Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJeppe Mortensen Redigeret for ca. et år siden
1
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
2
Konceptet bygger på forskellige innovations teorier og IDEO principper. Koncepetet består af en række logiske trin: -Hvem er målgruppen for værdiskabelsen? Liste -Hvor og hvornår skal værdiskabelsen måles? Analyseramme -Hvordan kan virksomheden bedst sikre denne værdiskabelse? Værktøjer Forretnings innovation ! 2/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
3
Hvem er målgruppen for værdiskabelsen? 1.Kunder 2.Medarbejdere 3.Ejere 4.Samfundet Kunde målgruppe – fastholde, merkøb, nye kunder på markedet, nye markeder? Forretnings innovation ! 3/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
4
Hvor og hvornår skal værdiskabelsen måles? Merværdien = kundeværdi – kunde omkostninger Øge kuneværdi eller reducere kundeomkostninger? Kundeværdi: Image værdi Produktværdi Service værdi Kundeomkostninger: Pris Tid Indsats / besvær Forretnings innovation ! 4/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
5
Værktøjer (metoder) der kan anskueliggøre værdiskabelsen. Når metoden afdækker værdiskabelses muligheden, skal der derefter udarbejdes en strategi for gennemførelsen. I praksis skal konsulenten gennem den foregående afklaring kunne indsnævre metode valg til 2-4 muligheder. Forretnings innovation ! 5/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
6
Vende det hele på hovedet. Hvad kan vi gøre for at gøre vores kunder gale / miste kunder ? Dette er en god måde til umiddelbart at se hvilke værdier organisationen giver kunderne. Forretnings innovation ! 6/15 Metode 1 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
7
Fejlanalyser – liste alle tænkelige ting der kan gå galt ved køb, brug, service. God til at anskueliggøre, hvor der kan sættes ind for at skabe en hurtig merværdi. Forretnings innovation ! 7/15 Metode 2 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
8
Tegning / mindmap God til at hurtigt at visualisere de grundlæggende tanker. Mindmap kan supplere med førstehånds features og services. Mulige næste trin: Mock models – hverken design eller funktion er på plads. Design modeller – design men ikke funktion. Funktions modeller – funktion men ikke design. Prototyper – funktion og design. Forretnings innovation ! 8/15 Metode 3 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
9
Inviter leverandører, sælgere, kunder … til at forudsige virksomheden om 3 år. Denne fokusering fra interessenter giver ideer til den retning de ser virksomheden udviklet (produker, services, alliancer m.v.). Det kan også bidrage med udfordringerne som de ser. Forretnings innovation ! 9/15 Metode 4 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
10
SCAMPER S – Substitut. Hvad kan ændes? materialer, levering m.v. C - Combine. Kan vi kombinere med andre service eller produkter? A – Adapt. Ny funktionalitet eller service. M – Modify. Kan vi lave større, mindre, andre farver ….?. P – Put to another use. E – Eliminere. Lav det enklere (Blue Ocean Strategy) R – Reverse. Ud af boksen ideer. SCAMPER giver en gennemgang af mange mindre værdiskabende tiltag. Hele forløbet kræver en god tid, men kan deles op i små-bidder. Forretnings innovation ! 10/15 Metode 5 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
11
Kognitiv analyse Lav en liste over alle input, beslutninger og handlinger som kunder har I forbindelse med produktet/service. Dette giver en indsigt i perceptioner / forståelser. Bruges til optimering af informations flow og identificering af flaskehalse i købsprocessen. Forretnings innovation ! 11/15 Metode 6 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
12
Karakter profiler Udvikle personprofiler for typiske kunder. Supplere med detaljer om deres væremåde og livsstile. Dette vil virkeliggøre kunde-archetyper og gøre det nemmere at kommunikere med disse. Også til identificering af forskellige typer merværdi. Forretnings innovation ! 12/15 Metode 7 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
13
Skrivebords undersøgelser’ brug databaser (fx. patent databaser), hjemmesider, konkurrenter, tidsskrifter m.v. for omtale af produktet / servicen. Dette giver en værdifuld indsigt i kunders værdi opfattels. Samt forskellige metoder til at præsentere denne værdi. Forretnings innovation ! 13/15 Metode 8 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
14
Skygge Iagttage forløbet hos kunden og forstå hvordan værdien passer ind i kundens rutiner. Dette giver ideer til forbedringer i alle led (produktion, salg, markedsføring, distribution …). Det kan også give indsigt I komplemtere og støttende værdier hos kunden. Forretnings innovation ! 14/15 Metode 9 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
15
Fortællinger Få kunder til at fortælle om deres tanker og oplevelser mens de er igang med en process der involverer produktet/servicen. Et alternativ er, at lade dem skrive før og efter brugsprocessen. Dette giver indsigt i værdi oplevelsen og koblingen til andre værdier. Forretnings innovation ! 15/15 Metode 10 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen mail@henrikk.com ENT d. 23. okt. 2009
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.