Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende."— Præsentationens transcript:

1 Systemudvikling – Fra idé til kode

2  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende fænomener Realiserede begreber Objekter abstraktion modellering ReferencesystemModelsystem

3  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.3 Begrebsmodellering, igen Problemspecifikke begreber (PSB) er prototypiske Realiserede begreber (RB) er Aristoteliske Udfordring i modellering –at give aristoteliansk definition til prototypiske begreber ReferencesystemModelsystem RBPSB

4  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.4 Syn Grænseflade Interaktion Livsforløb Funktionalitet Arkitektur Begreber

5  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.5 analyse Fokus Test Impl. Krav spec Design

6  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.6 Proces Class Odder {... };

7  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.7 Design versus Analyse Applikationen Abstraktioner Formalisering Intern grænseflade Brugerne Virkeligheden Præcise krav i naturligt sprog Ekstern grænseflade

8  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.8 Basal arkitektur Mål: Udvikling af et system, der består af en række samarbejdende forekomster Struktur af systemet: Class8 Class3Class4 Class2 Class7 Class6 Class1 Class9 Class5 Class3Class4 Class7 Class1 Class8 Class3Class4 Class7 Class1 Class4 Class1 123 456 789 0 Grænse flade Grænse flade kompo- nent Funktions- komponent Model- komponent Persistens- kompoent Rela- tionel DB

9  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.9 Eksempel - Nim Hvad skal systemet kunne? –Den aktive spiller skal kunne tage et antal tændstikker –Vise tilstanden af spillet Antallet af tændstikker der er Er spillet slut – og hvem vandt –Vælge antallet af tændstiller til en start –Vælge om man ønsker at spillet endnu et spil Dette er de features systemet skal kunne –Normalt vil man vælge/prioritere mellem dem, men vores system er meget simpelt

10  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.10 Model komponent Hvilke begreber er der i spillet? –Spiller (player) –Stak af tændstikker (pile) –Tændstikker (stick) –Spilfører (gameManager) –Tur (turn) –Vundet(won) –... Player, pile og gameManager er relevante begreber, de andre egenskaber ved begreberne

11  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.11 Hvad dækker begreberne over Class Responsability Collaborator Cards –Et hulkort hvor begrebets Navn Ansvar Samarbejdspartnere –angives Class Pile Colaborators Responsibilites: Do: fjerne tændstikker Know: Antallet af tilbageværende tændstikker

12  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.12 CRC Class Player Colaborators Pile Responsibilites: Do: fjerne tændstikker fra bunken Know: Antallet af tændstikker taget sidst Spillerens navn Class Pile Colaborators Player, Pile Responsibilites: Do: spil spillet i.e. styre sekvenseringen Know: spillerne bunken antallet af tændstikker der kan tages i en tur næste spiller sidste spiller er spillet slut hvem vandt hvis spillet er slut

13  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.13 Klassemodel

14  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.14 Hvordan spiller er spiller?

15  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.15 Grænseflade Når der sker noget i bunken, skal det afspejles i grænsefladen –Lad Pile.remove(..) kalde en operation i grænsefladen med informationen –Forkert afhængighed Ændringer i grænsefladen => ændringer i Pile –Fortæl grænsefladen at der er sket noget, og lad grænsefladen selv håndtere hvad der derefter skal ske Observer – det eneste modellen ved, er at gr.fl. har en update operation

16  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.16 Interaktion (Model gr.fl.)

17  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.17 GameManager.play()

18  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.18 Specifikation Pile Player GameManager

19  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.19 Kode

20  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.20 Specifikation


Download ppt "Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google