i Silkeborg bevares. Og patienterne fra Silkeborg indlægges fremover i Viborg i stedet for i Risskov. Reduktioner: Museum Ovartaci lukkes. 22 ▪

23 3. Besparelser i de 8 temagrupper
23 ▪

24 Spareplanens konsekvenser, Fordeling af besparelserne på temaer samt reserver m.v. (Del 1 af tabel)
Mio. kr. 2016 2017 2018 2019 Tema 1. Akutområdet -79,7 -96,1 -99,1 Tema 2. Planlagte forløb -89,8 -99,8 -105,7 -111,3 Tema 3. Praksisområdet -43,8 -55,2 -50,0 Tema 4. Psykiatri -29,2 -45,2 Tema 5. Klinisk service -56,0 -63,9 Tema 6. Ikke kliniske områder -220,5 -224,6 -301,5 -310,5 Tema 7. Medicin -33,8 -46,5 -54,2 -58,9 Tema 8. Tværgående somatisk område -18,9 -37.7 -49,0 -88,1 Øvrige 1,5 2,0 2,6 3,0 Samlet spareforslag -570,2 -667,0 -763,0 -824,0 24 ▪

25 Spareplanens konsekvenser, Fordeling af besparelserne på temaer samt reserver m.v. (Del 2 af tabel)
Mio kr. 2016 2017 2018 2019 Samlet spareforslag -570,2 -667,0 -763,0 -824,0 Pulje til politisk prioritering 25,0 Reserve 5,2 10,0 90,0 Sparemål 540,0 622,0 718,0 699,0 Balance 25 ▪

26 Tema 1: Akutområdet Principper og forudsætninger for besparelser har været: At akuthospitalernes opgaveløsning og overholdelse af Sundhedsstyrelsens krav understøttes Justering af serviceniveau på det præhospitale område, så det er på linje med øvrige regioner Effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsnet Udnyttelse af potentialet i mere samarbejde med, og understøttelse af, kommunale sundhedstilbud 26 ▪

27 27 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 1: Akutområdet og det præhospitale område 0,0 -79,7 -96,1 -99,1 01 Omlægning til subakutte tider og udvikling af tværsektorielle indsatser -10,0 02 Reducere akutklinikkernes åbningstider og bemanding -10,3 03 Reduktion af udgifterne til det medicinske område på Hospitalsenhed Midt -3,9 04 Samling af modtagelse af akutte patienter i Hospitalsenhed Midts optageområde gennem akutafdelingen i Viborg -5,9 05 Samling af intensiv kapacitet i Hospitalsenhed Midt + pulje til intensiv/NISA/RCV -7,0 06 Flytning af brokoperationer fra Aarhus Universitetshospital til Hospitalsenheden Horsens -0,4 07 Samling af den midt-vestlige aktivitet på øre-næse-halsområdet på Hospitalsenhed Vest -2,8 08 Ambulancetjenestens indsats vedr. patienter i eget hjem -1,7 -4,6 09 Reduktion i udgifterne til børneområdet (pædiatri) -8,0 10A Ændring af struktur for akutlægebiler og akutbiler herunder nedlæggelse af 3 hjemmesygeplejerskeordninger- og 1 udrykningslægeordning -34,4 -36,4 11A Anvendelse af præhospitalt personale til interhospitale transporter -6,6 12 Afslutning af flere patienter med hastegrad B -3,2 27 ▪

28 Tema 1: Akutområdet Uddybning af forslag 1.10
Der er tre forskellige forslag til fremtidig præhospital organisation: Forslagene indebærer både forskellige besparelsespotentialer, og forskellige tilbud til borgerne Der er derfor tre forskellige udgaver af spareforslag 10, og to forskellige udgaver af spareforslag 11 28 ▪

29 Tema 1: Akutområdet Forslag om færre akutlægebiler og akutbiler
Region Midtjylland har en høj koncentration af biler sammenlignet med øvrige regioner Akutlægebiler Akutbiler Region Midtjylland 9 3 Region Hovedstaden 5,5 0,5 Region Syddanmark 6 7 Region Sjælland 1 Region Nordjylland 2 29 ▪

