Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAksel Schmidt Redigeret for ca. et år siden
1
Objektorienteret programmering – UML2Java
2
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering af en enkelt klasse inkl. get/set metoder –Frivillig envejs associering til et objekt Associering til mange objekter –anvendelse af containerklasse Aggregering –ansvar for oprettelse og nedlæggelse Specialisering –subtyper Arkitektur –G F M M F
3
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.3 Analyse model Kardinalitet (0 eller en låner knyttet til en bog Associering
4
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.4 BogEksemplar (Design model) Associeringen tilføjes som en attribut –aflæses af getLåner() –opdateres af setLåner(...) Alle attributter kan aflæses ( get… ) og opdateres ( set… )
5
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.5 BogEksemplar (implementation)
6
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.6 Analyse model Låner navn : String adresse : String getAlder() : int getNavn() : String setNavn(String) getAdresse() : String setAdresse(String) BogEksemplar antalUdlån:() : int 0..1 Bog titel : String ISBN-nr : String 11 Flere ens bog eksemplarer - udfaktorisering Tvungen deltagelse
7
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.7 Bog - BogEksemplar (Design model) Associeringen tilføjes som en attribut –aflæses af getBog() –opdateres af setBog(...) Alle attributter kan aflæses ( get… ) og opdateres ( set… ) Associeringen initialiseres når et BogEksemplar objekt skabes –constructor Bog titel : String ISBN-nr : String Bog(String, String) getTitel() : String setTitel(String) getISBN_Nr() : String setISBN_Nr(String) BogEksemplar antalUdlån : int låner : Låner bog : Bog BogEksemplar(Bog) antalUdlån:() : int getLåner() : Låner setLåner(Låner) setBog(Bog) getBog() : Bog 1
8
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.8 BogEksemplar (implementation)
9
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.9 Registrering fra låner til udlånsemner LånerImpl navn : String adresse : String getAlder() : int getNavn() : String setNavn(String) getAdresse() : String setAdresse(String) 0..*0..1 BogEksemplar antalUdlån()
10
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.10 Design Information om hvilke tilknyttede BogEksemplarer der er –ListList operationer til at tilføje og fjerne BogEksemplar objekter –addEksemplar –removeEksemplar BogEksemplar LånerImpl navn : String adresse : String eksemplarer : List getAlder() : int getNavn() : String setNavn(String) getAdresse() : String setAdresse(String) addEksemplar(BogEksemplar) removeEksemplar(BogEksemplar) 0..* getEksemplarer(): List
11
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.11 Associering (implementation)
12
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.12 Registrér information om udlån
13
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.13 Agggregering Typer af aggregering –Blød (UML: Aggregering): Som associering - eventuelt ansvar for at nedlægge –Hård (UML: Composition): Helet har ansvar for at oprette og nedlægge delene
14
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.14 Lån - designmodel Container til at indeholde objekterne –List tilføj- og fjern metoder –addLån(…) parametre som Lån ’s constructor –removeLån(…) entydig identifikation
15
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.15 Aggregering (implementation)
16
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.16 Flere udlånsemner
17
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.17 Super klasse Fælles funktionalitet –operationer og attributter abstract –Ingen objekter af klassen –Abstraktion –Fælles funktionalitet
18
Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.18 Hierarki (implementation)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.