Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal."— Præsentationens transcript:

1 Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Problemformulering Problemformulering Projektets opbygning Projektets opbygning Metoder og teorier Metoder og teorier Tidsplan Tidsplan

2 Ovenstående video er sammensat af et eventyr fra Randers’ brandingkampagne og en video fra Aalborgs brandingkampagne.

3 Branding Branding: Branding: Stammer fra den kommercielle verden Stammer fra den kommercielle verden ”Place branding”, ”urban branding”, ”city branding”, etc. ”Place branding”, ”urban branding”, ”city branding”, etc. Hvad er vi vidne til? Hvad er vi vidne til? Profilering af byen/kommunen Profilering af byen/kommunen Øget fokus på at skabe attraktive urbane rum og miljøer for at kunne tiltrække turister, kvalificeret arbejdskraft og investeringer Øget fokus på at skabe attraktive urbane rum og miljøer for at kunne tiltrække turister, kvalificeret arbejdskraft og investeringer Instrumentalisering af kulturpolitikken Instrumentalisering af kulturpolitikken Brandingprojekter/-strategier (kommunal branding) Brandingprojekter/-strategier (kommunal branding) Branding er i stigende grad blevet en integreret del af byernes og kommunernes udviklingsstrategier og –initiativer Branding er i stigende grad blevet en integreret del af byernes og kommunernes udviklingsstrategier og –initiativer

4 Initierende problem Hvorfor dette projekt?: Hvorfor dette projekt?: ”Kommunal branding” er et relativt uudforsket aspekt af de urbane transformationsprocesser. ”Kommunal branding” er et relativt uudforsket aspekt af de urbane transformationsprocesser. Eksempler fra Aalborg og Randers: Eksempler fra Aalborg og Randers: Der udvikles ideer og tanker omkring Aalborgs fremtid indenfor emner såsom: Vand/havn, bymiljø, trafik, kultur, undervisning og erhvervslivsfremme (”Aalborgs fremtid”) Der udvikles ideer og tanker omkring Aalborgs fremtid indenfor emner såsom: Vand/havn, bymiljø, trafik, kultur, undervisning og erhvervslivsfremme (”Aalborgs fremtid”) Byrummet i Randers: Bygninger, gader, pladser, parker, detailhandel, etc. (”Branding-projekt for Randers”) Byrummet i Randers: Bygninger, gader, pladser, parker, detailhandel, etc. (”Branding-projekt for Randers”) Initierende arbejdsspørgsmål: Initierende arbejdsspørgsmål: Er branding ved at trænge ind på planlægningens domæne? Er branding ved at trænge ind på planlægningens domæne?

5 Problemformulering Hvor udbredt er branding i kommunerne, og hvordan manifesterer brandingen sig i arbejdet med kommunernes udvikling? Hvor udbredt er branding i kommunerne, og hvordan manifesterer brandingen sig i arbejdet med kommunernes udvikling? Hvilke ligheder og forskelle er der mellem indholdet af hhv. brandingstrategien og planstrategien? Hvilke ligheder og forskelle er der mellem indholdet af hhv. brandingstrategien og planstrategien? Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien? På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien? Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Beslutningsproces Beslutningsproces Hvilke konsekvenser har anvendelse af brandingstrategier for planlægningen i kommunerne? Hvilke konsekvenser har anvendelse af brandingstrategier for planlægningen i kommunerne? Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling? Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling? Skal og i så fald hvordan bør brandingstrategierne integreres i planlægningen? Skal og i så fald hvordan bør brandingstrategierne integreres i planlægningen? ”Hvordan udøves branding i kommunalt regi, og på hvilke områder udfordres planlægningen af brandingstrategierne?”