30 Tema 1: Forslag om færre akutlægebiler og akutbiler
Aktiviteten på flere af bilerne er meget lav. 3 af bilerne bliver kaldt ud under 2 gange i døgnet Én bil kaldes ud 17 gange i døgnet De resterende 8 biler bliver kaldt ud mellem 3 og 9 gange i døgnet En reduktion (forslag 10 a) vil fortsat sikre tidlig lægedækning til borgerne, når de rammes af akut sygdom og tilskadekomst 30 ▪

31 Tema 2: Planlagte forløb
Principper og forudsætninger for besparelser har været: Det har været centralt at sikre, at hospitalernes enheder og funktioner er bæredygtige og robuste. Der er arbejdet med: Organisatoriske samlinger. ”Best practice” skal spredes og implementeres på hospitalerne. Optimering og ensretning i hospitalernes behandlinger. Hjemtrække behandlinger fra privathospitaler og andre regioner. 31 ▪ 31 ▪

32 32 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 2: Planlagte forløb -3,1 -89,8 -99,8 -105,7 -111,3 01 Reducere antallet af fertilitetsklinikker i Region Midtjylland 0,0 -11,5 02 Urologi - Samling af nyrecancerkirurgi i RM -1,1 -3,3 03 Urologi - decentralisering af budgetansvar -0,4 -1,9 04 Kirurgi - Samling af fedmekirurgi i Regionshospitalet Viborg -1,3 -3,6 05 Flytte mammakirurgisk fællesfunktion fra Regionshospitalet Holstebro til Regionshospitalet Viborg -2,1 06 Neurorehabilitering, samle og reducere antallet af regionsfunktionsniveausenge -9,0 07 Neurorehabilitering - højtspecialiseret niveau -5,0 08 Ortopædkirurgi - reducere variation i liggetid -17,7 09 Ortopædkirurgi - Idékatalog -10,0 10 Reducere operationsfrekvens på rygområdet -3,0 11 Nefrologi - flere patienter i hjemmedialyse i Region Midtjylland -1,6 -4,6 -6,0 12 Reduktion af klinisk ledelse -7,3 -15,8 -20,0 13 Kardiologi - Hjemtagning fra Hjertecenter Varde -0,3 -0,9 14 Kardiologi - flytning af aktivitet fra Aarhus Universitetshospital til regionshospitalerne -7,5 15 Flytning af aktivitet fra Aarhus Universitetshospital -5,6 16 Gråzoneaktivitet -2,8 17 Etablering af ét fælles Diagnostisk Center på Hospitalsenhed Midt 32 ▪

33 Tema 3: Praksisområdet Principper og forudsætninger for besparelser har været: Vision: At have fokus på det tværsektorielle samarbejde for at skabe mest sundhed for pengene og mest kvalitet for borgeren Kendetegn ved forslag: Generelle effektiviseringer inden for praksisområdet Udbygge udvekslingen af opgaver mellem primærsektoren og hospitalerne Formål: Varige besparelser Understøtte prioriteringen af en mere effektiv arbejdsdeling i det tværsektorielle samarbejde som sundhedsaftalen og arbejdet i praksisplanudvalget sætter rammen for 33 ▪

34 34 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 3: Praksisområdet -14,2 -43,8 -55,2 -50,0 01 Indsatser i forbindelse med ordination af ernæringspræparater 0,2 -4,0 02 Ændrede regler for henvisning af flergangsbrugere med ukompliceret hørenedsættelse til de offentlige høreklinikker i Region Midtjylland 0,0 -2,0 03 Afvikling af lokal aftale om regional betaling af vederlagsfri fysioterapi -1,0 04 Akutaftalen 05 Genforhandling af lægevagtsaftalen 06 Omlægning af praksisområdets Projekt- og Udviklingspulje samt bevillingen til Praksisforskningsfonden -6,7 07 Inddragelse af uforbrugte midler i de regionale kvalitets- og efteruddannelsesudvalg -10,0 -3,0 08 Omlægning fra fremmødetolkning til teletolkning (telefon og videotolkning) -0,5 -1,5 09 Tillægsydelse 2133 "Forsendelse af biologisk materiale ekskl. blodprøver" honoreres ikke -3,4 -10,3 10 Fjernelse af unødige analyser og dobbeltanalyser -9,6 11 Ambulatoriers rekvisition af blodprøver i almen praksis -13,4 12 Opkøb af speciallægepraksis 34 ▪

