Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl 13.00-14.30.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl 13.00-14.30."— Præsentationens transcript:

1

2 1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl 13.00-14.30

3 2 Krav til ledere i den ny økonomi. Globaliseringen indebærer, at Research & Development i stigende udstrækning vil finde sted i de virtuelle miljøer, hvor intelligens, uddannelse og visioner har størst optimation, mens produktionen vil finde sted, hvor graferne for kompetence, teknologi og konkurrencedygtig arbejdskraft skærer hinanden på højeste niveau - forudsat bl.a. etiske krav til arbejdskraftens sammensætning og miljøhensyn opfyldes. De nye ledelsesressourcer skal generere vækst ved: - Erobring af nye markedsandele globalt. - At være førende på teknologisk ledelse. - Lave enhedsomkostninger. - Kvalificerede, kompetente og engagerede ansatte.

4 3 Lederegenskaber Den ny type leder skal besidde otte primære lederegenskaber: - Stærkt kunde-fokuseret. - Højt aktivitetsniveau. - Synlig ledelse. - Globalt perspektiv. - Holistisk holdning - hele mennesker giver hele ledere. - Innovativ tænkning. - Personlig integritet. - Interaktiv i kommunikationen.

5 4 De 10 vigtigste regler 1. Planlæg aldrig mere end 24 måneder frem. En plan, der ikke implementeres inden for 12 måneder, vil næppe lykkes. 2. Undlad at udvikle en strategi uafhængigt af den fulde forretningsplan. Der er en opfattelse af, at det er hurtigere at lave en isoleret strategi for den ny økonomi. Men det er faktisk både hurtigere og bedre at lave en samlet plan for hele virksomheden. 3. Brug forskellige strategier alt efter branche, geografi og kultur. Vi ved fra business process re-engineering (BPR) og customer relationship management (CRM), at de mest effektive forretningsplaner er dem, der sætter fokus på en bestemt del af markedet. 4. Giv gennem analyser ligelig vægtning af interne og eksterne processer.

6 5 5. Få bestyrelsen til at købe den samlede plan, og de måleredskaber og omkostninger, der følger med. 6. Når man vil etablere en ny aktivitet, skal virksomheder explicit vurdere alternative måder at nå de strategiske mål på. 7. Spil efter de nye regler. 8. Brug eller fjern distributionskanaler ud fra deres sande effekt og værdi. 9. Etabler måleprogrammer, der kan måle den reelle effektivitet af initiativet. Målingerne fra de forskellige kilder skal samles for at give hele billedet. 10. Hastighed og hensynsløs gennemførelse er alting. Der stilles større krav til hastighed og effektivitet end nogensinde tidligere.

7 6 Nye samarbejdsformer Joint-ventures Partnering Tidligt/fremskudt udbud

8 7 Partnering-modeller

9 8 2 forskellige partnering modeller

10 9 Partnering-modellen

11 10 Forandringsprocessen hos COWI Hvem er COWI? Hvem er COWI?

12 11 Værktøjer til gennemførelse af forandringsprocessen Økonomi –Fleksibilitet –Distribueret adgang Sagsstyring/Produktion –Real-time –Distribueret adgang Salg/Marked –Markeds-/segment-/kundeovervågning –Vidensformidling Viden –Videnregistreringssystemer –Vidensregnskaber Udvikling/Uddannelse –Kapacitetskortlægning –Videnforædling

13 12 COWI’s værktøjer Intranet –Formidling/Front end/GUI –Viden –Nyheder –Kommunikation Outlook SAP-R/3 –Projektplanlægning –Projektstyring (tid/pris) –Økonomi Pris (Project Information System) CAS (Customer Action System)

14 13 Systemopbygning Intranet Extranet Økonomisystem SAP R/3 MS-Outlook PRIS CAS Projektstyring Økonomistyring Timeregistrering Internet Rapporter

15 14 Intranettet Etableret i 1. Version i 1997 –Generel informationsformidling –Best practice –CV’er –Nyheder 2. Version i 2001 –Projektinformation –Markedsinformation –Samarbejde –Målrettet best practice

16 15 PRIS (Project Information System) Grafic User Interface (GUI) SAP data Intranet data CAS data (Costumer Action System)

17 16 CAS (Customer Action System) Markedsføring Salgsaktiviteter Synergieffekt af mange divisioner på samme marked Markedsreaktioner Salgsresultater Markedsmatrix

18 17 MS- Outlook Kommunikation Informationsformidling Internt “Projekt-WEB” Ekstern projekt komunikation Dialog / FAQ / Helpdesk / Manualer / …

19 18 Extranet VPN - adgang Installation af ADSL/ISDN hos medarbejdere WW Mobil-adgang Primo 2001 –Outlook –Intranet –CAS –Pris Ultimo 2001 –SAP R/3 –Projektservere / Projekt WEB’s

20 19 SAP R/3 Uddelegation til de ansvarlige –Projektoprettelse –Projektmonitorering –Projektstyring –Projektrapportering/fakturering Dataanalyse –Nøgletal –Præstationsmål pr. afdeling –Præstationsmål pr. medarbejder –Præstationsmål pr. projekt Informationsformidling –Kunde/ Sag / Medarbejder / Markedssegment / Marked

21 20

22 21

23 22

24 23

25 24

26 25

27 26

28 27

29 28

30 29

31 30

32 31

33 32

34 33

35 34

36 35

37 36

38 37

39 38

40 39 1 2

41 40

42 41

43 42

44 43

45 44 1

46 45

47 46 1

48 47

49 48

50 49 Bridge

51 50 1 2

52 51

53 52

54 53

55 54

56 55


Download ppt "1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl 13.00-14.30."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google