6 Projektets opbygning

7 Teorigrundlag (indikativt) Hvad er branding + kommunal branding Hvad er branding + kommunal branding Kommunal organisation Kommunal organisation Planlægningsparadigmer – ’branding- planlægning’ Planlægningsparadigmer – ’branding- planlægning’ (Planæggerformer) (Planæggerformer) Beslutningsprocesser + aktører Beslutningsprocesser + aktører Eventuelt magtstudier Eventuelt magtstudier

8 Metoder Web-spørgeskema Web-spørgeskema (kan ses på http://branding.plan.aau.dk) (kan ses på http://branding.plan.aau.dk)http://branding.plan.aau.dk Planchefer i alle danske kommuner, 2006 Planchefer i alle danske kommuner, 2006 Brandere (hvis nogen) i alle danske kommuner 2006 Brandere (hvis nogen) i alle danske kommuner 2006 Interviews – case kommuner Interviews – case kommuner Case kommuner (indikative): Horsens (kontaktperson), Randers (aftale på plads) Case kommuner (indikative): Horsens (kontaktperson), Randers (aftale på plads) Fysiske planlæggere Fysiske planlæggere ’Brandere’ ’Brandere’ Reklamebureau/konsulentvirksomhed Reklamebureau/konsulentvirksomhed Dokumentgennemgang Dokumentgennemgang Gennemgang af case kommunernes planstrategier og brandingstrategier for at identificere forskelle og ligheder. Gennemgang af case kommunernes planstrategier og brandingstrategier for at identificere forskelle og ligheder. Samlet

9 Web-spørgeskema Mål: (Størrelsesorden og proces) Mål: (Størrelsesorden og proces) At finde ud af, hvor udbredt branding er i DK At finde ud af, hvor udbredt branding er i DK At finde ud af, hvor mange ressourcer der bruges på branding At finde ud af, hvor mange ressourcer der bruges på branding At finde frem til formålene med branding At finde frem til formålene med branding At finde frem til målgrupperne for branding At finde frem til målgrupperne for branding At finde frem til hvilke aktører, der er involveret i branding og hvem der i kommunerne er ansvarlige for branding At finde frem til hvilke aktører, der er involveret i branding og hvem der i kommunerne er ansvarlige for branding At finde frem til hvilken integration, der overordnet er mellem fysisk planlægning og branding At finde frem til hvilken integration, der overordnet er mellem fysisk planlægning og branding Outcome: Skabe et billede af brandingens størrelse og processen bag på fx kort og i tabeller Outcome: Skabe et billede af brandingens størrelse og processen bag på fx kort og i tabeller

10 Dokumentgennemgang: planstrategi og brandingstrategi Mål: Mål: Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien? På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien?

11 Interviews med nøgleaktører i den kommunale organisation Mål: Mål: Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Beslutningsproces Beslutningsproces Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling? Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling?

12 Interview med reklamebureau/konsulentfirma Mål: Mål: Værdier bag kommunal branding Værdier bag kommunal branding Hvem brandes der for – hvem er målgruppen? Hvem brandes der for – hvem er målgruppen? Hvem har været involveret? Hvem har været involveret? Hvad er kommunal branding? Hvad er kommunal branding? Hvad er god kommunal branding? Hvad er god kommunal branding?

13 Et sindrigt system af milepæle Vigtigste milepæl: Aflevering 16. juni 2006 Vigtigste milepæl: Aflevering 16. juni 2006 Indledning og problemformulering: 14. marts Indledning og problemformulering: 14. marts Videnskabsteoretisk indgang og metode: 1. april Videnskabsteoretisk indgang og metode: 1. april Hvad er branding? Hvad er kommunal branding – historisk: 1. april Hvad er branding? Hvad er kommunal branding – historisk: 1. april Bagvedliggende teorier: 10. april (påske) Bagvedliggende teorier: 10. april (påske) Analysemodel: 10. april (påske) Analysemodel: 10. april (påske) Spørgeskemaundersøgelse: 15. – 25. april Spørgeskemaundersøgelse: 15. – 25. april Case-studier (felt): medio april Case-studier (felt): medio april Analyse: 25. maj Analyse: 25. maj Anbefalinger: 25. maj – 5. juni Anbefalinger: 25. maj – 5. juni Konklusion: 1. – 10. juni Konklusion: 1. – 10. juni Perspektivering: 5. – 10. juni Perspektivering: 5. – 10. juni


Download ppt "Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google