35 Tema 4: Psykiatri Principper og forudsætninger for besparelser har været: Arbejdet har taget udgangspunkt i Psykiatriplan 2013 – 2016 og følgende principper: At prioritere de løsninger, der samlet set giver mest værdi for patienterne At alle enheder i psykiatrien skal bidrage At de ikke-kliniske områder skal bidrage i størst mulig omfang At påbegynde tilpasningen af psykiatriens optageområder til akuthospitalernes optageområder At omlægge og prioritere At samle i robuste og bæredygtige enheder 35 ▪

36 36 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 4: Psykiatrien 0,0 -29,2 -45,2 1.1 Produktivitet og effektivitet -10,5 2.1 Etablering af Regionspsykiatrien Midt -1,5 -2,9 2.2 Omlægning af voksenpsykiatriske senge på AUH Risskov -1,2 -2,3 2.3 Samling af akutmodtagelse samt lukning og omlægning af senge i Regionspsykiatrien Vest -3,5 -7,0 2.4 Samling af beredskabsvagt -0,5 2.5 Lukning af ambulante satellitter i Hedensted og Odder -0,2 -0,3 3.1 Servicefunktioner -2,0 3.2 Besparelser på det administrative område -1,6 -3,2 3.3 Organisatoriske sammenlægninger -2,4 -4,7 3.4 Centrale puljer -1,0 3.5 Kørsel og mødeforplejning -0,9 4.1 Arbejdsgange og forenkling -3,4 -6,8 4.2 Logopædbetjeningen -0,4 5.1 Museum Ovartaci -1,7 36 ▪

37 Tema 5: Klinisk service Principper og forudsætninger for besparelser har været: Klinisk service skal understøtter gode effektive patientforløb Laboratorieområdet er anskuet ud fra et regionsperspektiv. Tilgangen er, at faglig bæredygtighed går forud for matrikelhensyn. Udgangspunktet for besparelsesforslagene i.f. radiologien er at reducere ressourceforbruget i vagttiden og dermed give mere dagarbejdstid. En ensartet socialrådgiver- og diætistservice tilpasset den arbejdsdeling mellem region og kommuner, der følger af strukturreformen 37 ▪

38 38 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 5: Klinisk service 0,5 -56,0 -63,9 01 4 %-reduktion i driftsudgifterne på de klinisk biokemiske afdelinger samt etablering af driftsråd for regionshospitalernes kliniske biokemiske afdelinger 0,0 -17,8 02 Fusion af de Klinisk Mikrobiologiske afdelinger -7,0 03 Klinisk immunologiske funktioner -4,7 04 Fusion af Patologien på Regionshospitalerne i Region Midtjylland -3,6 05 Fælles beskriverenhed for CT- og MR-scanninger for Regionshospitalerne -3,8 06 Nedlæggelse af radiologisk vagt på akutklinikkerne uden for akutklinikkernes lukketid -1,1 07 Lokale initiativer inden for klinisk fysiologi & nuklearmedicin -1,8 08 Samling af fysikerområdet 09 Produktivitetsforbedring gennem kvoteforhøjelse på Klinisk Genetisk Afdeling 10 Hjemtagning af analyser fra Statens Seruminstitut -11,1 11 Hjemtagning af analyser fra andre eksterne laboratorier end Statens Seruminstitut -0,9 12 Reduktion af socialrådgivere på hospitalerne -4,4 13 Reduktion af diætister -6,8 14 Skeletrøntgen vagt til vagtlægerne 38 ▪

39 Tema 6: Ikke kliniske områder
Fokus på: At sikre en skarp prioritering, koordinering og afgrænsning af de administrative opgaver Hvordan der kan skabes yderligere forenklinger, sammenhæng og handlekraft i organisationen At reducere behovet for koordinering på tværs af afdelinger/kontorer Mest mulig konkurrenceudsættelse af regionens indkøb af varer og tjenesteydelser 39 ▪ 39 ▪ 39

