Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArnold Andersen Redigeret for ca. et år siden
1
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation
2
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.2 Klassedesign Arnow og Weiss foreslår en 4+1 punkts plan for design af en klasse De første fire skridt definerer klassens set fra en brugssynsvinkel: “Hvad kan klassen?” interface Det sidste skridt definerer klassen set fra en realisationssynsvinkel: “Hvordan får vi den til at gøre det?” implementation
3
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.3 Interface: 4+1 De fire punkter i definition af interface er: 1.Definer klassens opførsel, hvilke metoder skal klassen have? 2.Definer hvorledes klassen skal bruges (dets interface), dvs. prototyper for alle metoder 3.Skriv et testprogram der bruger klassen, så vi finder ud af om dets interface er passende. 4.Skriv et klasseskelet, dvs. klassen samt metodprototyper og tomme metodekroppe
4
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.4 Implementation: 4+1 Implementation (realisation) består i at skrive kroppene til metoderne, samt definere de instansvariable, der måtte være brug for. Ofte vil der være mange forskellige implementationer af nøjagtig det samme interface. Og oftest er der ikke ‘en bedste løsning’, men derimod fordele og ulemper ved dem alle.
5
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.5 Øvelse Nævn nogle fordele og ulemper ved vores implementation af Date2.
6
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.6 Eksempel: En bankkonto Opgave: Lav en klasse som modellerer en bankkonto. Det skal være muligt at hæve og indsætte penge, og få oplyst hvad kontoens indstående er.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.