40 Tema 6: Ikke kliniske områder
Fokus på: Bæredygtige enheder til lavest mulige omkostninger Forbedrings- og implementeringskraft til de nødvendige kvalitetsforbedringer og omlægninger de kommende år Udnyttelse af stordriftsmuligheder samt fælles koncepter med høj grad af standardiserede løsninger Bedre tilrettelæggelse af møder og øget brug af video med henblik på at reducere udgifterne til kørsel og forplejning 40 ▪ 40 ▪ 40

41 Tema 6: Ikke Kliniske områder
Fordeling af besparelser i temagruppe 6 Mio. kr. 2016 2017 2018 2019 Administration -53,9 -61,2 -68,2 -74,9 Hospitalsadministrationerne -21,0 Centrale stabsfunktioner og fællesfunktioner -32,9 -40,2 -47,2 Indkøbsområdet -24,6 -44,0 -63,5 -82,9 Forsyninger -62,4 -56,1 -84,6 -85,6 Fælles puljer -79,6 -63,3 -85,2 -67,1 I alt -220,5 -224,6 -301,5 -310,5 41 ▪ 41 ▪ 41

42 Tema 7: Medicin Principper og forudsætninger for besparelser har været: Fortsat fokus på nationale anbefalinger Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) Koordineringsrådet for ibrugtagning af sygehusmedicin (KRIS) Øget anvendelse af regionale retningslinjer i Region Midtjylland Tættere opfølgning på anbefalinger/retningslinjer Forslagene må ikke medføre en forringelse af behandlingseffekten for patienterne Fokus på både igangværende og nye initiativer Et tværsektorielt fokus på anvendelse af medicin Konkrete forslag til at reducere væksten 42 ▪

43 43 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 7: Medicin 0,0 -33,8 -46,5 -54,2 -58,9 1 Rationaler i medicinhåndtering -3,0 -8,0 -10,0 2 Fremme anvendelse af Easyhaler indenfor området Kol/Astma medicin -4,7 3 Anvendelse af blodfortyndende lægemidler i overensstemmelse med gældende retningslinjer -6,1 -8,8 -11,5 -13,2 4 Orientering om brug af biosimilært lægemiddel (erstatning for lægemidlet Remicade) -20,0 -25,0 -28,0 -31,0 5 Justeringer af organisationen på medicinområdet 43 ▪

44 Tema 8: Arbejdsgange, kapacitetsudnyttelse og forenkling
Bedre udnyttelse af ressourcer Opmærksomhed på læring og udvikling Forslagene er baseret på initiativer, som er afprøvet mindst ét sted i regionen Forslagene vedrører arbejdsgange og tilrettelæggelse af processer – det betyder der er givet plads til lokale tilpasninger indenfor den estimerede ramme Noter: Læringsprincippet: OBS – dette har betydning for implementeringen af forslagene, idet enkelte hospitaler allerede vil have afprøvet og muligvis implementeret forslaget, hvorfor de skal finde besparelsen på lignende eller andre områder. 44 ▪ 44 ▪ 44

45 45 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Mio. kr. Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017 Budget 2018 Budget 2019 Tema 8: Arbejdsgange, kapacitetsudnyttelse og forenkling 14,5 -18,9 -37,7 -49,0 -88,1 1 Implementering af Klinisk Logistik 5,0 -4,9 -9,9 2 Udnyttelse af ny fælles platform (NFP) 9,5 0,0 -12,9 3 Forenklinger på kvalitetsområdet -5,0 4 Udnyttelse af operationsgange -20,0 5 Reduktion af varians i produktivitet på lægesekretærområdet -1,4 -2,8 -4,1 -5,5 6 Vagtplanlægning, lægeområdet -7,5 7 Optimering af stuegang - mobilitet -2,5 8 Optimering af patientflow målrettet akut indlagte patienter -5,1 -10,0 9 Implementering af fremmødeprofiler 45 ▪

46 4. Den videre proces for vedtagelse af spareplan og budget 2016 og budget- overslagsår 2017-19
46 ▪

47 Den videre proces - tidsplan
Dato Proces Mandag den 27. april Offentliggørelse af høringsmateriale Fredag de 1. maj Bededag Fredag den 8. maj kl Høringsfrist Mandag den 11. maj Direktionsmøde om sparekataloget til regionsrådet Tirsdag den 12. maj Ekstraordinært RMU Onsdag den 13. maj Udsendelse til regionsrådets budgetseminar Torsdag den søndag den 17. maj Kristi Himmelfartsferie Tirsdag den 19. maj Møde mellem RMU og forretningsudvalget om budgetudarbejdelse Onsdag den 20. maj Regionsrådets budgetseminar. Fremlæggelse af sparekatalog. Mandag den 25. maj 2. pinsedag Tirsdag den 9. juni Møde i kredsen bag budgetforlig 2015 om sparekatalog Torsdag den 16. og onsdag den 24. juni 2015. Henholdsvis forretningsudvalget og regionsrådet udmelder de økonomiske rammer for budget 2016 og overslagsårene Fredag den 14. og onsdag den 26. august Henholdsvis forretningsudvalget og regionsrådet 1. behandler forslag til budget 2016 og overslagsår Onsdag den 2. september Budgetforligsdrøftelser Tirsdag den 22. og onsdag den 30. september Forretningsudvalg og regionsrådet 2. behandler forslag til budget 2016 og overslagsår Ændringer: Direktionsmøde den 11. maj Udsendelse til rr den 13 (tidligere fremgået som den 12.) 47 ▪

48 Høring Spareplan 2015 – 2019 sendes i høring i perioden – kl ! Høringsparterne er: MED-systemet (RMU og alle HMU’er, der involverer relevante LMU’er) de lægefaglige specialeråd, Det Regionale Sygeplejeplejefaglige råd, Det ergo- og fysioterapeutfaglige råd, Sundhedsbrugerrådet Det regionale kontaktforum på psykiatriområdet Kommunerne De faglige organisationer Sundhedsstyrelsen Herudover er der mulighed for, at sende høringsvar til: 48 ▪

49 HR-principper (1) Afsæt i retningslinjer om omplacering og afskedigelse vedtaget af Regions-MEDudvalget Beskriver blandt andet de overordnede principper for valget af de medarbejdere, der skal omplaceres eller afskediges, og fortrinsretten til ledige relevante stillinger. Fortrinsretten til ledige relevante stillinger gælder forud for opsigelsen og i hele opsigelsesperioden og indebærer: 1) Ret til at komme til samtale til relevante ledige stillinger (undtagelse, hvis mange kan gøre brug af fortrinsretten) 2) Ret til at blive ansat, hvis man opfylder de faglige og personlige krav, der er til stillingsindehaver (undtagelse, hvis flere, kan gøre brug af fortrinsret til at komme til samtale) Hovedreglen er bevarelse af nuværende løn. Retningslinjerne kan findes på 49 ▪

50 HR-principper (2) Midlertidigt stop for eksternt opslag af stillinger fra 1. maj Stillinger slås op internt (på intranettet) i minimum 14 dage Det skal fremgå af opslaget 1) at medarbejdere fra eget HMU område, som er i omplacering, har fortrinsret til stillingen, og 2) at medarbejdere fra andet HMU område, der er i omplacering har sekundær fortrinsret til stillingen, 3) at fortrinsret til lederstillinger kun gælder ledere på samme stillingsniveau. Direktionen kan give dispensation til eksternt opslag Undtagelser fra stoppet for eksternt opslag: - Midlertidige stillinger op til 3 måneder - Uddannelsesstillinger mv. Tidligere udmeldt ansættelsesstop for lederstillinger fra den 17. april 2015 Læs mere på 50 ▪

51 HR-principper (3) Tilbud til medarbejdere og ledere i forbindelse med omstruktureringer og besparelser Koncern HR stiller et beredskab til rådighed, som supplement til de lokale HR-beredskaber, i forbindelse med afskedigelse af medarbejdere og ledere. Indeholder både muligheder for støtte til ledere, medarbejdere og afdelinger. Læs mere på 51 ▪

52 HR-principper (4) Scenarier for sammenlægninger, fusioner og besparelser I 2011 godkendte Regions-MEDudvalget en række scenarier for processerne i forbindelse med sammenlægninger og fusioner af organisatoriske enheder. Scenarierne beskriver, hvordan processerne omkring bemandingen af nye enheder håndteres. Disse scenarier gælder fortsat. Læs mere på 52 ▪


Download ppt "Spareplan Fælles dias ved offentliggørelsen den 27"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google